امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

حمایت از تولید داخلی کمک به اقتصاد کشور و کاهش نرخ بیکاریست

کد خبر: 6206
زمان انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱ بعد از ظهر -
124 بازدید

گزارش روز (گزارشگر : سلماز عرب عامری)

حمایت از تولید داخلی کمک به اقتصاد کشور و کاهش نرخ بیکاریست

 

اندیشه حمایت از کالای داخلی و ضرورت مصرف تولیدات ملی صرفا اندیشه ای نوپدید و مخصوص ایران نبوده است بلکه از حیث اقتصادی بیشتر کشورهای پشرفته کنونی دنیا که بالاترین رشد اقتصادی و درآمد سرانه را هم دارند تاریخ توسعه اقتصادی خویش ازاین اندیشه به صورت عملی حمایت می کردند.

 

در فرایند تولید کالای داخلی باید به گونه ای عمل شود تا به لحاظ کیفیت مایه مباهات تولیدکننده و تامین کننده نیاز مشتری باشد

 

حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات داخلی منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملی خواهد شد.

از دیگر آثار آن می‌ توان به افزایش اشتغال، کاهش واردات غیرقانونی، افزایش قدرت ارز ملی، ثبات قیمت کالاها و افزایش کیفیتمحصولات اشاره کرد

با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و بالا بودن نرخ بیکاری، حمایت از تولید داخلی اهمیت دو چندان می ‌یابد.

در این خصوص، لازم است که ضمن بررسی مزیت ‌های حمایت از تولید داخلی، راهبردهای اتخاذ شده در کشور نیز شناسایی گردد

در گزارش اقتصادی امروز به مسئله حمایت از تولیدات داخلی و نقش مردم پرداخته و نظرات چند تن از کارشناسان ‌شهروندان را جویاشدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

محمد شاهی کارشناس اقتصادی در خصوص موضوع گزارش ما گفت: تولیدکنندگان داخلی با چالش های متعددی روبه رو هستند کهتولید در برخی واحدهای صنعتی را متوقف یا تعطیل کرده است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته، دولت ها با اعمال سیاست های حمایتی پولی و تعرفه ای سعی کرده اند از تولید داخلی حمایتکنند، اما با وجود صرف منابع و هزینه های زیاد، این چالش­ ها در بنگاه های اقتصادی از بین نرفته است

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی با حمایت دولت چه از نظر مالی و چه از نظر حمایتی باید کیفیت محصولات و خدمات خود راافزایش داده ونیازهای مشتریان داخلی را به خوبی برطرف کنند و تا هم مشتریان علاقمند به خرید محصولات داخلی شوند و هم دستتولیدکندگان خارجی کوتاه شود.

شاهی افزود: با رونق صنایع داخلی می توان با کاهش چشمگیر بیکاری و دیگر معضلات مخرب اجتماعی و خانوادگی روبرو شد.

وی در پایان گفت: برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهدافجهاد اقتصادی را شاهد باشیم و موجب پیشرفت و توسعه کشور شویم

سمانه میرکو بانوی هم استانی هم گفت: حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر خواهد شد.

وی گفت: حمایت از تولیدات و فرآورده‌های داخلی می‌تواند به پویایی و رونق‌بخشی تولید و صنعت کمک کرده و زمینه را برای افزایشاشتغال و بهبود کسب‌وکار در جامعه فراهم کند و موجب بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهایتحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌تواند علاوه بر اشتغال پایدار، به رونق و پویایی اقتصاد هم کمک کند، تصریحکرد: رسانه ها در توسعه و فرهنگ سازی جامعه نقش ارزنده ای دارند، بنابراین امیدآفرینی در جامعه و نشان دادن ظرفیت‌های کشوربه‌ویژه در عرصه تولید باید مورد توجه جدی رسانه ها قرار گیرد.

وی افزود: تولید کالاهای با کیفیت و متنوع از سوی تولیدکنندکان و استفاده از کالای ایرانی می‌تواند کمک به سزایی به چرخه تولید واقتصاد کند.

وی در پایان با تشکر از روزنامه پیام خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می توانند در معرفی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی بامعرفی ظرفیت های تولید نقش آفرین باشند

محسن مرادی نسب هم استانی دیگری هم به مزیت ‌های حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و گفت:  حمایت و خرید تولید داخلی مزایای بسیار زیادی در ابعاد مختلفی را برای کشور ایجاد می ‌کند.

وی افزود: از جمله این مزایا می توان به ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه ‌ای: تمامی نهادهای اقتصادی با مصرف‌کنندگان محصولات وتامین‌کنندگان نیازهای ورودی، پیوند اقتصادی دارند. این ارتباط دو سویه، با ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادهای مختلف اقتصاد، موجبرشد فعالیت اقتصادی محلی و در نتیجه رشد کلی اقتصاد ملی می ‌شود.

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری: با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، تقاضا برای منابع نیروی کار محلی ایجادمی ‌گردد.

کاهش فعالیت ‌های بازارهای موازی: بخش عمده ‌ای از کالاهای مصرفی وارداتی، وسایل نقلیه و حتی برخی از مواد اولیه، از طریق بازارغیرقانونی موازی ارز خارجی تامین می‌شود. مصرف تولیدات داخلی این بازارهای مخرب موازی را کنترل خواهد کرد.

افزایش قدرت ارز ملی: قدرت هر ارز در برابر ارزهای جهان عمدتا تابعی از تعادل تراز پرداختی آن است. لذا با مصرف کالاهای محلی،ایجاد ذخایر ارز خارجی برای حمایت از موقعیت تراز پرداخت کشور تسهیل می‌ گردد.

کاهش هزینه تولید واحد (اقتصاد مقیاس): معمولا با افزایش مقیاس تولید، هزینه هر واحد تولیدشده از لحاظ اقتصادی پایین ‌تر خواهدبود. علاوه بر این، تولید در مقیاس بالا شرایط را برای سرمایه‌ گذاری بیشتر تولیدکنندگان فراهم می‌ کند.

وی ادامه داد: بنابراین، حمایت از مصرف کالاهای محلی باعث افزایش بهره‌وری ظرفیت و کاهش هزینه ‌های تولید برای صنایع محلی می‌شود.

چشم انداز رشد اقتصادی بالا: مصرف کالاهای تولیدی محلی و درونی ‌سازی تقاضا بر بهره ‌وری ظرفیت و در نتیجه رشد اقتصادی وتوسعه ملی تاثیر گذار است.

تضمین کیفیت: امکان نظارت بر واردات افراطی کار دشواری است، در صورتی که با مصرف کالاهای تولید داخلی می‌ توان به ایجاد ونظارت بر استانداردهای تضمین کیفیت به نفع رفاه مصرف‌ کنندگان محلی کمک کرد.

ثبات قیمت: حجم قابل توجهی از مواد مصرفی، وسایل نقلیه و مواد اولیه وارداتی از بازار موازی تامین می ‌شوند. در این بازار، قیمت ‌هابیش از حد غیرواقعی تعیین می‌ شوند و تولیدکنندگان محلی نیز، به منظور جلوگیری از کاهش مصرف‌ کنندگان، قیمت را با بازار موازیهم‌ تراز می‌ کنند. اما با مصرف تولیدات داخلی این تغییرات قیمت قابل کنترل می ‌گردد.

محمدی هم استانی دیگری هم گفت: دستگاه ‌ها و شرکت ‌های دولتی نقش مهمی در حمایت از تولید و رونق اقتصاد ملی دارند. قدم اول برای حمایت از کسب‌ و کارهای داخلی و ملزم کردن دستگاه ‌های دولتی برای خرید کالای داخلی، قانون‌ گذاری است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که رشد اقتصادی کشور صفر بوده و در‌آمد سرانه به مراتب کاهش یافته است. امیدوارم مسوولان دولت جدید که موضوع تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ را مطرح کرده‌اند،یادشان باشد این کار با شعار حل نمی‌شود و نیازمند نگاه همه‌جانبه و سازمان‌یافته است. قطعا تحقق این مهم نیازمند فراهم کردن الزامات است.

وی افزود: در جایی مطالعه کردم که رتبه ما در شاخص سهولت کسب و کار  در دنیا ۱۲۷ است و همچنین شاخص رقابت‌پذیری در کشور ما در دنیا ۹۵ است و از طرفی با تورم ۴۵درصدی مواجهیم. مضاف بر اینکه تورم در بخش صنعت بیش از ۹۰درصد است. علاوه بر این هزینه‌های سرسام‌آور، تحریم‌ها باعث شده است که هزینه و ریسک تولید، صادرات و خرید مواد اولیه بالا برود. متاسفانه در داخل کشور هم نوعی خود‌ تحریمی ‌را شاهدیم. در واقع کاری که در همه جای دنیا یک روزه انجام می‌شود، نیازمند چند ماه دوندگی است. مسائلی نظیرمجوز‌ها، واردات، گمرک، اخذ نشان استاندارد و… تولیدکننده را دچار سردرگمی ‌می‌کند.

وی افزود: اعتقاد دارم به جای اینکه مسوولان حرف کلی شعاری و غیرعملیاتی بزنند، برای حذف تدریجی مشکلات و بهبود شاخص‌های کمی ‌به صورت مرحله‌ای و با افق چشم‌انداز مشخص اقدام کنند.

دانایی کارشناس اقتصاد دیگری هم گفت: مهم‌ترین موانع تولید به دو دسته بروکراسی و تلاطمات اقتصادی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: متأسفانه باوجود سال‌ها سیاست‌گذاری باهدف حمایت از تولید، گزارش‌های بین‌المللی و ارزیابی‌های داخلی، نشانگر وضعیت نامناسب محیط کسب‌وکار و امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است.

وی بیان کرد: انحصار و وجود موانع جدی در اعطای مجوز به کسب‌وکارها، تنگنای تأمین مالی تولید، بی‌ثباتی مقررات و اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی، عایدی بالای فعالیت‌های نامولد و رقیب تولید، مشکلات فراوان در استیفای حقوق مالکیت و اجرای قراردادها در کناربرخی مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی وضعیتی را در محیط کسب ‌وکار و تولید کشور ایجاد کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران را پایین آورده است.

وی بابیان اینکه عمده صنایع ایران از فناوری قدیمی استفاده می‌کنند و از منافع فناوری‌های پیشرفته محروم هستند، افزود: کیفیت محصولات ایرانی نسبت به رقبای خارجی، معمولاً پایین بوده و سهم اغلب محصولات ایرانی در بازارهای جهانی اندک است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین موانع تولید دو دسته هستند که اولین آن، موانع ناشی از بروکراسی است، گفت: تعدد مجوزها و فرایند غیرشفاف و انحصار ناشی از آن‌ها که به امضاهای طلایی و فساد منجر می‌شود و انرژی فراوانی برای راه‌اندازی کسب‌وکار از کارآفرینان می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نمونه‌ مهم این فرایندهای غیر شفاف در محاسبه‌ی سود و جرائم بانکی، محاسبه‌ی مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌ها و برخی مقررات تأمین اجتماعی در مواجهه با فعالان اقتصادی است.

وی افزود: سایر بخش‌های درگیر با تولید از گمرک تا مجوزهای دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها به‌گونه‌ای است که فشار مضاعفی به فعالان اقتصادی وارد می‌کند که باید اصلاح شود و تا زمانی‌که دولت و مجلس، قوانین دست و پاگیر مقابل تولید را یک بار برای همیشه حل نکنند بستر تولید به حد مطلوب و گره گشا فراهم نمی‌شود.

وی بابیان اینکه دومین مانع ناشی از تلاطمات اقتصادی است، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در این زمینه گره‌زدن اقتصاد کشور به مسائل خارجی است که در دوره‌ی دولت یازدهم و دوازدهم به اوج رسید و نتیجه‌ی گره زدن، جهش شدید نرخ ارز در سال‌های اخیر و عدم اطمینان از آینده‌ی آن است.

دانایی بیان کرد: امیدوارم دولت جدید و تازه‌نفس در راستای دغدغه‌ها و رهنمودهای حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب گام برداشته و عمل کنند و برای پیشرفت، سربلندی و شکوفایی کشورمان و مردم عزیز گام‌های مضاعفی بردارند و بار دیگراعتماد مردم را به انقلاب و ارزش‌ها برگردانند

محمد هم استانی دیگری گفت: حمایت از کالای تولید داخل بخش مهمی ‌از پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد کرد. مهم‌ترین موضوع حمایت از کالای ایرانی است و برای حمایت از کالای تولید داخل دو بخش اساسی داریم که بخش اول و مهم ‌تر آن رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی این روزها با مشکلات متعددی مواجه هستند از جمله تأمین نقدینگی، مسائل مالیات و تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بروکراسی اداری و…؛ در این میان برداشت موانع پیش روی واحدها و کاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از کالای ایرانی است.

همچنین دومین گام برای حمایت از کالای ایرانی صادرات آن و برجسته کردن تولیدات داخل کشور در بازارهای جهانی است. برای این منظور باید زمینه حضور تولیدات ایران را با پرداخت یارانه حضور در نمایشگاه‌ها، شیوه‌های نوین بازاریابی و… فراهم کرد .

وی تصریح کرد: تقویت زیرساخت های اقتصادی یکی از مهمترین اقداماتی است که انتظار می رود به عنوان نخستین گام در حمایت از کالای ایرانی مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که با مهار قاچاق کالا، حمایت از تولید کنندگان و افزایش کیفیت کالاها تحقق می یابد.

وی در پایان گفت: در زمینه حمایت از کالای ایرانی نمی‌توان چندان از مردم انتظار داشت بلکه این مجموعه حاکمیت است که باید در جهت بهبود کالای ایرانی و افزایش مصرف آن اقداماتی انجام دهد. یکی از این اقدامات جلوگیری از قاچاق کالاست. امروز می‌بینیم انواع کالای مصرفی اعم از پوشاک و… همه وارداتی هستند و چون قاچاق می‌شوند و هزینه گمرک هم به آنها تعلق نمی‌گیرد در نتیجه ارزان ‌قیمت وارد بازار می‌شوند.

اشتراک گذاری