امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

با ائمه جمعه استان سمنان در نماز جمعه این هفته ۶ اسفند ۱۴۰۰؛

کد خبر: 6809
زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵ بعد از ظهر -
54 بازدید

نماز جمعه این هفته ۶ اسفند ۱۴۰۰؛

با ائمه جمعه استان سمنان

 

سمنان

 

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه اوکراین مصداق اعتماد به ابرقدرت‌ها است، گفت: هر کشوری که به ابر قدرت‌ها اعتماد داشت، ضرر کرد.

 

حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی در نخستین نمازجمعه اسفندماه ۱۴۰۰ سمنان به میزبانی مسجد امام خمینی (ره) سمنان با اشاره به ماجرای اوکراین، تاکید کرد: متأسفانه روز گذشته جنگی از پس حمله روسیه به اوکراین آغاز شد که امیدواریم به جنگی بزرگ‌تر و در سطح جهانی گسترده نشود.

وی با بیان اینکه جنگ مقوله‌ای ناصواب است و کسی طرفدار آن نیست اما به عنوان انسان و مسلمان باید مطلع و موضع داشته باشیم، افزود: این موضوع درس بسیار بزرگی در درون خود دارد و آن هم موضوع اعتماد به غرب و درس گرفتن از شرایط اوکراین است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه جنگ همه جا ویرانی و خسارت پیش می‌آورد و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و لذا امیدواریم که این حمله به جنگ جهانی بدل نشود، گفت: اروپا و مشخصاً آمریکا تحریک‌های زیادی برای الحاق اوکراین به ناتو به خصوص در یک سال اخیر داشته‌اند و در نتیجه این تحریک‌ها بود که زمینه برای روسیه ایجاد و در نتیجه نهایت این ماجرا به جنگ ختم شد.

مطیعی با بیان اینکه اوکراین مصداق اعتماد به ابرقدرت‌ها است، ابراز کرد: هر کشوری که به ابر قدرت‌ها دل خوش کرد و اعتماد داشت، ضرر می‌کند همانطور که اوکراین که در دهه ۹۰ سومین کشور هسته‌ای دنیا بود به راحتی در مذاکره با غرب، تمام سلاح‌های خود را تحویل داد و روی قول غرب برای حمایت از این کشور حساب کرد اما امروز شاهد هستیم که چه اتفاقاتی در این کشور رخ داده است.

وی با بیان اینکه اوکراین به تضمین آمریکایی امکانات هسته‌ای خود را تحویل داد، گفت: گویا در همان موقع هم کسانی بوده‌اند که در داخل قول شفاهی آمریکا را تضمین می‌دانستند و امروز شاهد هستیم که هیچ حمایتی از اوکراین صورت نگرفت و این باید درس بزرگی برای همه باشد که ابر قدرت‌ها تنها در فکر منافع خود هستند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به اینکه یکی از درس‌های مهم اوکراین برای همه کشورها و به خصوص ایران اسلامی این است که باید بر قدرت و داشته‌های خودمان اصرار داشته باشیم و آن را نگهداریم، گفت: اکنون صنعت موشکی اقتدار ایران اسلامی را تضمین کرده و از بابت همین اقتدار است که دشمنان جرأت حمله به کشورمان را نداشته و اصرار بر مذاکره در این موضوع دارند تا همین اقتدار را از ما بگیرند لیکن باید هوشیار بود.

مطیعی در دیگر بخش سخنان خود به موضوع تشدید سرکوب حجاب در هندوستان و توسط بودایی‌های افراطی پرداخت و با بیان اینکه بی عدالتی و ظلم نسبت به حجاب در هندوستان مشهود است، گفت: تمام کشورهای غربی که داعیه حقوق بشر دارند در قبال این موضوع سکوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روسری در هند خلاف قانون نیست اما مدت‌ها است که تندروهای هندو به بهانه‌هایی مانند روسری، علیه مسلمانان دست به خشونت و جنایت می‌زنند، گفت: زنان محجبه فقط می‌خواهند که این حق را داشته باشند که با پوشش خودشان به کلاس‌های درس بروند.

 

شاهرود

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه در ایام منتهی به آغاز سال جدید محرومان جامعه نباید فراموش شوند، گفت: مردم و خیریه‌ها به کمک نیازمندان بیایند تا مشکلات این قشر کمتر شود.

حجت الاسلام عباس امینی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شاهرود به میزبانی مصلای مدرسه قلعه با بیان اینکه همزمان با فرارسیدن سال نو می‌بایست محرومان جامعه را دریابیم، تاکید کرد: کمک به همنوعان و به خصوص محرومان از توصیه‌های اکید دین مبین اسلام است.

وی با بیان اینکه نباید در این ایام محرومان فراموش شوند، افزود: مردم و خیریه‌ها به کمک نیازمندان بیایند تا مشکلات این قشر کمتر شود همچنین طرح‌هایی مانند تهیه بسته‌های ارزاق و اقلام اساسی برای نیازمندان از جمله اقدامات خوبی بود که در سال قبل نیز شاهد آن بودیم و امیدواریم امسال هم تداوم داشته باشد.

امام جمعه شاهرود در دیگر بخش سخنان خود با بیان اینکه گروه‌های حقوق بشری در برابر خشونتی که علیه افراد محجبه در هندوستان می‌شود، سکوتی مرگ بار کرده‌اند، گفت: برخی تندروها در کشوری که حتی برخی حیوانات آزاد هستند بدون مزاحمت در معابر باشند، با خشونتی عجیب بر علیه مسلمانان جنایت می‌کنند.

امینی با بیان اینکه حمله گروهی از هندوهای متعصب به زنان محجبه محکوم است، تاکید کرد: دولت هندو سریعاً می‌بایست نسبت به حل این موضوع اقدام کند وگرنه عواقب منفی این موضوع دامنگیر این کشور بزرگ می‌شود همچنین سازمان کنفرانس اسلامی نیز می‌بایست در برابر این موضوع واکنش نشان دهد و خواستار توقف خشونت‌ها شود.

وی در سومین بخش سخنان خود به موضوع اوکراین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از علل اصلی بروز این جنگ دخالت‌های ناروای غرب و ناتو در امور این کشور بود، افزود: جنگ اوکراین آینه‌ای از بی اعتماد بودن غربی‌هایی است که برخی فکر می‌کردند حرف شأن هم تضمین محسوب می‌شود و امروز شاهد هستیم که عکس آن اتفاق افتاده است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه باید تکلیف مذاکرات وین مشخص شود، گفت: مذاکرات نباید زیاد به طول بینجامد و می‌بایست تکلیف آن را معلوم کرد هر چند این به آن معنی نیست که به صورت تعجیلی و بدون بررسی مفاد را پذیرفت بلکه صرفاً به این معنی است که باید تکلیف و نتیجه آن روشن شود.

 

میامی

امام جمعه میامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در امتداد بعثت پیامبر اسلام(ص) است، گفت: انقلاب اسلامی نعمتی بود که مردم را از ظلمت بیرون آورد.

 حجت‌الاسلام قربانعلی صفایی پور در خطبه‌های نخستین نماز جمعه اسفند ماه ۱۴۰۰ میامی به میزبانی مسجد جامع این شهر ضمن اشاره به فرا رسیدن عید مبعث پیامبر (ص) بیان کرد: انقلاب اسلامی در امتداد بعثت پیامبر اسلام (ص) است.

وی با بیان اینکه پیامبر رحمت (ص) زمانی به بعثت رسیدند که سرزمین عربستان مملو از جهل و نادانی بود لذا پیامبر اسلامی با تبلیغ دین خدا به مبارزه با خرافات و معصیت پرداخت و دنیا را مملو از روشنی کرد.

امام جمعه میامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یکی از نعمت‌های خداوند به ملت ایران است که باید قدردان آن بود، تاکید داشت: در این چهار دهه، دشمنی و عداوت دشمنان نه تنها کمتر نشده بلکه روز افزون نیز شده است لذا باید هوشیار بود.

صفایی پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر دشمنان از هر ابزاری استفاده کرده‌اند تا مقابل مسیر انقلاب اسلامی بایستند، گفت: پشتیبانی از ولایت فقیه برای خنثی سازی نقشه‌های دشمنان، گام بزرگی است که خوشبختانه ملت بزرگوار ایران از این موضوع مهم آگاه هستند.

وی با بیان اینکه باید شکرگزار نعمت انقلاب اسلامی باشیم و یکی از راه‌های این شکرگزاری، دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، امام و شهدا است، بیان کرد: رهروی ولایت فقیه از مهمترین راه‌های دفاع از ارزش‌های انقلابی است.

امام جمعه میامی با بیان اینکه دشمنان نظام با فشار اقتصادی و هجمه‌های رسانه‌ای به دنبال ناامیدی و یاس ملت بزرگ ایران هستند، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و به خصوص در یکی دو سال اخیر در سخنرانی‌های خود تاکید دارند، جهاد تبیین را باید مد نظر قرار داد تا بتوانیم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

صفایی پور با ضرورت هوشیاری رسانه‌ها نیز در این هجمه دشمنان اشاره کرد و افزود: حضور به موقع اقشار مختلف مردم در عرصه‌های مختلف دقیقاً همان چیزی است که ناامیدی را در این چهار دهه نصیب دشمنان ما کرده است.

وی همچنین در دیگر بخش سخنان خود بازهم مانند هفته‌های گذشته به موضوع مهم اشتغال جوانان در میامی اشاره کرد و با بیان اینکه مسئولان برای اشتغال جوانان در شهرها و روستاها فکری کنند، گفت: باید از تمام داشته‌ها و ظرفیت‌ها در راه اشتغال جوانان استفاده کرد.

امام جمعه میامی خواستار ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و نهادهای خدمت‌رسان به مردم شد و گفت: مردم در مشکلات و تنگناهای اقتصادی شدید هستند لذا از مسئولان می‌خواهیم نگاه ویژه به شرایط مردم و به خصوص جوانان داشته باشند.

 

آرادان

امام جمعه آرادان با بیان اینکه حوادث اوکراین آینه اعتماد به غرب است، گفت: غربی‌ها و مشخصاً آمریکا بسیار بی‌اعتماد هستند و حتی قول و قرارهایشان را با اوکراین فراموش کردند.

حجت‌الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نمازجمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب‌الزمان (عج) با اشاره به فشارهای زیاد در کشور هند بر زنان محجبه با شدیدترین ابزارها، ابراز کرد: اگر یکی از این اتفاقات در دنیای غرب رخ می‌داد تمام بوق‌های تبلیغاتی به آن پرداخته می‌شد که حقوق بشر نقص شده است اما در هند خانم‌های محجبه به فجیع‌ترین وضعیت مورد برخورد قرار می‌گیرند و دستگاه گسترده تبلیغاتی غرب، در برابر آن سکوت محض کرده است.

وی با بیان اینکه این جنایت‌ها را محکوم می‌کنیم و مکتب و ارزش‌های اهل بیت (ع) و پیامبر (ص) روز به روز در حال گسترش است، افزود: دشمنان از این بابت احساس خطر می‌کنند و لذا به مقابله می‌پردازند.

امام جمعه آرادان با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، توضیح داد: اوکراین سومین کشور هسته‌ای دنیا بود و در دوران جماهیر شوروی قدرت هسته‌ای و اتمی بوده و بعد از حوادث فروپاشی شوروی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها همان سیاستی را که در لیبی و عراق و… در پیش گرفتند را در اوکراین هم به کار بستند و اعلام کردند که این سلاح‌ها را به ما بدهید و در عوض ما امنیت شما را تأمین کرده و وام‌های بسیاری به شما می‌دهیم وگرنه تحریم‌ها علیه شما اعمال می‌شود و امروز شاهد هستیم که اوکراین از هیچ حمایت و امنیتی برخوردار نشد.

