امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

غیبت اکثریت مردم در انتخابات یعنی پای «جمهوریت» می لنگد

کد خبر: 6493
زمان انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷ بعد از ظهر -
35 بازدید

دبیرکل حزب مردم سالاری در مراسم بزرگداشت دهه فجر؛

غیبت اکثریت مردم در انتخابات یعنی پای «جمهوریت» می لنگد

 

مفهوم شعار نه شرقی، نه غربی، نه ضدیت با غرب و نه دشمنی با شرق است، بلکه همان نفی وابستگی به هر دو اردوگاه است. اگر خدای نکرده بخواهیم دستورات دیکته شده هر یک از دو بلوک مذکور را عمل کنیم در عمل این شعار را نفی کرده‌ایم.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری در مراسمی که به مناسبت دهه فجر در خانه کارگر برگزار شد، گفت: چراییِ وقوع انقلاب را باید در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یافت.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در زمان شاه ما کشوری وابسته بودیم و از نظر اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی استقلال نداشتیم بنابراین مردم به دنبال استقلال بودند.
کواکبیان با اشاره به وابستگیِ نظامیِ کشور گفت: در آن زمان ۶۰هزار مستشار رسمیِ آمریکایی به صورت نظامی ارتش ما را اداره می‌کردند. امرای ارتش ایران تحت سلطه‌ این مستشاران آمریکایی بودند. همچنین به لحاظ سیاسی استقلال کشور کاملا زیر سوال بود. به طوری که در کتابی تحت عنوان «ماموریتی برای وطنم» منسوب به شاه نوشته شده است که لیست اسامی وزار و سفرا و استانداران را قبل از کودتای ۲۸ مرداد، کشور انگلستان و بعد از کودتا، کشور آمریکا تعیین می‌کرد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم گفت: از لحاظ فرهنگی نیز شاه به جای تاکید بر فرهنگ اصیلِ بومی ایرانی و اسلامی به دنبال پیاده کردنِ فرهنگ غربی بود. این استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: مردم با شعار استقلال به دنبال رفع وابستگی به درآمدهای نفتی و واردات محصولات کشاورزی و صنعتی از خارج بودند.
وی گفت: ما در همان زمان شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» هم سر می‌دادیم. خیلی‌ها الان می‌گویند به دلیل روابطی که با روسیه و چین داریم بخش «نه شرقی» پاک شده است اما اینگونه نیست. هدف از این شعار این نیست که ما با دنیا جنگ کنیم. بلکه به این معناست که نه وابسته به غرب باشیم و نه وابسته به شرق و از جنبه‌ دیگر به این معناست که هم با شرق ارتباط برقرار کنیم و هم با غرب.
کواکبیان با اشاره به تفاهم مربوط به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین گفت: اینکه گفته می‌شود این قرارداد ایران را به چین داده درست نیست. کشور ما اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری ما را مصادره کند. این قرارداد در واقع تفاهمی بین ما و کشور چین است. اگر بخواهیم خدای‌ناکرده دستورات دیکته شده هر یک از دو بلوک مذکور را عمل کنیم یعنی در عمل شعار نه شرقی نه غربی را نفی کرده‌ایم.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: یکی دیگر از شعارهای ما آزادی بود. مردم علاوه بر آزادی‌های فردی و اجتماعی به‌دنبال آزادی‌های اساسیِ سیاسی یعنی آزادی مطبوعات، اجتماعات و احزاب بودند.
اگر الان هر کدام از مسئولین در جهت محدود کردنِ آزادی‌ها گام بردارند در واقع در مسیر شاه قدم برداشته‌اند.
وی بیان کرد: شعار دیگر انقلاب جمهوریت بود؛ یعنی تعیین مستقیم حاکمان با رأی مردم. اگر بخشی از مردم تمایل به شرکت در انتخابات ندارند، اگر مجلس با ۴۰درصد شکل می‌گیرد و ۶۰درصد از مردم غایب انتخابات هستند و اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۲درصد از مردم شرکت نمی‌کنند یعنی پای جمهوریت می‌لنگد و یک جای کار ایراد دارد.
این نماینده ادوار مجلس در مورد شعار اسلامیت گفت: اکثریت مردم در زمان شاه هم نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند اما می‌دیدند حاکمان کشور از اسلام فاصله دارند به همین خاطر مردم به‌دنبال حکومت دینی بودند و نه دین حکومتی. مردم می‌خواستند حکومتی روی کار بیاید که اجرای ابعاد زوایای دین در آن جریان داشته باشد. افراط و تفریط‌ به هیچ عنوان مورد خواست مردم نبود.
مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری در پایان گفت: پیروزی انقلاب به مدد انسجام مردم و رهبری امام راحل صورت گرفت و ما امیدواریم شعارهای اساسی انقلاب شعار جدی و همیشگیِ ما باشد و در آن جهت قدم برداریم.

 

منبع: مردم سالاری

 

اشتراک گذاری