امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳

تشکیل بانک اطلاعاتی سارقان

کد خبر: 6761
زمان انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳ بعد از ظهر -
34 بازدید

معاون‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان‌سمنان ؛

تشکیل بانک اطلاعاتی سارقان

 

معاون‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان‌سمنان گفت: ۲ هزار عنوان مجرمانه در بررسی های جرم‌شناسی مشخص شد و بانک اطلاعاتی سارقان با هدف ثبت تکرار جرم، سابقه مجرم، و نوع جرم ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام محمدتقی جلالی روز چهارشنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان در سالن جلسات دادگستری کل استان بیان کرد: اطلاعات کنونی سارقان تا مرحله دستگیری ثبت می شود و بانک اطلاعاتی با ثبت اطلاعات دقیق سارقان و مشخص کردن نوع سرقت، سابقه افراد، حکم صادرشده، اطلاعات محل سکونت و خانواده افراد، تعیین سارقان حرفه ای و شبکه سرقت از بروز جرایم جلوگیری می کند.

 

وی با اشاره به دریافت اطلاعات ۵۲۰ زندانی استان سمنان برای ثبت در بانک اطلاعاتی سارقان افزود: این بانک اطلاعاتی در کشف و شناسایی باندهای سرقت کمک کننده است و آمارهای دقیقی را در اختیار مراجع قضایی قرار می دهد.

جلالی ادامه داد: سرقت های ثبت شده در بانک اطلاعاتی سارقان با عنوان های دقیق و درست انجام می شود و از تکرار اسامی مختلف سرقت ها و جرم های مربوطه جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی سایر جرایم مانند موادمخدر، و راهنمایی و رانندگی نیز توسط دستگاه های اجرایی مربوطه اقدام شود.

معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرایم دادگستری استان سمنان خاطرنشان کرد: حجم بالای پرونده های ورودی به دادگستری و دادسراها و اطاله دادرسی از مشکلات قضایی استان سمنان است و حجم بالای پرونده های قضایی عملکرد قاضی را دچار مشکل می کند.

جلالی یادآورشد: کاهش تعداد پرونده های قضایی و سرعت رسیدگی با گسترش مشاوره قضایی و افزایش آگاهی مردم و استقرار کارشناسان در نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و کلانتری ها در راستای کنترل مراجعه مستقیم افراد امکان پذیر است.

وی، استقرار واحد مشاوره قضایی در روند کاهش پرونده های قضایی را موثر دانست و افزود: احیای داوری، از بین بردن بسترهای جرم‌زا مانند بیکاری و فقر، برطرف کردن ضعف قوانین و اصلاح قوانین در راستای جرم زدایی، از دیگر فعالیت های کاهش مراجعان و پرونده های قضایی است.

جلالی تصریح کرد: واحدهای مشاوره در کلانتری و نیروی انتظامی با هدف برقراری صلح و سازش نیز کاهش پرونده های قضایی را به همراه دارد.

۲۶ مشاور و متخصص در نیروی انتظامی استان سمنان فعال هستند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان هم در این نشست عنوان کرد: ۲۶ نیروی مشاوره ای متخصص در استان در ۱۷ کلانتری و مراکز مددکاری و مشاوره ای مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مددکاری اجتماعی خدمت رسانی می کنند.

سرهنگ باقر صفرزاده ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۰ مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی استان سمنان به ۲ هزار و ۳۸۵ نفر خدمات مشاوره ای ارائه کرد و ۲ هزار و ۶۴۸ نفر نیز توسط مددکاران اجتماعی کلانتری های استان خدمت دریافت کردند.

وی افزود: خدمات مشاوره ای در یکهزار و ۴۵۳ پرونده قضایی مصالحه ایجاد کرد و این خدمات با حضور کارشناسان در رسانه استان، مساجد، ادارات، مدارس و بهره مندی سه هزار و ۸۵۴ نفر صورت گرفت.

صفرزاده اظهارکرد: مشاوره های تلفنی با توجه به شیوع ویروس کرونا و فقدان دسترسی حضوری مردم به مشاوران از ابتدای سال تا پایان بهمن ۱۴۰۰ به ۱۳۶ مورد رسید.

وی اضافه کرد: مشکلات خانوادگی، اختلالات اضطرابی و روانی، راهنمایی های مهارت های زندگی و مشاوره های ازدواج، مهمترین مشکلات مراجعان به مشاوران است.

وی ابرازداشت: بدرفتاری های جسمی و روحی زوجین، اعتیاد زوجین، نزاع و درگیری، فقدان مهارت های اجتماعی، مصرف موادمخدر و الکل، خودکشی، موضوعات حقوقی مانند تصادف و خیانت در امانت نیز توسط مددکاران اجتماعی کلانتری ها رسیدگی می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان، ایجاد مراکز مشاوره ای در شهر و خارج از کلانتری ها را به دلیل تمایل افراد آسیب دیده به حضور در خارج از کلانتری ها ضروری دانست.

افزایش ۲۲ درصدی تصادفات جاده‌ای در سمنان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان سمنان گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۶۳ تصادف رخ داد که هوشمندسازی بر اساس استانداردها و آموزش عمومی شمار تصادفات را کاهش می دهد.

سرهنگ محمد عباسی ادامه داد: ارایه آموزش مهارت های رانندگی و ترافیکی در قالب درس پرورشی از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه در کاهش حوادث رانندگی و آموزش افراد موثر است.

وی افزود: تصادفات جاده ای در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ درصد افزایش یافت و  ۶۸ درصد تصادفات برون شهری مربوط به خودروهای سواری است.

عباسی خاطرنشان کرد: ۵۷ درصد علت تصادفات بی توجهی رانندگان به جلو به دلیل یکنواختی جاده و خستگی است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری