امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

نمایندگان شایسته پرور!

کد خبر: 5901
زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸ بعد از ظهر -
135 بازدید

گذری و نظری هفته / طنز سیاسی اجتماعی به قلم مسعود کلاهی

نمایندگان شایسته پرور!

 

نمایندگان شایسته پرور!

چند وقتی بود که بحث شایسته سالاری در استان سمنان کمتر دیده می شد و خبری از فرزندان و دامادها و باجناق ها و دوستان آشنایان مسئولان نبود. موضوعی که باعث بیکاری ما شده بود و نگران از اینکه خدای ناکرده شایستگان مسئولان بیکار بوده و از تجربیات آنها هیچ استفاده ای نگردد! که خوشبختانه خبر انتصاب فرزند نماینده انقلابی شرق استان به عنوان سرپرست اداره کل حقوقی و تنظیم مقررات وزارت بهداشت ما را از این نگرانی ها خارج کرد و مطمئن شدیم که همچنان شایستگان میتازند و تجربیات آنها در دسترس مردم استان و کشور قرار می گیرد!

 

واقعا حیف بود که این همه شایستگی که به صورت یکجا در عده ای قلمبه شده است، بلا استفاده بماند و شهروندان ایرانی از آن محروم گردند. اتفاقی که متاسفانه چند ماه رخ داد و باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری شد. اما به لطف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، جلوی این خسارت گرفته شد و دوباره شایستگان به کمترین حق خود رسیدند. از آنجایی که زمان زیادی هم تا پایان مجلس باقی نمانده است و حدود یک سال و نیم دیگر نمایندگان جدید وارد مجلس می شوند و در آن انتخابات هر اتفاقی محتمل است، باید هرچه سریعتر تکلیف شایستگان مشخص گردد تا خدای نکرده فرزند و یا دامادی بیکار نماند! که این خود اشتباه نابخشودنی است و ممکن است است تا سالهای سال این فرصت به افراد دست ندهد و بخت و اقبال به آنها رو نکند! بخت و اقبالی که بیشتر به مردم رو کرده تا از وجود چنین خدمتگزارانی نهایت استفاده و بهره را ببرند!

 

 

عاقل ترین جوانان در سمنان!

بر اساس آمار ثبت احوال کشور در تابستان امسال کمترین ازدواج مربوط به استان سمنان بوده و پایین ترین رتبه را در کشور دارد!

آماری که طبق آن بیشترین ازدواج مربوط به استان تهران بوده و بیشترین طلاق را هم همین استان داراست استان ایلام کمترین آمار طلاق را نصیب خود کرده است!

اینکه جوانان سمنانی توانستند این آمار را به نام خود ثبت کنند و کمترین ازدواج را در تابستان سال جاری رقم زنند رامی توان به دلایل مختلف مرتبط دانست. اما شاید اصلی ترین دلیل آن هوش سرشار و آینده نگری آنهاست. آینده نگری که خود را در شرایط دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی خانواده قرار نمی‌دهد و زیر بار منت آن نیز قرار نمی گیرد!

همچنین علاقه‌ای به دانستن قیمت پوشک از سایز یک تا شش را ندارد و نوسانات طلا و سکه نیز بدنش را نمی لرزاند. همچنین برای دریافت یک عدد مرغ و تخم ناقابل این حیوان نجیب قرار نیست در صف قرار گیرد و یا خود را به موقع به سایت ثبت‌نام برساند و برای درست کردن آن نیز به دنبال روغن ارزان قیمت و دولتی نمی گردد!

همچنین برای گرفتن وام ازدواج و وام مسکن از این اداره به آن اداره برای پیدا کردن ضامن معتبر با داشتن نامه کسر اقساط نمی رود و قرار نیست برای تک تک آنها سر خم کند و تا عمر دارد مدیون آنها باشد. علاوه بر این باهر تلفن خانواده خود و یا همسر استرس آمدن مهمان را نمیکشد و این ریسک جبران ناپذیر را به جان نمی خرد!

همچنین نیاز نیست برای پیدا کردن یک شغل مناسب از این اداره به آن شرکت و از آنجا به فلان کارخانه مراجعه کنند و با کوله باری از مدرک و کاغذ پاره شایستگی های خود را به اثبات رساند. شایستگی هایی که در این زمانه میتواند با داشتن یک پدر زن صاحب اسم و رسم، به درجات عالی برسد و هیچ کدام از آن مدارک را نیاز نباشد!

از این رو می توان عنوان آینده نگر ترین جوان ایرانی و راحت طلب ترین آنها را به جوانان استان سمنان داد که توانستند پایین ترین آمار ازدواج را به نام خود ثبت کنند و از این جهت برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند!

عمو بودجه ای، بله!!!

ایرانی های خوش ذوق و اخلاق از قدیم دارای نوآوری و خلاقیت در شعر بودند و علاقه آنها به شعر و فرهنگ و هنر بر هیچ کس پوشیده نیست. به طوری که سعی می کنند حتی در اعتراض ها و ناراحتی ها و مشکلات نیز این هنر خود را به نمایش بگذارند. جدیدترین هنرمندی آنها نیز در اعتراض بازنشستگان در مقابل مجلس شورای اسلامی بوده که باشعر عمو قالیباف همراه بود. و این عزیزان معترض شعردوست بر روی بنر شعر عمو زنجیر باف را برای ریاست مجلس سرودند! بدین شکل که « عمو قالیباف، بودجه منو ساختی، پشت صحن انداختی، بازنشسته ها اومدن، چی چی آوردن، قد خمیده، یخچال خالی». به نظر همچنان علاقه به شعر و شاعری در قدیمی ها وجود دارد و ذوق آنها کور نشده است. البته بدین شکل بهتر هم هست و علاوه بر اعتراض‌های مسالمت آمیز و رساندن صدای معترضین به مسئولین، سطح مطالعه و قدرت شعر سرودن و شعرخوانی جامعه نیز بالا می رود و می توان در آینده دیوان شعرهای اعتراض های مسالمت آمیز را به چاپ رساند! احتمالاً تا چند وقت دیگر هم باید منتظر شعر « افزایش حقوق من زیر صندلی نماینده گمشده، خبر داری، نچ نچ، بی خبری، نچ نچ، پس تو جز دهک بالا هستی» و یا « یه یارانه دارم، استثنائیه، داشتن اون چه عالیه، من این یارانه رو‌نداشتم، دهک آخرو خوب نوشتم، دولت بهم عیدی داد، ۴۵ هزار تومن یارانه داد» باشیم.

البته در این بین عده ای شعر نو را می پسندند که به دلیل عدم ریتم مناسب شش و هشتی، مورد پسند معترضین قرار نگرفت و مسئولان نیز با آن مخالفت کردند.

فرهنگستان شعر و ادب فارسی نیز قرار است زین پس هر ساله جایزه بهترین شهر اعتراضی را به سری جوایز خود اضافه کند تا پس از نقد و بررسی به بهترین و‌ خوش ذوق ترین و بی فایده ترین شعر اعتراضی تندیسی ارائه گردد.

 

مالیات بر تورم خودرو!

در تازه‌ترین نامزدهای گرفتن جایزه برترین دریافت کنندگان مالیات های بیخودی سال، طرح مالیات بر خودرو به عنوان یکی از مدعیان این جایزه مطرح شده است. به طوری که دیگران امید آنچنانی به اخذ این جایزه ندارند و پیش بینی برنده شدن این طرح ایرانی در همه جا مطرح هست. طرحی که قرار است از خودروهای بالای یک میلیارد تومان مالیات تخت شود و این یک میلیارد تومان بر مبنای قیمت گذاری در کشور ایران است. مثلاً خودرویی که در کشور های دیگر به قیمت کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد، در حرکتی جهش یافته به بیش از یک میلیارد تومان قیمت گذاری می گردد و از همان خودرویی که بیش از دو برابر قیمت، از ایرانی ها پول گرفته شده، مالیات نیز اخذ می گردد.

خودروهایی که حتی با پرداخت پول بیش از دو برابر قیمت اصلی، باید ثبت نام کرد و اگر خوش شانس بود و بخت و اقبال یاری کند، موفق به گرفتن آن خودرو شد. این طرح رامی توان «طرح گرفتن مالیات از تورم» نیز نامید در مسابقات بین المللی با همین نام شرکت کرد. نامی که خود باعث میشوند حداقل سه هیچ از حریفان جلو بیفتیم و به تنهایی در صدر جدول دریافت مالیات های بیخودی قرار بگیریم.

البته این خودروها علی الخصوص از نوع ایرانی آن ها به همین کشک و ماستی هم نیستند و بسیار استاندارد و اصولی ساخته شده اند. به طوری که رئیس سازمان استاندارد اعلام داشته، اگر خودروسازان استانداردها را رعایت نکنند جلوی شماره‌گذاری تولیداتشان را میگیریم. همانطور که رئیس جمهور جلوی افزایش قیمت را گرفت و همانطور که مجلس جلوی انحصار تولید خودرو را گرفت!! به همان اندازه هم رئیس سازمان استاندارد ایمان داریم و خیالمان راحت است!

اشتراک گذاری