امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

تصمیمات مستقل به جای تاثیرپذیری از سهم خواهان !

کد خبر: 6504
زمان انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ بعد از ظهر -
150 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

تصمیمات مستقل به جای تاثیرپذیری از سهم خواهان !

 

استان سمنان به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور مطرح بوده و به دلیل دارا بودن تنوع صنایع تولیدی در شهرهای مختلف استان و وجود معادن غنی و ارزشمند، به عنوان یک پتانسیل اقتصادی قوی همیشه حائز اهمیت بوده است. از این رو دارا بودن مدیریت قوی و برنامه‌ریزی متناسب با این پتانسیل ها بسیار پر اهمیت است و می تواند در رشد و توسعه استان تاثیر گذار باشد. موضوع اقتصادی بودن استان بارها از سوی مسئولان از جمله استاندار فعلی نیز مطرح شد و با اشاره به اینکه این استان مشکل امنیتی ندارد، سمت و سوی برنامه ریزی ها را به سمت اقتصاد عنوان کرد. اما استانی که اقتصاد و تولید اولویت آن است، هنوز از داشتن معاون اقتصادی محروم است و حرف ها و شعارهایش هیچ تناسبی با عملکرد پیش رو ندارد. امروز در استان شاهد یک بی ثباتی و سردرگمی هستیم که به نظر، ریشه‌های سیاسی در آن تنیده شده است.

 

ناهماهنگی در بین استاندار، معاونین و نمایندگان تا حدودی علنی شده و حتی تذکر نماینده ولی فقیه در استان را نیز به همراه داشته است. انتصابات این روزهای استان انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است و این در حالی است که هنوز معاون اقتصادی استاندار تعیین نشده است و مشخص نیست سیاست های آینده این حوزه توسط چه فردی باید اجرایی گردد! نماینده سمنان از دخالتهای نمایندگان در انتصابات انتقاد کرده و حتی در مورد برخی از آنها اظهار بی اطلاعی می کنند. معاون عمرانی استاندار از برخی انتصابات خبر ندارد و از حضور در برخی از آنها شگفت زده می شود!

 

استاندار سمنان نیز همچنان از عزم استان برای انتصابات بر اساس عملکرد سخن می گوید و در عمل بومی های با عملکرد موفق را کنار می‌گذارد. به شکلی که به نظر می‌رسد کار از دست مسئولان استان در رفته و وام داران و سهم خواهان سکان را در دست گرفته‌اند! استاندار که به عنوان یکی از مسئولان رده بالای دولت قبل فعالیت داشته و در پست های کلیدی نیز حضور داشته است، به نظر همچنان در جهت منزه کردن خود قدم بر میدارد و با انتصابات دستوری در صدد اثبات قدم بر می دارد. این در حالی است که استان را به دور از فضای امنیتی، استانی اقتصادی معرفی می کند و خود معاونی اقتصادی را نتوانسته برگزیند.

مهمترین نکته ای که در این روزهای استان مشاهده می‌شود، عدم استقلال در تصمیم گیری هایی است که خود آفت استان شده است و بدون توجه به سیاست‌های دولت در جهت رشد و توسعه و بدون در نظر گرفتن تفکر صاحب نظران و کارشناسان و تشکلهای مردم نهاد، اخذ می گردد.

اتفاقاتی که برخلاف صحبت ها و شعار ها، اختلاف در استان را دامن زده و مسیر توسعه استان را منحرف خواهد کرد. تصمیمات توسط کسانی که در استان و خارج از استان از لحاظ قانونی نقشی را نداشته و به دنبال سهم خواهی هستند، بسیار زیان بار است و تبعات ناگوار آن را به مردم وارد خواهد کرد. شهروندان کم عدالت در استان، عملکرد مطلوب  و رشد و توسعه استان را خواهانند و مسئولان، این حداقل کاری است که باید برای آنها انجام دهند.

مسئولان باید توجه داشته باشند که شهروندان خروجی ها و عملکرد آنها را کاملاً رصد می کنند و تا وقتی که موفقیتی را احساس نکنند، توجهی به حرف ها و شعارهای  رسانه ای آگاهانه و ناآگاهانه نخواهند داشت!

این موفقیت قطعاً به دست نمی آید تا وقتی که استقلال در تصمیم گیری ها به وجود بیاید و به معنای واقعی عملکردها جای خود را به سهم خواهان و وام داران بدهد.

اشتراک گذاری