شریفی نیا با بیان اینکه غرب همین کار را می‌خواست با ایران اسلامی صورت دهد، افزود: زمانی کسی می‌گفت که امروز عصر گفتمان است و عصر موشک نیست اما رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که خیر امروز هم عصر گفتمان است و هم عصر موشک؛ در همان مدت هم بسیاری غرب گرایان تصمیم گرفتند که نسبت به ایران اسلامی نیز کار مشابهی را با اوکراین صورت دهند اما رهبری هوشمندانه معظم‌له و ملت بزرگ ایران، تمام این مسائل را پشت سر گذاشته و تجربه کرده‌اند و می‌دانند که سرنوشت این مسائل چه خواهد شد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی قاطعانه فرمودند که ما سلاح و موشک تولید می‌کنیم و حتی تولید را افزایش نیز خواهیم داد و این نظریه مبارک معظم‌له به طوری شده که ایران یک قدرت بزرگ در خاورمیانه و حتی در سطح جهان محسوب شود و دشمنان حتی فکر حمله را در سر نمی‌پروراند.

امام جمعه آرادان همچنین بیان کرد: همان آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هایی که به نخست وزیر اوکراین گفته بودند که سلاح‌ها را محو کنید و ما اقتصاد شما را تأمین کرده و اگر دشمنی تعرض کند امنیت شما را تأمین می‌کنیم، کاملاً جا زدند و اعلام کردند که در مقوله نظامی هیچ دخالتی نداریم و تنها تحریم می‌کنیم که آن هم روسیه کشوری با آن اقتدار از تحریم‌ها آسیبی نمی‌بیند از طرف دیگر بیشترین گاز مصرفی اروپا از روسیه تأمین می‌شود و اگر روزی روسیه بخواهد صادرات گاز را قطع کند، زندگی در قاره سبز فلج می‌شود.

شریفی نیا با بیان اینکه غربی‌ها بسیار بی اعتماد هستند و حتی قول و قرارهایشان را با اوکراین فراموش کردند، گفت: غرب همان گروهی است که تیم مذاکره کننده دولت قبل اعلام می‌کرد امضای شأن تضمین است و بعد شاهد بودیم که رئیس جمهور بعدی آمریکا همین امضا را پاره کرد و زیر پا گذاشت. امروز اما تیم هسته‌ای ما در مقابل یک تجربه این چنینی به صورت روشن قرار گرفته و حادثه اوکراین درس مضاعفی به دولت مردان ایران اسلامی و مخصوصاً تیم هسته‌ای می‌دهد که حواس شأن باشد که اینها اهل تعهد نیستند و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه اوکراین آینه اعتماد به غرب است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کردند که ما این اجازه را برای مذاکره دادیم تا بعداً جوانان نگویند که اگر مذاکره می‌شد وضعیت کشور خوب می‌شد لذا این هم یک دوره‌ای بود که نرمش قهرمانانه صورت گرفت که بعداً در تاریخ ننویسند که رهبری اجازه نداد اما برای همگان امروز مشخص شد که آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و تنها به اهداف ظالمانه و نا مشروع خودشان می‌اندیشند.

