امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

با ائمه جمعه استان سمنان در نماز جمعه این هفته ۳۰ دی ۱۴۰۰

کد خبر: 5969
زمان انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴ بعد از ظهر -
30 بازدید

نماز جمعه این هفته ۳۰ دی ۱۴۰۰؛

با ائمه جمعه استان سمنان

 

سمنان

حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی ظهر آدینه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان به میزبانی مسجد امام این شهر ضمن بیان اینکه سیاست ایران ارتباط با کشورهای همسو با مصلحت نظام جمهوری اسلامی است، ابراز داشت: در گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه، مسلمان و چین و روسیه و غیره، مصلحت مردم و حفظ عزت عمومی در نظر گرفته‌شده است.

 

وی بابیان اینکه در شرایط تحریم می‌بایست با تکیه‌بر توان و عزم بومی و ارتباط مؤثر با دیگر کشورها کار را پیش برد، افزود: در واقع هدف اصلی سفرهای رئیسی و وزیر امور خارجه نیز بر اساس همین نیت صورت گرفته است تا بتوان تحریم‌ها را خنثی کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان سمنان بابیان اینکه افرادی که ارتباط ایران با روسیه و چین را نقد می‌کنند اهداف خود را در خطر می‌بینند، ابراز داشت: مقاصد صادراتی و خریداران نفت ایران این دو کشور هستند که با توجه به اینکه راهبرد تقابلی نیز ندارند بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

مطیعی بابیان اینکه غربی‌ها هیچ گاه خیرخواه مردم ایران نبودند و در سیاست‌های آن‌ها این نکته را به وضوح می‌توان دید، تصریح کرد: غیر از آمریکا و اسرائیل ارتباط با دیگر کشورها البته صد درصد بر اساس منافع ملی ایران باید برقرار باشد.

وی افزود: ایران، روسیه و چین سه قدرت بزرگ دنیا محسوب می‌شوند که با شعار «باهم برای صلح» برای سومین بار مانور مشترک برگزار کردند که این خود نمونه بارزی که قطعاً در سیاست‌های خارجی نفع عمومی ملت ایران در اولویت قرار دارد.

شاهرود

حجت‌الاسلام عباس امینی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شاهرود به میزبانی مصلا مدرسه قلعه این شهر ضمن بیان اینکه غربی‌ها در طی چهل سال عمر انقلاب بارها اثبات کردند که خیرخواه ملت ایران نبوده و نیستند، ابراز داشت: علیرغم این تفاسیر هنوز هم آمریکا قبله برخی مزدوران است و می‌کوشند تا ایران پای مذاکره با این دشمن دیرینه بنشیند.

وی بابیان اینکه برای تعامل با دنیا باید با همه کشورها جز آمریکا و اسرائیل در ارتباط بود، افزود: این دشمنان شناسنامه‌دار ایران به دنبال جریان سازی و نفوذ علیه مردم کشورمان هستند لذا این مهم می‌طلبد تا مردم همیشه در صحنه نسبت به همه تحولات روز بیدار باشند.

خطیب جمعه شاهرود بابیان اینکه این طبیعی است که همه کشورها به دنبال منافع خودشان هستند اما با این تفاوت که چین و روسیه هرگز دشمن ایران نبودند، ابراز داشت: یکی از نیازهای اصلی هر کشور ارتباط مؤثر و قوی با دیگر ملت‌ها خواهد بود که در دولت رئیسی این مهم باقدرت و صلابت خاصی در حال وقوع است.

امینی بابیان اینکه نباید از این ارتباط با چین و روسیه و شرق ترسید، تصریح کرد: عده‌ای می‌کوشند تا با تبلیغات رسانه‌ای این را مخل مصلحت عمومی جلوه دهند که خوشبختانه ملت ایران این دست توطئه‌ها را خوب می‌شناسند و گول فریب آن‌ها را نمی‌خورند.

وی بابیان اینکه ارتباط با همه کشورها جز آن‌ها که دشمن ملت ایران هستند نشانه ادبیات خوب دیپلماسی دولت سیزدهم است، افزود: تحلیل و بررسی سفر وزیر امور خارجه و رئیسی نشان می‌دهد که ایران در مسیر درستی برای برداشتن تحریم‌ها و بهتر شدن امور گام برداشته است.

دامغان

حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان ظهر آدینه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دامغان به میزبانی محل مصلی امام این شهر ضمن بیان اینکه سفر آیت الله رئیسی به روسیه و وزیر امور خارجه به اکثر کشورها نشان می‌دهد ایران به دنبال ارتباط قوی و مؤثر با دنیا است، ابراز داشت: قطعاً در سیاست خارجی، ایران به دنبال کشورهایی است که بتوانند نفعی برای ما داشته باشد.

وی بابیان اینکه ارتباط با دنیا تنها در آمریکا و چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود، افزود: ایران می‌کوشد تا با کشورهایی در ارتباط باشد که بتواند منافع ملی را تأمین کند قطعاً آمریکا و اسرائیل در زمره آن نخواهند بود.

امام جمعه دامغان بابیان اینکه دیگر منفعت ارتباط با دیگر کشورها رونق اقتصادی در شرایط تحریم‌ها است، ابراز داشت: قطعاً برای شکوفایی اقتصادی در انتظار مذاکرات و برجام و غربی‌ها نیستیم بلکه در تلاشیم تا بتوانیم با تکیه‌بر دانش بومی تحریم‌ها را خنثی و اثبات کنیم بر پای خود ایستادیم.

رستیمان با بیان اینکه غربی‌ها هیچ گاه در ارتباط با ایران به دنبال نفع ما نیستند و تنها منفعت خودشان را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: دشمن نه در این برهه بلکه طی چهل ساله دوران عمر انقلاب بارها تلاش کرد تا بتواند بانفوذ در ایران و ایجاد دسیسه به اهداف خود دست یابد اما ایران در سایه ولایت فقیه همه این فتنه‌ها را خنثی کرده است.

وی بابیان اینکه دشمن‌رو به افول و نابودی است، افزود: با توجه به نقش و اهمیت وجود ولایت فقیه در جامعه طی بحران‌های مختلف امروز یکی از رسالت‌های ما تبیین نقش ایشان و قدرت جمهوری اسلامی در مقابله با دشمنان برای نسل جدید است که این مهم باید بین جوانان مطرح شود.

مهدیشهر

حجت‌الاسلام محمد بارانی در نخستین نماز جمعه بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی مصلای مهدی‌شهر با اشاره به پنج دستور اصلاح نظام بانکی توسط رئیس جمهور بیان کرد: چنانچه این دستورات عملی شود گام مهمی در راستای اصلاح سیستم بانکی کشور برداشته خواهد شد لذا امیدواریم که دولت نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سختگیری به بدهکاران کلان بانکی یکی از این فرامین است، افزود: برخی در کشور حتی بدون تضامین لازم وام‌های کلان میلیاردی گرفتند و در نتیجه به بانک‌ها بدهکار شدند لذا دولت با این فرمان نشان داده که اسامی این نوع بدهکاران اعلام و عرصه برای آنها سخت می‌شود تا بتوانیم شاهد قطع دست این سو استفاده گران از نظام بانکی باشیم.

امام جمعه مهدی‌شهر با طرح این پرسش که چطور یک جوان برای دریافت ۲۰ میلیون تومان وام نیاز به چندین ضامن دارد در حالی که این وام می‌تواند به راحتی در اختیار او قرار بگیرد، بیان کرد: دومین دستور رئیس جمهور در کنار مقابله با بدهکاران کلان، تسهیل شرایط دریافت وام از سوی بانک‌ها برای مردم و همچنین کاهش وثیقه‌های سنگین بانکی را نیز در بر می‌گیرد تا مردم بتوانند از این وام‌ها برای رفع ضروریات زندگی خود استفاده کنند.

بارانی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف واحدهای در تملک بانک دیگر دستور مهم رئیس‌جمهور برای اصلاح نظام بانکی بود، افزود: بانک‌ها امروز تعداد زیادی از واحدهای تولیدی را تملک کرده و نه خودشان آنان را به تولید باز می‌گردانند و نه در اختیار دیگران قرار می‌دهند لذا باید این نوع واحدهای تولیدی هم تعیین تکلیف شوند چرا که در تولید و اشتغال کشور مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه دریافت سود تأخیری از دیگر بخش‌های اصلاح نظام بانکداری است، گفت بسیاری از مراجع عظام نیز دریافت سودهای تأخیری را حرام دانسته و خواستار تجدید نظر در سیستم بانکی در این عرصه هستند لذا امیدواریم اجرای فرامین صادره از سوی رئیس‌جمهور گامی اساسی برای اصلاح نظام بانکداری کشور باشد.

امام جمعه مهدی‌شهر همچنین به حمله مقاومت یمن به امارات متحده عربی نیز اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته یمن سیلی محکمی بر چهره امارات متحده عربی زد که در کنار ادعای مسلمان بودن با آمریکا و عربستان و دیگر کشورها هم دست شده و علیه مسلمانان یمن جنایت می‌کند لذا مقاومت یمن با حمله پهپادی و موشک‌های بالستیک به مراکز حساس و استراتژیک امارات مانند فرودگاه مراکز نفتی و همچنین نظامی باعث شد تا شیوخ اماراتی به خود بیایند.

بارانی در دیگر بخش صحبت‌های خود نیز افزود: ایران اسلامی با روسیه از جهات بسیاری نقاط مشترک دارند چرا این کشور در مقابله با داعش در کنار ما قرار گرفت و همچنین در مجامع بین‌المللی در بسیاری از موارد به نفع ایران اقداماتی را صورت داده است لذا امیدواریم سفر رئیس جمهور به روسیه بتواند دستاوردهای اقتصادی خوبی داشته باشد.

 

آرادان

حجت‌الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب‌الزمان (عج) با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه و همچنین قرارداد ۲۵ ساله همکاری با چین بیان کرد: دولت سیزدهم از آغاز کار دولت به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها بوده و تلاش دارد که با تمام همسایگان خود رابطه برقرار کند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند ما با همه کشورها ارتباط داریم و باید تلاش کنیم تا با همسایگانمان و کشورهای شرقی تعامل داشته باشیم، افزود: دولت سیزدهم امروز به دستورالعمل رهبری عنایت داشته و هم با همسایگان و هم با شرق تعاملات گسترده‌ای دارد اما عوامل داخلی و پیاده نظام دشمنان به خصوص در رسانه‌ها و فضای مجازی این روزها به شدت به دنبال تخریب دولت هستند.

امام جمعه آرادان ادامه داد: در روزهای اخیر حجم تخریب خبری علیه دولت که همان جنگ ادراکی و شناختی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن تاکید می‌کنند محسوب می‌شود بیش از پیش گسترده شده و برخی همان حرف‌هایی را می‌زنند که از دهان دشمنان بیرون می‌آید.

شریفی نیا با بیان اینکه دولت هم در رابطه ۲۵ ساله با چین و هم با سفر به روسیه می‌خواهد در روابط سیاسی و اقتصادی کشور را گسترش دهد، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان داشتند که تحریم‌ها ادامه خواهد داشت چرا که دشمنان کشورهای مستقل را رها نمی‌کند لذا دولت سیزدهم با این تعاملات به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

وی افزود: اگر بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم کار بزرگی کردیم اما اگر نتوانیم در واقع باید به دنبال دور زدن تحریم‌ها و خنثی سازی آنها باشیم، کاری که به مذاق ضد انقلاب و دشمنان و پیاده‌نظام داخلی شأن خوش نمی‌آید و بعضاً اعلام می‌کند که ما شعار نه شرقی نه غربی را از سردر وزارت امور خارجه پایین بکشیم این در حالی است که امام خمینی (ره) نفرمود با هیچ کشوری در ارتباط نباشیم بلکه این شعار به آن معناست که جمهوری اسلامی ایران نوکر هیچ کشوری نخواهد شد اما دشمنان به دنبال مخدوش کردن ذهن مردم هستند.

امام جمعه آرادان گفت: هشت سالی که گذشت دولت کشور را به لبه پرتگاه رساند و روزی ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر از هم‌وطنانمان به خاطر عدم دریافت واکسن جان خود را از دست می‌دادند حالا اما این گروه پیاده نظام دشمن زبان به تخریب دولت باز کرده و اعلام می‌کند که این روابط در واقع استقلال کشور را از بین خواهد برد.

شریفی نیا افزود: این گروه می‌دانند که ایران با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی عزم خود را برای خنثی سازی تحریم‌ها و بازیابی عزت و شرف ایران که هشت سال تحقیر شده بود تلاش وافری دارند در نتیجه دو گزاره را دنبال می‌کنند نخست اینکه رابطه کشور با روسیه و چین را یک بازی برد برای دشمنان و باخت برای کشورمان می‌دانند و دوم رابطه ایران با روسیه و چین را نافی استقلال ایران جلوه می‌دهند تا ذهن مردم را خراب کنند.

وی افزود: اینها تا جایی پیش رفتند که امروز مردم عادی از ما می‌پرسند آیا قرار است ایران مستعمره چین شود یا خیر حال آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رأس این دستور نورانی قرار داشته و با دیپلماسی فعال کاملاً اشراف دارند لذا باید گفت ایران مستعمره هیچ کشوری نخواهد شد.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه برخی می‌پرسند که چرا رابطه با آمریکا نباید انجام شود اما با روسیه می‌توان ارتباط داشت حال آنکه روسیه در جنگ ایران و عراق به دشمنانمان کمک فراوانی کرد، بیان داشت: در پاسخ به این شائبه نیز باید گفت در ۴۳ سال اخیر هیچگاه آمریکا یک موضع درست در قبال ملت ایران نداشته و همیشه با خباثت پیش آمده است حتی امکان دارد راهبرد چین در شورای امنیت رأی منفی علیه ایران باشد اما به واسطه مسائل اقتصادی ناچار هستیم که برای رفع تحریم‌ها با این کشور ارتباط داشته باشیم.

 

رویان

حجت‌الاسلام عباس معصومی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته رویان با بیان اینکه مقاومت یمن بر چهره امارات سیلی سختی زده است، بیان کرد: حمله مقاومت یمن به امارات که طوفان یمن نام گرفته، بسیار گسترده و عمیق بود به طوری که ۲۰ فروند پهپاد همراه با ۱۰ موشک بالستیک مراکز مهم و استراتژیک امارات را هدف قرار داده است.

وی افزود: امارات مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافندی غربی و شرقی است و به عبارت دیگر آخرین تکنولوژی غرب را در اختیار دارد لیکن به هیچ وجه نتوانست مانع حمله نیروهای انصارالله یمن شود و این نشان از ضعف این شیخ نشین دارد.

امام جمعه رویان همچنین به پنج دستور رئیس جمهور درباره نظام بانکی اشاره کرد و گفت: سختگیری به بد حساب‌ها و بدهکاران بانکی و تسهیل شرایط پرداخت وام به مردم و جوانان از جمله مهم‌ترین مسائلی است که رئیس‌جمهور در این فرامین به آن اشاره کرده است.

معصومی با بیان اینکه رئیس جمهور خواستار واگذاری بنگاه‌های تملک شده توسط بانک‌ها شده است، گفت: استرداد سود مازاد دریافتی از مردم و تولیدکنندگان که در هفته‌های اخیر مراجع عظام نیز درباره آن اظهار نظراتی داشتند، از جمله دیگر موضوعاتی است که در دستور رئیس جمهور به بانک‌ها دارای اهمیت خواهد بود.

وی افزود: بازنگری در نظام‌ها و مقررات بانکی به نفع مردم در راستای اجرای عدالت یکی دیگر از موضوعاتی است که دولت سیزدهم در زمینه اصلاح سیستم بانکی آن را دنبال می‌کند.

امام جمعه رویان در دیگر بخش از سخنان خود با بیان اینکه امپراتوری رسانه‌ای دشمنان در ایجاد جنگ روانی یک مقایسه کاملاً غلط و مغرضانه را در ارتباط با سفر رئیس جمهور و به روسیه ابراز کرده‌اند، گفت: این امپراتوری رسانه‌ای در فضای مجازی، کسانی که هیچ بهره‌ای از سیاست نبرده و معمولاً هم در پای مسائل سیاسی نیستند را هدف می‌گیرند تا اینگونه به آنان القا کند که دولت‌های قبلی به سمت آمریکا رفته و دولت جدید می‌خواهد ایران را مستعمره روسیه و چین کند.

معصومی با بیان اینکه تعامل تجاری و فرهنگی و اقتصادی با کشورهای بزرگ شرق تهدیدی است که غربی‌ها علیه سیاست سلطه‌طلبانه خود می‌بینند، افزود: آمریکا در چهار دهه اخیر از هیچ موضوعی در دشمنی بر علیه ایران دریغ نکرده در حالی که چین و روسیه ضمن اینکه به دنبال منافع خودشان هستند تاکنون هیچ اعلام جنگ با ایران نداشته و حتی قرار است تعاملاتی به خصوص در حوزه رزمایش‌های نظامی در شمال اقیانوس هند و این کشورها برقرار شود.

 

کالپوش

حجت‌الاسلام محمد قلیان در خطبه‌های نخستین نماز جمعه بهمن ماه ۱۴۰۰ کالپوش به میزبانی مسجد جامع روستای حسین آباد با بیان اینکه معجزه شهادت حاج قاسم سلیمانی این است که آمریکا فهمیده که نام این شهید بیش از جسم او ترس و وحشت برای استکبار به وجود آورده است، بیان کرد: غیرت دینی ما اجازه نمی‌دهد که قاتلان سردار سلیمانی بخشیده شوند لذا خواهان قصاص این جنایتکاران هستیم.

وی با بیان اینکه امروز نیاز است که جوانان ما غیرت دینی شأن را تقویت کنند تا بتوانیم در برابر تهدید و تحریم دشمنان پیروز شویم، افزود: جوانان امید آینده کشور و آتیه ساز هستند لذا ارتقا غیرت دینی در بین این نسل دارای اهمیت بسزایی است.

امام جمعه موقت کالپوش با بیان اینکه بی غیرتی جامعه را فاسد می‌کند، گفت: نباید اجازه دهیم مدیریت فضای مجازی به دست دشمن بیفتد و تلاش کنیم تا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیام حاج قاسم را به گوش جهانیان برسانیم همانطور که پس از شهادت ایشان شاهد بودیم چنین موضوعی در جهان رقم خورد.

قلیان افزود: دولت سیزدهم با رویکرد غیرت دینی در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و همچنین بین‌المللی حرکت کرده و شعار نه شرقی و نه غربی را جامه عمل پوشانده است.

وی با اشاره به اینکه غیرت دینی در سایه عقلانیت سلاح مقابله با مشکلات و توسعه کشور است، افزود: حضرت علی علیه السلام در خطبه‌ای فرمودند «سوگند به جان خودم در مبارزه با مخالفان حق و آنان که در گمراهی و فساد غوطه‌ور هستند یک لحظه سستی و مدارا نمی‌کنم» و این خطبه نورانی نشان از اهمیت غیرت دینی در مواجهه با دشمنان است.

امام جمعه موقت کالپوش ادامه داد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند غیرت دینی را از دست ندهید چرا که در بزنگاه‌ها این غیرت است که انقلاب اسلامی و نظام را حفظ می‌کند، گفت: این امر یعنی در زمینه غیرت دینی همه چیز روشن است و این بیانگر اهمیت غیرت در جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

قلیان افزود: گاهی عده‌ای سازشکار عافیت طلب که بر سر دین معامله می‌کنند و از اصول کوتاه می‌آیند قصد دارند تساهل و تسامح دینی را مطرح سازند تا غیرت دینی از کار بیفتد حال آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «غیرت دینی همراه با عقلانیت می‌تواند کارساز باشد» در نتیجه غیرت دینی در برابر خلاف می‌ایستند و از اسلام و انقلاب حفاظت می‌کند.

وی با اشاره به روایات و احادیث بیان کرد: وقتی به روایات ائمه معصوم (ع) می‌نگریم غیرت دینی را به عنوان یک ضرورت در جامعه و یکی از شاخصه‌های اهل ایمان معرفی می‌کند یعنی هرکس مؤمن باشد باید غیرت دینی نیز داشته باشد لذا این نشان می‌دهد که عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده است غیرتی که می‌تواند تهدیدات را به فرصت بدل سازد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری