امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

نرخ جمعیت چالش پیش‌روی توسعه استان سمنان

کد خبر: 6027
زمان انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹ بعد از ظهر -
43 بازدید

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان؛

نرخ جمعیت چالش پیش‌روی توسعه استان سمنان

 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: نرخ رشد جمعیت چالش پیش‌روی استان در مسیر توسعه و پیشرفت است و باید تمهیدات لازم برای افزایش جمعیت اندیشیده شود.

 

احمد ریواده روز یکشنبه در ششمین نشست کشوری جمعیت و وظایف وزارت بهداشت در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سالن اجتماعات زکریای رازی دانشکده دندانپزشکی سمنان ابراز داشت: صنعت استان سمنان نیازمند چهار هزار نیروی کار است که با نبودن نیروی انسانی در استان سمنان ، نیروی کار از خارج از استان تامین می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش نرخ باروری و مقوله افزایش جمعیت در استان سمنان باید با اقناع جامعه و اجرای عملیاتی دنبال شود.
وی بیان کرد: برجسته‌ترین مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری سیاست افزایش جمعیت است و در مجلس یازدهم نیز این مقوله با تصویب و حمایت از خانواده و افزایش جمعیت جوان دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه راهبرد گفتمان موثر در افزایش زادآوری است، افزود: استان سمنان برای افزایش نرخ رشد جمعیتی نیازمند توجه ویژه مسولان بالادستی است.
ریواده افزود: ضرورت دارد بخشی از اعتبارات برای افزایش جمعیت استان سمنان در نظر گرفته شود و در زمینه فرهنگ‌سازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی تلاش شود.
وی با بیان اینکه پنجره جمعیتی در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود، اظهار داشت: هفت سال برای افزایش رشد جمعیت فرصت داریم و باید فرزندآوری به عنوان مطالبه عمومی در رسانه مطرح و اجرا شود.
ریواده تاکید کرد: فرزندآوری باید تبدیل به ارزش اجتماعی شود و کاهش رشد جمعیتی به عنوان خطر و تهدید فرهنگی جدی گرفته و اقدام عملی شود.
وی یادآور شد: از جمله عوامل کمک کننده در فرزندآوری نرخ با سوادی بالا در استان سمنان است.
به گفته ریواده جمعیت دانشجو در استان سمنان به نسبت جمعیت در کشور وضعیت مناسب است و از هر ۱۰ نفر جمعیت استان سمنان یک نفر دانشجو است و باید متناسب با وضعیت استان برای افزایش جمعیت سیاستگذاری شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: مساله افزایش جمعیت مساله فوری است و برنامه‌ریزی، هماهنگی، هدایت، راهبری و اجرای قانون افزایش جمعیت جوان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار و ۷۸ نفری استان را سالمندان تشکیل می دهند که با این آمار، سمنان رتبه نهم استانهای کشور را دارا است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری