امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

سال ۱۴۳۰ ایران با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه خواهد شد

کد خبر: 6003
زمان انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ بعد از ظهر -
49 بازدید

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در سمنان؛

سال ۱۴۳۰ ایران با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه خواهد شد

 

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: ایران تا سال ۱۴۳۰ طبق مطالعات انجام شده با پدیده زنانه شدن سالمندی مواجه خوهد شد.

 

سید حامد برکاتی روز یکشنبه در ششمین نشست کشوری جمعیت و وظایف وزارت بهداشت در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالن اجتماعات زکریای رازی دانشکده دندانپزشکی سمنان ابراز داشت: در سال ۱۴۳۰ حدود ۵۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال کشور خانم‌هایی خواهند بود که همسر ندارند و زنانه شدن سالمندی خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: پنج درصد جمعیت مردان ۶۵ سال به بالا از نعمت برخورداری همسر در سال‌های ۱۴۳۰ محروم خواهند بود.
برکاتی اضافه کرد: اکنون ۱۵ هزار تخت سالمندی در کشور داریم و سال ۱۴۳۰ چقدر می‌توانیم تخت سالمندی داشته باشیم؟
وی بیان کرد: پنجره جمعیتی کشور تا سال ۱۴۳۰ است و برای افزایش جمعیت ایران تنها بین هفت تا ۱۰ سال آینده فرصت داریم.
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: اشتغال، ازدواج، تربیت فرزند، مهاجرت، عقیم‌سازی و پیشگیری بی رویه و هزینه بارداری از موانع فرزند آوری در کشور و عامل تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.
وی تصریح کرد: برای راهکارهای تشویقی برای افزایش جمعیت خوب کار نشده است و باید مسوولان امر بیش از پیش در این بخش تلاش کنند.
برکاتی خاطرنشان کرد: اولویت مداخله در کوتاه و میان مدت در مرحله اول فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج فرزندآوری، ترویج ازدواج، پیشگیری و مدیریت طلاق، پیشگیری از سقط، مدیریت ناباروری و اقدام برای تامین زیرساخت‌هایی مانند اشتغال و مسکن است.
به گفته وی اوج جمعیت کشور سال ۶۶ بود که در این سال‌ها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ولادت بود و در سال‌های نزدیک به سال ۸۹ حدود ۹۰۰ هزار ازدواج ثبت شده بود و سال گذشته به ۵۳۰ هزار ازدواج کاهش یافت.
وی یادآور شد: طلاق در پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد و اکنون میزان ازدواج کم شده و به همین تناسب هم طلاق کم شده است.
برکاتی اظهار داشت: پنجره جمعیتی ایران سال ۸۲ باز و ۱۴۲۵ بسته می‌شود که در این مدت فرصت توسعه برقرار است ولی فرصت جمعیت تنها بین هفت تا ۱۰ سال است.
وی ادامه داد: بیش از ۲۵ میلیون خانم در سن باروری در کشور هستند و در گذشته ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تولد با ۱۰.۵ میلیون خانم رقم خورده است و اکنون جمعیت زنان ۲.۵ برابر و ولادت ۲.۵ برابر کم شده و فرهنگ روی بحث اجتماعی و اقتصادی تاثیر گذاشته است.
برکاتی بیان کرد: متوسط سن ازدواج دختران ۲۵ و پسران ۲۹ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال متوسط فرزندآوری است.
وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان با کمترین برخورداری اقتصادی بیشترین زادآوری را دارد و این نشان می‌دهد بحث فرهنگی و اجتماعی در موضوع افزایش جمعیت مهم است.
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: قانون توسعه چهارم مهدکودک را از ادارات حذف کرد و باید دوباره شرایط فراهم شود تا ادارات مکلف به ایجاد مهدکودک در جوار محل کار باشند و مرخصی در زمان بارداری و نگهداری کودک خردسال دیده شود.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری