امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

فرودگاه سمنان و امید به راه اندازی پروازها

کد خبر: 5973
زمان انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ بعد از ظهر -
164 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

فرودگاه سمنان و امید به راه اندازی پروازها

 

حدود سه سال پیش بود که اولین پرواز آزمایشی هواپیمای مسافربری سمنان به مشهد انجام شد و یکی از آرزوهای دیرینه مردم این خطه به واقعیت مبدل گردید. اتفاقی که چند ماه بعد به صورت منظم و مداوم صورت پذیرفت و هر هفته دو بار هواپیما در آسمان سمنان ممتاز به مشهد مقدس به پرواز در می آمد. با شروع شیوع ویروس کرونا بود که سفر به شهرهای مختلف ممنوع و کلیه هتل ها و اقامتگاه ها از انجام فعالیت منع شدند.

 

حتی شرکت های مسافربری و هواپیمایی نیز تعطیل و حتی پروازهای داخلی نیز لغو شد. اتفاقی که منجر به ضرر و زیانهای مالی فراوان به مشاغل مرتبط گردید. اما خوشبختانه در سال جدید با وارد شدن واکسن و سرعت گرفتن تزریق آن به شهروندان، آمار مبتلایان و فوت شدگان روند نزولی گرفت و امروزه شاهد کسب و کار صنوف مرتبط با گردشگری در کل ایران هستیم. راه اندازی هتل ها و اقامتگاه ها، رستوران‌ها، پروازها و قطارها و آژانس های مسافربری به جریان افتاده است و مردم می‌توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و طبق آیین نامه ستاد ملی کرونا از خدمات موجود استفاده کنند. حال که این اتفاق افتاده است و امیدوارم هرچه سریعتر نیز خطرات کرونا کاهش یابد، فرصت مناسبی است که پرواز تاریخی سمنان به مشهد دوباره در چرخه هواپیمایی کشور قرار گیرد و هم وطنان سمنان، سرخه، مهدیشهر و شهرهای اطراف از این امکان بهره مند گردند. پروازی که حمایت مردم و مسئولین را می طلبد و تجربه حدود یک ساله ای که در سال ۹۸ به دست آمد، این موضوع را تایید می کند. حمایتهای شهرداری سمنان در آن دوره بسیار قابل تقدیر بود و امروز نیز توقع داریم این حمایت ها ادامه داشته باشد و مردم این شهر بتوانند از طریق پرواز هوایی به زیارت امام رئوف روانه شوند.

 

نقش استانداری و فرمانداری سمنان در این بین بسیار حائز اهمیت است و حمایتهای آنها و ادارات زیر مجموعه را می طلبد تا علاوه بر کارمندان دولت، با هماهنگی بخش خصوصی، اتاق اصناف، بانکها و شرکت های مسافربری، امکان استفاده برای کارگران، بازاریان و دیگر اقشار نیز فراهم گردد.

استفاده از امکانات رفاهی ادارات در مشهد مقدس و همچنین قرارداد با هتل های مناسب و قیمت مناسب نیز می تواند شرایط مناسب تری را برای شهروندان سمنان فراهم آورد و آنها را با هزینه کمتری روبرو کند تا علاوه بر کارمندان، همه اقشار این دیار امکان استفاده را داشته باشند.

همچنین پیگیری های لازم در خصوص ایجاد یک فرودگاه باری با همکاری اداره گمرک می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در توجیه اقتصادی این فرودگاه و تسهیل روند کاری بخش خصوصی ایفا کند و بخشی از بار مشکلات را از دوش پایتخت برداشته و ترخیص های گمرکی با سرعت بیشتری صورت پذیرد.اتفاقی که سمنان را می‌تواند به یکی از قطب های گمرکی کشور مبدل سازد.

تمامی این اتفاقات همت والای مسئولان و حمایت های مردمی سازمان‌های مردم نهاد را می طلبد تا حاصل سالها پیگیری نمایندگان و دلسوزان و هزینه های فراوان به ثمر نشیند و در آینده نزدیک شاهد پروازهای بین‌المللی نیز باشیم. سفر به عتبات عالیات و همچنین سفرهای داخلی به دیگر شهرهای ایران می تواند به زودی در دستور کار قرار گیرد چون این فرودگاه استاندارد، قابلیت آن را داشته و حمایت‌های مردمی نیز این موضوع را اثبات می کند.

استاندار پا به کار و عملیاتی استان قطعاً این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهند و با حمایت ها و هماهنگی های لازم پروازهای فرودگاه سمنان را به جریان می اندازند. اتفاقی که مردم این خطه از آن توقع دارند و می دانند یکی از اصلی ترین محورهای توسعه استان داشتن امکانات مناسب حمل و نقل و فرودگاهی در حد بین المللی است. فرودگاهی که تمام امکانات و زیر ساخت های آن فراهم گردیده و زین پس عزم و اراده جدی برای پرواز ها را می طلبد.

اشتراک گذاری