 

مهدیشهر

امام جمعه مهدی‌شهر با انتقاد از فقدان قاطعیت در ل مشکلات درمانی این شهرستان، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که مردم برای تزریق هم مشکل دارند اما متاسفانه هیچ قاطعیتی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نخستین نمازجمعه اسفند ماه ۱۴۰۰ مهدی شهر به میزبانی حسینیه المهدی مهدی شهر با بیان اینکه تأمین نهاده‌های دامی یکی از وعده‌هایی بود که رئیس جمهور در سفر به مهدی شهر داده و می‌بایست به آن عمل شود، بیان کرد: امروز دامدارهای مهدی شهری با توجه به فصل زایش دام‌ها در تنگنای جدی هستند و نمی‌توانند علوفه را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار گران تأمین کنند و از سوی دیگر دام یکی از ضرورت‌های اقتصاد مهدی شهر محسوب می‌شود که نیاز به یک توجه و قاطعیت دارد تا مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه کمبود پزشک و زیرساخت درمانی از جمله دیگر مشکلات مهم مهدی شهر است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که مردم برای تزریق هم مشکل دارند و باید مبالغ زیادی بدهند لذا باید پرستار و پزشک در مهدی شهر تأمین شود متأسفانه شاهد هستیم که آن دلسوزی و قاطعیت اینجا نیست و مردم آن را نمی‌بینند. باید مشکلات مردم را دنبال کرد و قاطعیت را شاهد بود نباید بگذاریم که صدای این مردم در بیاید مسئولان بیایند و ببینند که مردم برای یک درمان ساده باید چه سختی‌هایی تحمل کنند ما در دولت انقلابی رئیس جمهور هستیم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید طور دیگری صحبت کنیم.

امام جمعه مهدی شهر با بیان اینکه رئیس جمهور در هشتم بهمن ماه برای آزاد سازی سواحل دریا به طول ۶۰ متر دستوری را دادند و بلافاصله بعد از آن یک حرکت جدی اتفاق افتاد که مسئولان، قوه قضائیه و مجریه و استانداران و… دست به کار شدند تا سواحل پاکسازی شود، تاکید کرد: اتفاق مبارکی در این ماجرا رخ داد که می‌تواند به انسان درس بدهد که عزم جدی برای انجام کارهای انقلابی مفید است.

بارانی با بیان اینکه قانونی که ۱۲ سال قبل در مجلس مصوب شده بود، قرار بود در ۱۲ سال قبل این حرکت انجام شود اما بر زمین مانده بود اما با دستور دولت انقلابی سواحل پاک سازی شد که نشان می‌دهد اگر هر موضوعی با دلسوزی، قاطعیت، پشتکار و همدلی انجام شود، کار زمین مانده به پایان خواهد رسید، افزود: اگر این حرکات برای مثال در ایران خودرو رخ دهد چرا دیگر باید شاهد تولید خودروی بد باشیم؟ چرا خودروسازها کم تولید می‌کنند، گران فروشی می‌کنند و مردم هم مجبور هستند که ماشین‌های بدی را با قیمت‌های زیاد بخرند لیکن باید قاطعیت در این بخش نیز باید رخ دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا باید قیمت‌ها باید روز به روز افزایش یابد، تاکید داشت: مسئولان وزارت صمت می‌گویند که گاهی قیمت تولید و عرضه اختلاف ۱۶۰ درصدی دارد لذا دلسوزی و قاطعیتی که درباره آن صحبت شد، می‌بایست در رده‌های پایین و بین مسئولان دولتی دیده شود و ما متأسفانه کمتر می‌بینیم اگر مسئولان نالایقی هستند که هنوز از دولت قبل باقی مانده‌اند باید سریع‌تر جارو بشوند و بیرون بروند زیرا کارشکنی ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند مردم طعم دولت مردمی سیزدهم را بچشند در نتیجه باید نظارت جدی بر قیمت‌ها باشد.

امام جمعه مهدی‌شهر با بیان اینکه این اهتمام در زمینه سواحل خوب است اما چند درصد از مردم از سواحل بهره مند می‌شوند لذا باید این قاطعیت‌ها رو به سمت سفره‌ها و معیشت مردم هم بیاورد، تاکید کرد: مردم با گرانی‌ها سر و کار دارند و صبح تا شب با قیمت انواع کالاها به خصوص اقلامی مانند برنج روبرو می‌شوند که قیمت نجومی پیدا می‌کند لیکن اینجا باید آن قاطعیت‌ها باشد.

بارانی با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر، تاکید کرد: قطر سومین کشور تأمین کننده گاز دنیا است و سیاست دولت سیزدهم اولویت دادن به همسایگان و اتخاذ سیاست تنش زدایی در همسایگان محسوب می‌شود اما از سوی دیگر امارات و عربستان دو تهدید جدی برای گروه‌های مقاومت محسوب می‌شوند و تقویت رابطه ما با قطر می‌تواند تا جد زیادی از قدرت منطقه‌ای این دو کشور بکاهد و در رشد اقتصادی ما هم تأثیر گذار باشد.

 

رویان

امام جمعه رویان با اشاره به اوپک گازی که در آن ایران، روسیه و قطر حضور دارند، گفت: ایران نقش محوری در این معاهده و همچنین تامین گاز در آینده دنیا دارد.

حجت‌الاسلام عباس معصومی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته رویان به میزبانی مسجد جامع با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر بیان کرد: ایران و روسیه و قطر سه ضلع مثلث قدرت در صنعت گاز جهان هستند.

وی با بیان اینکه این سه کشور ارکان ثلاث اوپک گازی محسوب می‌شوند که به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های قبل تشکیل شد، افزود: مشارکت ایران و قطر به خاطر میادین مشترک نفت و گاز از یک سو از رقابت‌های مضر خواهد کاست و از سوی دیگر اقتدار اوپک گازی را در جهانی که به شدت وابسته به گاز است، تقویت خواهد کرد.

امام جمعه رویان با بیان اینکه ایران نقش محوری در اقتدار اوپک گازی دارد، بیان کرد: دو کشور عربستان و امارات همواره تهدید جدی برای کشورهای اسلامی به خصوص گروه‌های مقاومت بوده و خواهند بود لذا تقویت چندجانبه روابط ایران با قطر تا حدود زیادی از قدرت منطقه‌ای این دو کشور خواهد کاست و می‌تواند به حل مشکلات منطقه‌ای، بدون خشونت و جنگ کمک زیادی کند.

معصومی با اشاره به تخریب املاک در سواحل شمال به همت دولت سیزدهم و بازگرداند سواحل دریای خزر به نام دولت ایران اسلامی، تاکید کرد: آئین نامه طرح آزادسازی سواحل در سال ۸۶ یعنی ۱۴ سال قبل در برنامه پنجم توسعه مصوب و ابلاغ شد و طبق آن همه دستگاه‌ها موظف بودند تا پایان برنامه چهارم توسعه یعنی سال ۸۸ فاصله ۶۰ متری تا دریا را آزاد کنند اما متأسفانه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کوتاه کرد کوتاهی کردند.

وی افزود: در سایه همین کوتاهی‌ها بود که فرصت طلبان خصوصی هم از این ظرفیت استفاده و تمام سواحل را تصرف کردند لذا این عبرت‌ها و آموزه‌ها آزاد سازی سواحل باید مورد توجه قرار گیرد که در دولت سیزدهم خوشبختانه نگاه خوبی به این موضوع وجود دارد.

امام جمعه رویان در ادامه گفت: فلاسفه می‌گویند اگر بعثت انبیا نمی‌شد هدف از خلقت و آفرینش نقض غرض می‌شد و مثال می‌زنند که اگر کسی مهمانی مفصلی بگیرد و انواع و اقسام پذیرایی خوب مانند بهشت خدا را تهیه کند اما آدرس مهمانی را به کسی ندهد آیا این مجلس محقق می‌شود لیکن عقلایی است که پیامبران الهی آمدند که آدرس بهشت را به مردم بدهند به طور که اگر مردم آگاه نباشند ناخودآگاه به جهنم می‌رود.

معصومی در خاتمه به ضرورت توجه به فقرا، نظارت بر بازار و گرانی‌ها و همچنین روزهای منتهی به عید نوروز و ضرورت کمک به نیازمندان و به خصوص آسیب دیدگان از کرونا نیز اشاره کرد.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری