امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳

آقای استاندار! مواظب زیر پایتان باشید!

کد خبر: 6297
زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷ بعد از ظهر -
80 بازدید

یادداشت روز به قلم جواد میرحاج

آقای استاندار! مواظب زیر پایتان باشید!

 

در بدو امر عرضه میدارم که در نظام اداری کشور و به طبع آن استان ما یقینا عزل ونصب مدیران استانی از جمله اختیارات و وظایف استانداران است و چنانچه فرد یا افرادی بدون علت منطقی در این امور دخالت نمایند عرض خود برده و زحمت دیگران میدارند. اما هدف نگارنده از نوشتن این سطور قطعا حقوق متقابل مردم ومسولان است که بعنوان یک سمنانی اهل رسانه لازم دانستم اشاراتی بنمایم و اما بعد:

 

سال ها قبل وقتی خباز بعنوان استاندار سمنان محسوب و خود را اصلاح طلب دبش ! معرفی کرد برایش نوشتم:
ای که از کوچه معشوقه ما میگذری
باخبر باش که سر میشکند دیوارش
و خلاصه آنچه در سمت استانداری سمنان در تقدیرش رقم خورد خیلی باب میل خودش  و اطرافیانش نبود!
یکی از ضعف های خباز در مدیریت کلان استان شاید انتصابات غیر معقولی بود که خودش صد درصد در آنها مختار نبود و به پاشنه آشیل وی مبدل شد و انگار این روزها تاریخ برای یکی دیگر از خراسانی ها در سمنان در حال تکرار است!
سید محمد رضا هاشمی استاندار فعلی سمنان که اصل انتصابش در این سمت با حرف وحدیث های بسیاری همراه بود با توجه به شرایط اقلیمی استان این روزها دچار چالش های جدی در انتصاباتش بعنوان شخص اول استان است، بطوری که در صورت ادامه این مسیر عاقبتی خیلی بهتر از خباز نمی شود برایش تصور کرد!
هاشمی که مدتی را در دولت قبل بعنوان فرماندار شاهرود در این استان بسر برد اگرچه از نطر جایگاه سیاسی یکی دو پله بالاتر به استانی پر جمعیت تر رفت اما باید گفت که هنگام عزیمت از استان ما آنچنان با عاقبت بخیری این دیار را ترک نکرد. مروری بر آرشیو مطالب منتشر شده در برخی جراید محلی استان در آن دوران گواه همین مدعاست!
اما این روزها انگار سهم خواهی های ناشی از حساسیت های اقلیمی دامنگیر این استاندار هم شده، بگونه ای که وی هنوز در تعیین اولین مهره های سیاسی یعنی فرمانداران موفقیت چشمگیری کسب نکرده و بر اثر برخی فشارهای سیاسی ناچار به عزل دو مدیر اصالتا سمنانی و در حوزه خود کاربلد طی حدود ده روز شده که باید گفت سر نوشتی به مراتب ناگوارتر از خباز را دارد برای خود رقم میزند !
تغییر این دو مدیرکه گفته می شود به هیچ وجه با رضایتمندی نماینده مردم سمنان همراه نبوده و قطعا موجبات اعتراض موثران را در پی خواهد داشت در حالی است که به گواهی آمار و ارقام و صاحب نظران دو حوزه مدیریتی این دو نفر از جمله موفق ترین ها با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی بوده و از میزان رضایتمندی مدیران مافوق خود نیز بهره مند بوده اند !
یکی از نکات چالش بر انگیز در جابجایی این دو مدیر این است که گفته شده به هیج وجه ملاحظه کرامت انسانی آنها صورت نگرفته مثلا ساعت چهار بعد از ظهر امروز به یکی شان اطلاع داده اند که از فردا سر پست حاضر نشود!!!

 

اگر چه تا لحظات نوشتن این یادداشت خبر رسیده که مراسم معرفی مدیر بخش صنعت که قرار بود روز پنج شنبه صورت گیرد بدنبال نارضایتی نماینده مردم سمنان در مجلس فعلا به تعوبق افتاده است، اما انگار هاشمی کم تجربه در امر استانداری! این روزها بد جور با چالش روبرو شده و نیازمند اتخاذ تصمیماتی است که به نوعی انتحار سیاسی برایش محسوب خواهد شد و احتمال اینکه عمر استانداری اش را خاتمه دهد هم قابل تصور خواهد بود!
اما از آنجا که گفته اند یکی از وظایف رعایا نصیحت ملوک است، بعنوان رعیتی اهل رسانه به آقای هاشمی عرض می کنم که خیلی مواظب باشید! انگار پایتان بد جور روی پوست خربزه قرار گرفته!
آقای استاندار باید بپذیرید که این استان علی رغم کمی جمعیت و عدم وجود چالش های معمول استان های بزرگ اما برای خودش معماهای پیچیده ای در امر مدیریت دارد که به تعبیری بمانند راه رفتن بر روی تیغ است!
البته بنده فعلا راهکاری برای شما در مواجهه با این کلاف سر در گم ندارم اما عرض میکنم اگر در اکتساب این سمت نسبت به کسانی باید ادای دین کنید کاری بس مشکل پبش رویتان خواهد بود واما اگر آن حد استقلال رای را در خود برای برخی تصمیمات سراغ دارید بدانید که هفت خوانی بس بغرنج انتظارتان را میکشد!
آقای هاشمی سخت مواظب خود باشید که به شما هم عرض میکنم:
باخبر باش که سر می شکند دیوارش!

اشتراک گذاری