امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳

انقلاب اسلامی؛ اهداف و انتظارات!

کد خبر: 6320
زمان انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹ بعد از ظهر -
57 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

انقلاب اسلامی؛ اهداف و انتظارات!

 

در ایام خجسته چهل و سومین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی هستیم‌. رسیدن به دهه چهارم انقلاب ایران، که سمبل بلوغ فکری و پختگی هر نهضت و انقلابی است، فرصتی را بدست آورده تا درباره انقلاب اسلامی به طور طبیعی و منطقی، به طرح پرسش هایی درخصوص میزان تحقق اهداف و برآورده شدن انتظارات در اذهان شده است. این پرسش ها نه تنها از سوی عموم مردم، بلکه در میان متفکران، پژوهشگران و حتی فعالان انقلابی نیز مطرح شده، و ضرورت پاسخگویی به آن ها نیز مورد تاکید قرار دارد. آنچه که امروز با تعابیری همچون گام دوم سالگی انقلاب، بلوغ یا تکامل انقلاب اسلامی، و … به کار می رود، خود دلیلی بر این مدعاست.از همین روست که در این بزنگاه تاریخی که بیش از هر زمان دیگری کشور در معرض تهدیدها و آسیب های خارجی و داخلی قرار گرفته است، در کنار همه مقامات و مسئولان کشور، تمامی جریانات و فعالان سیاسی کشور، بر حفظ وحدت ملی و دوری از نفاق تاکید کرده و از لزوم مشارکت تمامی اقشار جامعه در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن حتی در این شرایط سخت و پپک ششم کرونایی و حتی به صورت خودرویی سخن ها می گویند. اما اتخاذ این رویکرد دستکم درچندروز اخیر و بویژه در روزهای حساس مذاکرات هسته ای وین در آغازین ماههای فعالیت دولت سیزدهم حتی در رسانه های همواره منتقد نیز مشهود است. به طوری که توصیه می کنند؛ در شرایط فعلی باتوجه به توطئه‌های متعدد دشمنان انقلاب اسلامی، نیاز به وحدت ملی و حرکت در مسیر انسجام و یکپارچگی، بیشتر از گذشته احساس می‌شود و اختلافات سیاسی نباید به عرصه همایش‌های ملی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن و نیز مذاکرات هسته ای کشیده شود!

 

به هر حال چهل و سه سالگی انقلاب اسلامی را باید مقطعی حساب کنیم، که می‌توان دراین موقعیت برنامه‌ریزی صحیح و درستی برای ادامه انقلاب انجام داد. در مقاطع پیش از این بسیاری از مسائل را آزمایش کرده و تا اینجا پیش آمده ایم. فراز و نشیب‌ها، خوبی‌ها و بدی‌ها و همه مسائل را چهل وسه سال آزموده ایم. لذا باید چهل وسه سال گذشته را آموزشی و آزمایشی تلقی کرده و بر روی آن ارزیابی و آسیب شناسی انجام دهیم تا نکات مثبت و موثر آن را تقویت کرده و پرورش دهیم و اشتباهات و لغزش‌های پیش‌آمده که آثار منفی بر جامعه داشته را نیز بازشناسی کنیم و به فکر اصلاح آنها باشیم. این مساله می‌تواند نتیجه رشد دهه چهارم انقلاب اسلامی باشد. ایام دهه فجر و به خصوص ۲۲ بهمن هر سال، یادآور مقطعی از تاریخ ایران زمین است که در آن اقشار و طبقات گوناگون اجتماعی به منظور تحقق آرزوها، امیدها، نیازها و… به یک جسم و روح واحد تبدیل شدند. وحدت کلمه، آشتی ملی، همبستگی، گفت‌وگوی ملی، همدلی، انسجام و… که امروزه به نظر یک آرزوی دست نیافتنی و محال می‌رسد، در ۲۲ بهمن سال ۵۷،به زیبایی و کاربردی‌ترین شکل تبلور پیدا کرد.برجسته‌ترین مولفه پیروزی انقلاب سال ۵۷، انسجام همه اقشار و نخبگان پیرامون یک هدف واحد یا مشترک بود. همه ایرانی‌ها می‌خواستند فقر، فساد، عملکرد فراقانونی، اشرافی‌گری، بی‌عدالتی، فقدان آزادی و اسقلال و… برچیده شود. بنابراین انسجام پیرامون یک هدف مشترک رمز یا قانون موفقیت یک ملت در مسیر توسعه پایدار است. بی‌شک اصلی‌ترین مولفه ناکارآمدی مدیریت سیاسی که موجب انواع چالش‌ها در عرصه‌های روابط خارجه، اقتصادی، آموزشی و… شده، عدم انسجام میان نخبگان که ناشی از خودشیفتگی و منفعت طلبی از یکسو و شکاف جدی و غیر قابل انکار میان مدیریت سیاسی و اقشار گوناگون مردم به دلیل شرایط بسیار دشوار معیشتی است.

 

چهل و سه سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد. اکنون، مردم با گذشت چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب، انتظاراتی از مسئولان، کارگزاران نظام و در راس آن قوای سه‌گانه دارند. بخشی از انتظارات که شامل تعامل، وحدت و همکاری مسئولان در سطوح بالا و میانه،تمرکز بر روی مسائل اصلی و اجتناب از مسائل فرعی و حاشیه‌ای کشور، کار و تلاش بی‌وقفه،صداقت و عمل به وعده‌ها، پرهیز از مناقشات و اجتناب از سرگرمی به حواشی و مسائل فرعی، امانت‌داری و پاکدستی و برخورد با متخلفان و خائنان و مفسدان، توجه به مسائل فرهنگی و ارزش‌های انقلاب و رعایت ظواهر اسلامی و فرهنگ اسلامی، رسیدگی به مسئله اشتغال و تقویت تولید داخلی، حمایت از کشاورزی و صنعت و… است، در همه این سالها به مسئولان و متولیان امر به دفعات و به عناوین مختلف تذکر داده شده است.

امروزه یکی از مهم‌ترین مطالبات و انتظارات مردمی آرامش و ثبات اقتصادی است و در درجه دوم مردم خواستار تصمیمات درست و منطبق با منافع ملی در دیپلماسی بین‌المل هستند. زیرا واقعیت‌های جامعه را همه مسئولین و حتی خود مردم هم می‌دانند، اما باید به صورت جدی و نه‌تنها صرفا با شعار برای رفع معضل بیکاری گام بردارند و ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران، مسیر سرمایه‌گذاری را تسهیل بخشند.

 

اشتراک گذاری