امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳

رشد و توسعه استان با هم صدایی !

کد خبر: 6163
زمان انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳ بعد از ظهر -
195 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

رشد و توسعه استان با هم صدایی !

 

چند روز گذشته، در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) بود که یکی از انتظارهای دیرینه مردم شهر سمنان به نقطه پایان رسید، و هیئت دولت سیزدهم، با استناد به تبصره یک ماده ۱۰۳ قانون امور گمرگی و با هدف تسهیل در صادرات و رونق گردشگری، مجوز مرز هوایی فرودگاه بین المللی شهدای سمنان را به عنوان یکی از فرودگاههای مجاز برای تردد کالا و مسافر اعلام کرد، تا بدین ترتیب یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان به ویژه شهروندان سمنانی، مهدیشهری، سرخه ای و حتی دامغانی و در یک کلام کل استان به تحقق بپیوندد. این اتفاق گذشته از عمر استان قدیمی و پهناور سمنان، همان فرصت های قابل توجهی است که هر کدام به سهم خود باید زودتر از این اتفاق می افتاد، تا راه های نرفته قبل را جبران می کرد. اما دلیل این امر و تاخیر در برخی عقب ماندگی های استان سمنان چیست؟

 

باید گفت؛ استان سمنان به واسطه نزدیکی به مرکز کشور، وسعت، همجواری با کویر، جمعیتی ناچیز، مردمانی قانع، عدم وجود مطالبه گری های واقعی، اختلافات درون استانی و… آن طور که باید و شاید در فهرست برنامه های مدیران وقت کشوری و حتی استانی، در تمام این سالها جایی نداشته و از اعتبارات ملی و استانی هم علی رغم تلاش های فراوان استانداران، و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، بهره آن چنانی نصیبش نشده است. شاید  این اتفاق مبارک بین المللی شدن فرودگاه سمنان به همراه فرودگاه شاهرود، بتواند آغازی بر جبران یک عقب ماندگی تاریخی در استان کویری سمنان باشد. در مظلومیت استان سمنان این خطه کویری همین بس که هنوز در بحث اعتبارات ملی رتبه های آخر را در جذب منابع و تخصیص آن دارد، و حتی با ایجاد شهرستان های جدید و محروم، بودجه و اعتبارات ملی،  به تناسب جمعیت و وضعیت جغرافیایی به استان‌ و شهرهای جدید تخصیص داده نشده است. متاسفانه شواهد نشان می دهد، پیگیری های ناکافی، عدم توافق سران و تصمیم گیران در شهرستان های استان و البته اختلاف نظرهای دیرینه در بین برخی مسئولان از جمله نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، چالش های جدی هستند، که سبب شده  همه آن چه حق این خطه بود، علی رغم وجود دو رئیس جمهور از این خطه به خوبی حاصل نگردد.

 

از همان بدو تأسیس استان سمنان و با در دست گرفتن زمام امور توسط مدیران منصوب شده در استان در دولت های مختلف، طرح ها و پروژه های فراوانی در دستور کار قرار گرفته، که بخش های عمده ای از آنها عملیاتی شده و می توان نتایج شان را در جای جای استان دید، اما واقعیت این است که برخی پروژه ها در کش و قوس های ناشی از عدم وجود اتفاق نظرهای گاه نامعقول و حتی غیر منطقی، هنوز که هنوز است راه به جایی نبرده و معطل اجراست. اینکه طرح عظیم آبرسانی به فلات مرکزی کویر ایران از دریاچه خزر، سال‌هاست معطل کش و قوس های قومی و قبیله ای هنوز نهایی نشده است، و یا برخی از  مصوبات سفرهای استانی از دولت نهم به استان، هنوز بر روی کاغذ مانده، و یا پروژه هایی که در  دولتهای گذشته کلنگ زنی شد و تنها به خاطر اختلاف نظر برخی از مؤثرین شهرهای استان! در تعیین مسیر و بهره مندی برخی شهرستان ها از مواهب مسیر اصلی، دوباره و به ناچار در دولت قبل کلنگش به زمین زده شد و بعد این همه سال، کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و یا…. همه و همه به دلیل عدم وجود خط سیر واحد و هدف مشترکی است که همچنان دامن استان سمنان را گرفته و رها نمی کند!

این که مالکان یکی از بزرگترین کارخانجات فولاد تصمیم می گیرند به جای سمنان در منطقه ای دیگر از کشور سرمایه گذاری کنند، و با بالا گرفتن آتش اعتراض موثرین یکی از شهرستان ها، دچار تردید می شود، یا موضوع انتقال آب و اجرای پروژه آب های ژرف، صرفاً به جهت جانمایی مسیر و محل اجرا به دغدغه ای بزرگ تبدیل می شود، و یا…. همه و همه نتیجه همین عدم همسویی هاست که علیرغم تجربه های تلخ قبلی، و تاکید نماینده ولی فقیه در استان مبنی بر ایجاد وحدت همچنان ادامه دارد. این که اینروزها از نماینده عالی دولت در استان به صراحت می شنویم که؛ “موفقیت استان در گرو همصدایی در راستای توسعه است و یا نماینده مرکز استان بین المللی شدن فرودگاه سمنان را در جهت توسعه اقتصادی و گردشگری کل استان می داند، و… یکی از موضوعات مهمی است که باید بدان توجه شود، در غیر اینصورت برای استان بازهم مشکل ایجاد می کند و باعث عقب افتادن استان می گردد،به معنای کامل بخشی نگری است. بدون تردید نتیجه انتقال همین تجربه های نامیمون گذشته و اختلافات به بدنه مدیریتی استان است، و شاید گواهی بر این واقعیت باشد که این اختلاف نظرها، لنگر توسعه استان شده و راه پیشرفت را سد نموده است، که اگر غیر این بود، در آستانه چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی، هنوز منتظر رسیدن جزئی ترین امکانات، تجهیزات و زیرساخت ها نبودیم. حالا دیگر وقتش رسیده که با همصدایی به معنای واقعی، رشد و پیشرفت استان سمنان را شتاب ببخشیم.

اشتراک گذاری