امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

عملکرد خوب نیروی انتظامی امنیت جامعه را به دنبال دارد

کد خبر: 6974
زمان انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۸ قبل از ظهر -
168 بازدید

گزارش روز (گزارشگر : مائده شریفی)

عملکرد خوب نیروی انتظامی امنیت جامعه را به دنبال دارد

 

امروزه، پیشگیری انتظامی از جرم، یکی از عوامل اساسی و بنیادی در بسترسازی امنیت به شمار  می­رود. از طرف دیگر، احساس امنیت یکی از مهم­ترین نیازهای انسانی بوده که توسعه و تعالی را به همراه خواهد داشت. رابطه مثبت و معنی­داری بین پیشگیری انتظامی از جرم و احساس امنیت در بین شهروندان وجود دارد. . همچنین بین امنیت اجتماعی و ابعاد یکپارچگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی اجتماعی رابطه معنی‌دار و مثبت برقرار است که بیشترین شدت همبستگی با بعد پذیرش اجتماعی و کمترین همبستگی با بعد یکپارچگی اجتماعی می‌باشد. همچنین، ارتباط احساس امنیت با هر یک از متغیرهای شناخت مردم از وظایف نیروی انتظامی، ضابطه­مندی پلیس و تعامل پلیس با سازمان­های دولتی مثبت و معنی­دار می باشد.

 

مفهوم سلامت اجتماعی، در کنار سایر ابعاد سلامتی (جسمی، روانی، معنوی) از جایگاه قابل توجهی برخوردار می‌باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین این عوامل امنیت و به‌ویژه امنیت اجتماعی است.

 

محمد جعفری یکی از شهروندانی بود که در این باره عنوان نمود: ماهیت وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با پدیده ها و رویدادهای بحرانی درهم تنیده است. کارکرد ناجا در ایجاد امنیت و استقرار نظم به صورت اجتناب ناپذیر ایجاب می کند که همواره برای مقابله با هر نوع بی نظمی و ناامنی و شرایط بحران مهیا باشد. شناخت جنبه های مختلف پدیده پیچیده و چند سطحی بحران و به تعبیری وضعیت شناسی بحران، مدیریت آن را تسهیل می کند. نیروی انتظامی به لحاظ ماهیت وظایفش، یک سازمان بحران ستیز است و باید در همه بحران های طبیعی و انسان ساخت حضور داشته باشد.

این صاحب نظر در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: حفظ نظم و امنیت عمومی در جهت انجام فعالیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای دستیابی به توسعه کشور است. نیروی انتظامی نیز باید همپای تغییرات به وجود آمده در اجتماع، رویکردهای خود را نسبت به مقوله جرم و امنیت تغییر داده و متناسب با این تغییر، سهم شهروندان در کنترل و پیشگیری از جرایم نیز تغییر دهد و مشارکت بیشتری را از طرف مردم بطلبد و به دید من  این رویکرد می تواند در قالب گفتمان های امنیت اجتماعی مطرح  شود زیرا اصول جامعه محوری نیروی انتظامی باید بهره گیری از مشارکت عمومی در برقراری نظم و امنیت اجتماعی، ارایه آموزش همگانی به مردم و اطلاع رسانی مستمر و… باشد.

جعفری اذعان داشت: تعامل و مشارکت مردم و پلیس به معنای تلاش پراکنده، مقطعی و غیرمنسجمی که سازمان پلیس با مردم برقرار می کند یا همکاری های جزیی که گاهی در حوزه نظم و انجام می گیرد، نیست، بلکه باید الگوی جامعه محور یا جامعه گرا که در چند دهه اخیر در حوزه کار پلیس و امنیت عمومی مطرح شده است به مثابه یک اصول سازمانی پذیرفته شود. در این حالت دستیابی به امنیت پایدار در گرو عملکرد فرابخشی و مشارکت تمامی نهادها و ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است.

وی همچنین تصریح نمود: بدون شک اگر نیروی انتظامی هر چه بهتر برای انجام دادن وظایف خود از قبیل کنترل ورود و خروج افراد، وسایل نقلیه و اجناس، حفاظت از اموال دولت، بخش خصوصی و مردم، حفاظت از کمک های مردم و دولت، دفع هر گونه مزاحمت افراد شرور برای مردم، دستگیری مجرمان و زندانیان فراری و … کوشش کند، نتیجه این وظایف خود را حتی می تواند در کنار خانواده خود احساس کند.

این شهروند در خصوص عملکرد پلیس در سمنان نیز خاطر نشان کرد: مراکز انتظامی به دلیل قرار داشتن در نقطه تماس با مردم و توانایی گره گشایی از مشکلات مردم می توانند غبار غم و اندوه را از چهره مردم بزدایند و با خیر و برکتی که خداوند متعال از بابت خدمت رسانی بی منت عنایت خواهد کرد، کارکنان آن در دنیا و آخرت رستگار و عاقبت به خیر شوند. امیدوارم این عزیزان موجبات صیانت از امنیت مردم را همیشه فراهم کرده و در مسیر خدمات رسانی بیش از پیش برای مردم کوشا باشند.

جعفری در آخر سخنان خود گفت: نیروی انتظامی باید بتواند خود را با ضرورت ساختاری سیاسی، کارکردی و رفتاری تطبیق دهد. یکی از ماموریت های محوری نیروی انتظامی مقابله با ناامنی و حمایت از آزادی های مشروع مردم است. از این رو باید با کمک مسئولان مربوطه در نهادهای رسمی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعریف روشنی از آزادی های اجتماعی در فضای واقعی و مجازی ارائه و پاسدار آن باشد.

نازنین یونسی یکی دیگر از شهروندانی بود که در این خصوص اظهار داشت: امنیت، یکی از عمده‌ترین نیازهای بشری و به عنوان یک امر مهم در حیات اجتماعی انسان همواره مورد توجه بوده است. همانگونه که می‌دانیم انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند ارتباط با سایر هم نوعان خود است بنابراین بقای انسان در بقای جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند.

یونسی ادامه داد: وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی است تا مردم در اماکن عمومی، محیط کار و زندگی خود، احساس تهدید و ترس نکنند. فلسفه وجودی نیروی انتظامی، برخورد با هرگونه ناامنی است که به دلایل مختلف ممکن است در سطح جامعه ایجاد شود. در مورد شیوه اعمال این وظیفه، دو رویکرد می‌توان در پیش گرفت، یکی رویکرد سخت و اقتدارگرا و رویکرد دیگر، شیوه نرم‌، جامعه محور و تعامل محور است.

وی افزود: پلیس از یک طرف سازمانی قانونگرا است که قدرت مشروع اجبار فیزیکی را به صورت قانونی در اختیار دارد و از سوی دیگر یک نیروی مدنی است که نباید فاصله‌ای میان او و مردم باشد. پلیس از یک سو با تکیه بر اقتدار در راستای برقراری نظم و امنیت عمل می‌کند و از سوی دیگر با تکیه بر مشارکت شهروندان باید به تقویت امنیت بپردازد. بر اساس تدابیر و سیاست‌های نیروی انتظامی، امروز پلیس در مسیر برقراری یک رابطه نزدیک با افراد جامعه حرکت می‌کند از این رو پلیس تعامل نزدیکی با افراد جامعه داشته و ضمن آموزش و آگاه سازی، آن‌ها را در پیشگیری از جرم و حل و فصل منازعات و اختلاف‌ها یاری می‌دهد.

این شهروند در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشگیری از جرم با بهره‌گیری از بستر تعاملات اجتماعی، به عنوان یکی از راه‌های مبارزه با جرم و حوادث ناگوار همیشه مورد توجه بوده تصریح کرد: پلیس باید همواره در دسترس مردم، همجوار با مردم و در تماس مستقیم و مستمر با شهروندان و آگاه به مشکلات آنان باشد. راهبرد اساسی پلیس، مشورت و رایزنی نظام‌مند و منظم با جامعه و تشکل‌های مردمی و اتخاذ تدابیر مناسب محلی برای پیشگیری از جرم در محله‌های مستعد وقوع جرم است.

وی یادآور شد: پلیس می‌تواند با آگاهی از واقعیت‌های جامعه شناختی، نسبت به برنامه‌ریزی و مدیریت جهت پیشگیری از وقوع جرم اقدام نماید. بنابراین نقش کارکنان پلیس در پیشگیری از جرم تنها به اهداف پیشگیری وضعی مانند نظارت بر اماکن جرم‌زا منحصر نمی‌گردد بلکه امروزه با توسعه جامعه‌گرایی و لزوم جلب مشارکت مردم در تأمین امنیت، بر نقش این نهاد در تحقق اهداف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با هدف حمایت از شهروندان آسیب‌پذیر در برابر خطر وقوع جرم نیاز به تاکید دارد.

یونسی در ادامه عنوان نمود: نتیجه عملکرد نیروی انتظامی حفظ سرمایه اجتماعی است که این امر مهمی برای افزایش اعتماد عمومی جامعه محسوب می شود. ما شاهد این موضوع هستیم که نیروهای خدوم و غیرتمند نیروی انتظامی در پهنه گسترده کشور برای تأمین امنیت جامعه به صورت شبانه روزی و مقتدرانه در حال خدمت رسانی به مردم عزیز هستند لذا در این جا لازم است به این نیروی های خدوم خدا قوت گفته و عملکرد آنان را مورد تمجید قرار دهیم.

وی توضیح داد: مهمترین مسئله برای عملیاتی کردن یک پلیس مقتدر مهربان، این است که اقتدار را تعریف کنیم. اقتدار در مباحث جامعه شناسی و فرهنگی، متفاوت است. در واقع اقتدار مرزهایی بین زورگویی و تحکم دارد که بسیار باریک است.

یونسی در خصوص عملکرد پلیس در سمنان اظهار داشت: بهترین عمل صالح خدمت به مردم است و رضایت خداوند در رضایت مردم است لذا در اینباره نباید حق را نادیده گرفت زیرا علاوه بر انجام مأموریت های ذاتی خود، اقدامات مثمر ثمری را از اجرای طرح های کنترلی مقابله با اراذل و اوباش گرفته تا فاصله گذاری اجتماعی و برخورد با صنوف متخلف و کشف لوازم و تجهیزات بهداشتی احتکار شده مورد نیاز شهروندان و چندین طرح و اقدام دیگر انجام داده است تا در خط مقدم امنیت محوری جامعه رو سفید باشد.

نازنین یونسی در آخر سخنان خود گفت: انتظار این است اگر بخواهیم الگویی از پلیس مقتدر مهربان داشته باشیم، پلیس باید نگاه پدرانه به جامعه داشته باشد یعنی ضمن اینکه صلاح خانواده را می خواهد، اقتدار قانونی نیز داشته باشد.

حمیده آشوری یکی دیگر از کسانی بود که در این باره عنوان نمود: پلیس، واژه نام آشنا و بعضا جذاب برای شغل آینده کودکان است که نه تنها در کشور ما بلکه در اقصی نقاط جهان می تواند برای اعضاء یک جامعه دلگرم کننده و برای متخلفین و برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه نگران کننده باشد. اما این احساسات در کشورهای مختلف با توجه به عملکرد پلیس متفاوت است آن هم با ملاک و معیارهای متفاوت که این امر در کشورمان با توجه به اینکه قوانین آن بر اساس دستورات اسلام مقرر شده است، از ویژگی های جذاب تری برخوردار است. از این رو با توجه به قوانین اسلامی در یک جامعه طبیعی است که انتظارها هم از مجریان قانون که نزدیک ترین آن به مردم پلیس است، بیشتر می شود. زیرا مردم در هر اختلاف و یا خدایی نکرده درگیری و تشنج میان خود در اولین اقدام برای حل این مشکل به پلیس با شماره ۱۱۰ مراجعه می کنند. به همین دلیل و با توجه به انتظارات مردم به منظور حل سریع مشکلات توسط پلیس است که وظایف نیروهای مختلف پلیس سنگین تر می شود.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: امروزه به دلیل روبرو شدن مردم با پلیس به دلایل مختلف و همچنین به دلیل اینکه پلیس نماینده حاکمیت محسوب می شود بحث برخورد مناسب و صحیح به دلیل این امر ضروری تر از هر زمانی به نظر می رسد چون از آنجایی که نیروی انتظامی و برخورد آن با مردم همانند تابلویی می ماند که برخورد نظام با آنها صورت گرفته است. اگر چه پلیس هم از بدنه مردم به این حوزه ورود می کند اما به دلیل داشتن این مسئولیت خطیر از آن انتظار می رود که بیشتر از اشخاص و شهروندان عادی جامعه بتواند بر اعصاب خود مسلط بوده تا بتواند نسبت به حل مشکلات مردم حداقل به صورت موقت چیره شود.

آشوری همچنین گفت: باید قبول کنیم و به این موضوع اقرار داشته باشیم که امنیت زیربنایی‌ترین مقوله در فرآیند توسعه در دنیای امروز است و تعامل و همکاری همه جانبه با پلیس منجر به برقراری امنیت و توسعه پایدار در جامعه می‌شود. امنیت جامعه امروز ما نیز جز لاینفک هوشیاری و توانمندی سبزپوشان انتظامی است که همیشه باید قدردان این زحمات باشیم.

وی همچنین تصریح نمود: پلیس نه در سمنان بلکه در کل کشور ما از برادران، خواهران و دوستان و آشنایان ما هستند، آنچنان در حفظ امنیت و حراست از مرزهای طولانی این خاک سرافراز جانفشانی می کنند که گفتن و تمجید از این فداکاری های آنان، ذکر بدیهیات است و نام بردن از این رشادت ها، صفحه های طولانی می طلبد، با وجود این، باید نسبت به رفتار پلیس به ویژه در درون شهر و شهروندان حساس بود، چرا که پلیس ویترین نظام است و هر چه این ویترین زیباتر و جذاب تر باشد، بهترین معرف برای مردمانش خواهد بود.

آشوری در آخر سخنان خود گفت: بازهم به این موضوع تاکید می کنم که نیروهای پلیس انسان هایی به جز خود ما نیستند، آنان همان خود ما هستیم که لباسمان به ضرورت انجام یک وظیفه عوض شده، پس باید بکوشیم تا خستگی زحماتشان را هر چند با لبخند و تشکری کوتاه از تنشان به در کنیم و در برخورد با آنان همان گونه که انتظار یک برخورد محترمانه را داریم، با احترام برخورد کنیم. به همین مناسبت، به سهم خود از زحمات بی دریغ جان برکفان نیروی انتظامی اعم از پلیس آگاهی، راهنمایی و رانندگی، کلانتری ها، مبارزه با جرایم، فوریت های پلیسی و… تشکر می کنم.

درآخر نیز سرهنگ سید علی میراحمدی در این خصوص عنوان نمود: اصل نظام جمهوری اسلامی متعلق به مردم است و نگاه منصفانه و واقع بینانه مردم به کارنامه نیروی انتظامی، بیانگر افتخارات و موفقیت‌های تحسین برانگیز این نیرو در مواجهه با پدیده‌های متنوع و پیچیده مأموریتی و رویارویی هوشمندانه با حوادث و رخدادهای کشور است.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان در ادامه اظهار داشت: امروز نیروی انتظامی، نماد پلیس مقتدر، هوشمند، توانا و باکفایت و مظهر اقتدار برخاسته از خواستگاه مردمی است که با آسیب زدایی و تقویت بنیان‌های داخلی و به کارگیری راهکارها و مسیرهای نیل به پلیس تراز انقلاب اسلامی توانسته است به مهندسین نظم و انضباط، امنیت اجتماعی و استاندارد سازی ساختار، سازمان و عملکرد خود متناسب با اصول و مبانی دینی و شرعی و آموزه های انقلابی و ناشی از نیازهای نظام و میهن اسلامی همت ورزد.

وی خاطر نشان کرد: مردم کشور در تمامی صحنه‌ها انقلاب و کشور جان بر کف حضور داشتند و حق آنها داشتن پلیس هوشمند و مقتدر و امنیت پایدار است. پلیس مردم را ولی نعمتان خود می‌داند و در تأمین امنیت مردم جان بر کف، هوشمند و مقتدر عمل می‌کند.

سرهنگ میراحمدی با تاکید به این مطلب که مهمترین بخش سرمایه‌های اجتماعی نیروی انتظامی مشارکت مردم است ادامه داد: این سرمایه عظیم در ایجاد امنیت و پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی بسیار قابل توجه است و همه مسئولان باید سعی در ایجاد رضایت برای مردم و جلب مشارکت مردم داشته باشند که البته نیروی انتظامی این موضوع را به عنوان یکی از ارکان مهم سرلوحه کار خویش قرار داده است.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: بحمدا… امروز نیروی انتظامی از قدرت‌های ارزشمندی برخوردار و همچنین با بهره‌مندی از فناوری‌های روز به عنوان نیروی حرفه‌ای مطرح است؛ ضمن اینکه نیروی انتظامی دارای نیروهای جان‌برکفی است که در تأمین امنیت کشور و مردم و همچنین مبارزه با قاچاق مواد مخدر و هر آنچه که جوانان این کشور را به تباهی می‌کشاند مبارزه می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری فناوری‌های روز، چابک سازی و پاسخ به هنگام، توسعه اشراف اطلاعاتی و استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر از محورهای اصلی پلیس هوشمند است که در این راستا اقدامات لازم را انجام داده است.

میراحمدی همچنین یادآور شد: مردم پشتوانه تمام نیروهای مسلح هستند و ترس دشمن از جمهوری اسلامی به دلیل حمایت مردم از این نظام است. لذا باید هر خدمتی را که می‌توان به مردم ارائه داد تا مردمی بودن نظام حفظ شود و نیروی انتظامی نیز از این موضوع مستثنی نیست. حضور مقتدرانه پلیس در جامعه باعث آرامش و امنیت روانی مردم است و این حضور استمرار خواهد داشت و حتی تقویت نیز می شود.

سرهنگ میراحمدی در بیان عملکرد نیروی انتظامی نیز گفت: خط قرمز نیروی انتظامی امنیت مردم است. از این رو­ فرماندهی نیروی انتظامی هم به جد بر اجرای کامل آن تاکید دارد. در خصوص امنیت مردم در شب عید نیز طرح ویژه امنیت بازارها و مراکز خرید را نیز آغاز کرده ایم و ماموران آگاهی در قالب ماموران مخفی و ملبس ناجا در این مراکز حضور داشته تا امنیت خریدهای شب عید مردم به بهترین نحو برقرار گردد.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان در آخر سخنان خود نیز بیان داشت: در آخر نیز لازم می دانم از رسانه‌ها که همکاری بسیار خوبی را با ناجا دارند نیز تشکر کنم، صدا و سیما به عنوان رسانه‌ ملی و سایر اصحاب رسانه اعم از خبرگزاری‌ها و جراید همیشه با آغوش باز اخبار ما را منتشر و ملاحظات ما را رعایت کرده و نگاهشان حمایت از ناجا بوده است و به عنوان امین و پل ارتباطی ما با جامعه ایفای نقش کردند و بر این باوریم که باید نقد پذیر باشیم، نقد‌های عالمانه را بپذیریم و نسبت به اصلاح خود اقدام کنیم. معاونت اجتماعی ما به عنوان یکی از معاونت‌های فعال با اقشار مختلف مردم و رسانه‌ها ارتباط دارد و حتما پیگیر نقد‌های شما خواهد بود.

اشتراک گذاری