امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

گرانی های شب عید نیازمند نظارت بیشتر است

کد خبر: 7003
زمان انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴ بعد از ظهر -
60 بازدید

گزارش روز (گزارشگر: سلماز عرب عامری)

گرانی های شب عید نیازمند نظارت بیشتر است

 

 

 

قیمت کالاهای اساسی در حالی افزایش یافته که چیزی به ایام شب عید نمانده و ضروری است که دولت تمام تدابیر خود را برای مدیریت بازار به کار بگیرد.

 

بر این اساس قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و گوشت قرمز افزایش چشمگیری را در ماه‌های اخیر تجربه کرده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال،بحث تنظیم بازار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛به‌ خصوص در سال‌جاری که بازارکالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند.

با این حال این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز جوش و خروش مردم برای خرید بیشتر دیده می شود که در این بین امسال هم چون سال های گذشته گرانی سهم مردم از بازار عید است تا تنها قشر خاصی از جامعه تنها خریداران بازار گرانی عید باشند.

گرانی و افزایش قیمت کلماتی هستند که همسو با بالا رفتن تب تقاضا در برهه‌هایی خاص ازسال همچون شب عید مردم را غافلگیر می‌کند، اما متاسفانه جای تعجب دارد که دولت نمی تواند از تجربه سال های گذشته در خصوص این گرانی ها استفاده کرده و راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر بگیرد زیرا گرانی مفهوم غیرملموسی نبوده و هرساله تکرار می شود.

تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان کم فروشی و آب رفتن کیفیت محصولات مورد نیاز مردم،نگرانی بسیار بیشتری را برای آنان رقم زده است. زیرا وقتی همه اقلام شب عید به یکباره افزایش قیمت پیدا می‌کند،پس نیاز است توزیع گسترده‌ای برای همه اقلام خوراکی انجام شود تا بتوان کنترل بهتری روی قیمت‌ها داشت.

این افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی،نیاز به نظارت مستمر و رسیدگی به امور صنفی بیش از سایر ایام احساس می شود و این امر بایستی به طور جدی از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

طرح نظارت بر بازار شب عید از مهمترین وظایف دستگاه های نظارتی است، زیرا که در این ایام برخی از سودجویان اقدام به افزایش بی رویه قیمت ها می کنند که نظارت مستمر بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و تعزیرات حکومتی می تواند مانع سوء استفاده این افراد سودجو شود .اعضای ستاد تنظیم بازار و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند با برگزاری جلسات مستمر و ارائه راه کارهای عملی، به مهمترین دغدغه مردم در تأمین کالاهای مورد نیاز رسیدگی نمایند.

در گزارش اقتصادی امروز به مسئله گرانی های شب عید و لزوم تشدید نظارت ها توسط دستگاه های ذیربط پرداخته و نظر چند تن از شهروندان را جویا شدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

محمد رحیمیان هم استانی در خصوص اوضاع بازار شب عید، نارضایتی مردم و عدم نظارت کافی بر قیمت ها،‌ اظهار کرد: متاسفانه هر ساله با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و شروع بازار شب عید، برخی افراد و فروشندگان  قیمت های اجناس مورد نیاز و اساسی مردم را افزایش می دهند و مردم نیز به دلیل احتیاج در تنگنا قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت مردم به دلیل رکود و بیکاری حاصل از آن برای بسیاری از کارگران باید از سوی دولت تسهلات مناسبی برای اقشار آسیب پذیر به خصوص در حوزه آسیب های ناشی از کرونا درنظر گرفته شود تا کمی از فشارهای ایام اخر سال کاسته شود،‌گفت: افزایش قیمت های شب عید و بعضا فروش اقلام بی کیفیت بر روحیه مردم تاثیر منفی نیز خواهد گذاشت و دولت باید بدون هیچ تعارفی با این گرانفروشان برخورد قاطعی را انجام دهد.

رحیمیان در ادامه با ابراز تاسف از اینکه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش داشته و جیب های خالی برخی سرپرست های خانواده آنها را با مشکلاتی درآخر سال مواجه ساخته است،‌افزود: وظیفه دولت و نهادهای مسئول در این زمینه بسیار سنگین می باشد، دولت باید بانظارت دقیق و منظم ازهرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم جلوگیری کند و اجازه سوءاستفاده را به احدی در این فصل ندهد.

محمد مرادی جوانی هم استانی در خصوص موضوع گزارش  ما گفت: قیمت بازار نسبت به اجناس موجود نامتناسب است، وبرای خرید کالای باکیفیت و متناسب با شأن یک ایرانی ، باید مبلغ زیادی را پرداخت کرد که در این صورت تناسب میان دخل با خرج برهم خورده و قدرت خرید بسیار کم می شود و بنده که دارای همسر و ۲ فرزند هستم توانایی پرداخت مبلغ زیادی رابرای خرید اجناسی مانند کفش را ندارم.

وی ادامه داد: اگر به قیمت کفش، کیف، لباس و حتی مرغ نگاهی اجمالی داشته باشید، افزایش قیمت ها بسیار ملموس است و خرید جنس خوب برای افراد کارگری مانند بنده بسیار سخت و ناگوار است امّا میتوان اجناس چینی موجود در بازار را که بعضاً دارای کیفیت مناسبی هم نیستند را خریداری کرد.

خانم کیایی هم استانی دیگری هم در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت ها،‌ با بیان اینکه معمولا در اسفند ماه و نزدیک شدن به آخر سال شاهد افزایش قیمت ها و عدم نظارت دقیق دراین خصوص هستیم، گفت: دولت،وزارت صنعت و شورای اقتصاد نظارت دقت لازم را برای جلوگیری از گرانی ها انجام دهند.

وی ادامه داد:دستگاه های نظارتی و مسئول باید اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی را با توجه به شرایط اقتصادی مردم ندهند.

وی با تاکید براینکه باید پیش تر تمهیدات لازم را برای کمبودهای اقلام مورد نیاز و اساسی مردم درنظرگرفته شود و نگذارند که برخی با ایجاد کمبود برخی اجناس به مردم فشار وارد کنند،‌افزود:موانع تولید باید برطرف شود تا قانون عرضه و تفاضا بر بازارحاکم شود و دولت تنها باید نقش نظارتی داشته و به عادلانه کردن قیمت ها کمک کند.

وی با اشاره به رکود حاکم بر واحدهای تولیدی و اقتصاد کشور،تصریح کرد:امید داریم که در بازار و اقتصاد در شب عید کمی رونق بگیرد و وضعیت کمی بهبود یابد.

وی افزود: افزایش تقاضا برای خرید مایحتاج عمومی، نیاز به نظارت مستمر و رسیدگی به امور صنفی بیش از سایر ایام احساس می شود و این امر بایستی به طور جدی از سوی دستگاه های نظارتی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه دست دلالان باید از بازارشب عید کوتاه شود، تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از رشد قیمت ها در شب عید تشدید نظارت ها و توجه به تولیدات داخلی است،که با نظارت های مداوم و لحظه ای از افزایش قیمت ها جلوگیری می شود.

سارا کیوانی هم با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و تورم های ناشی از سو مدیرت فقر را به دنبال خواهد داشت و فقر هم مادر آسیب های اجتماعی است گفت: به نظر من فقر و نداری ریشه مشکلات اساسی مردم است و فردی که فقیر است با مشکلات متعددی مواجه است.

وی ادامه داد: فقر موجب از هم پاشیدگی زندگی، بیماری های اعصاب و روان و غیره می شود و مردم فقیر به دلیل وجود مشکلات خود دست به ناهنجاری های اجتماعی می زنند.

وی اضافه کرد: ای کاش برنامه ای جامع ترتیب داده میشد تا این همه فقر در جامعه حاکم نمی شد در سال های قبل یعنی ۸۴ و ۸۵ اوضاع اقتصادی مردم بسیار بهتر بود ولی متاسفانه به دلیل بی برنامگی این خط فقر بسیار بالا رفت و درآمد مردم کاهش پیدا کرد.

وی گفت: من مجرد هستم و هنوز ازدواج نکرده ام و بارها خواستگارانی داشته ام که شاغل نبودند و از درآمد کافی برخوردار نبودند به همین دلیل با انها ازدواج نکردم زیرا می دانم با فقر و نداری نمی توان زندگی را ساخت.

وی در پایان افزود: برخی من را زیاده خواه تلقی می کنند ولی میدانم این زیاده خواهی نیست زیرا افراد بسیاری را دیده ام که به دلیل مشکلات اقتصادی زندگی خود را از دست داده اند یا زندگیشان دچار مشکلات عدیده ای شده است لذا خود را گرفتار این مشکل نمی کنم.

رضا دارایی یکی از کسبه شهر هم در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت ها،‌ با بیان اینکه بحث معیشت مردم برای شب عید بسیار مهم است،اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و رکودی حاکم در بازار که باعث بیکاری کارگران زیادی شده است، انتظار می رود که دولت و مسئولان مربوطه با اتخاذ راهکارهای مناسب اجازه افزایش قیمت اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید را ندهند.

وی با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و باید دولت اقدامات لازم را برای کنترل و آرامش بازار انجام دهد و جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرد، گفت: متاسفانه به خاطر مشکلات موجود هنوز جنب و جوش مناسبی در بازار مشاهده نمی شود و به دلیل عدم نظارت دولت در بازار و کنترل قیمت ها و کیفیت نامناسب اجناس مردم بیشتر نظاره گر و نه خریدار هستند.

دارایی با بیان اینکه دولت باید جدیت بیشتر و بهتری را درخصوص کنترل بازار شب عید انجام دهد تا بر اقشار کم درآمد جامعه فشار زیادی تحمیل نشود،تصریح کرد: دولت هنوز نتوانسته بازار شب عید را کنترل کند و افزایش روزانه و یا هفتگی قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم نشان دهنده این امر است.

وی افزود: قیمت های بالای اجناس اساسی شب عید مردم کاملا محسوس و قابل درک است و باید هرچه سریعتر نسبت به برطرف شدن این مشکلات اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با تاکید برضرورت مهار قیمت ها در بازار شب عید همزمان با افزایش تقاضا،گفت: تشدید نظارت بر بازار و‌ ذخیره سازی مایحتاج مردم دو اهرم تنظیم قیمت‌های شب عید است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید در ایام منتهی به سال که تقاضا برای خرید از سوی مردم افزایش می یابد نسبت به تنظیم بازار و قیمت ها اقدام کنند، افزود: مردم نباید تاوان ضعف نظارت مسئولان و سودجویان دلالان را بدهند.

محسن یکی دیگر از کسبه هم استانی هم درخصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم عدم نظارت بر قیمت ها، گفت: دولت با توجه به تجربیات سالهای اخیر مطمئنا برای تنظیم بازار شب عید اقدامات و برنامه های لازم را انجام خواهد داد و اجازه سوءاستفاده برخی افراد برای فروش اقلام بی کیفیت و یا با قیمت بالاتر را نخواهد داد.

وی با تاکید براینکه دولت باید سبدکالای مورد نیاز مردم برای شب عید را فراهم کند و اجازه دخالت واسطه ها برای گرانفروشی را ندهد، ‌گفت: متاسفانه در بازار شب عید فروش برخی اجناس مورد نیاز و ضروری مردم از سوی عده ای از افراد سود جو با قیمت های بالا و گران عرضه می شود و مردم و مصرف کنندگان را با مشکل مواجه می سازد که لازم است دولت دراین خصوص تدابیر لازم را انجام دهد و با بازرسی های منظم و دقیق جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حال که کرونا رو به کاهش است و اکثر مجامع فعال شده اند می توان به مانند سنوات گذشته با راه اندازی نمایشگاه های بهاری کمی در جلوگیری از گرانفروشی و رسیدن جنس به مردم بدون واسطه کمک کرد،‌ افزود: باید تمام همت را برای آرامش مردم در بازار شب عید و خرید آسان آنها فراهم کرد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره برای کمک به وضعیت توزیع و اقشار کم درآمد جامعه است، گفت: کسبه و بنکداران  نباید در این بین متضرر شوند، بلکه باید خلأها توسط این نمایشگاه پوشش داده شود و تنظیم بازار از سوی دولت انجام شود.

همتی یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه دولتمردان فقر و نداری قشر ضعیف جامعه را نمی‌بینند، افزود: مسئولان نباید خود را از مردم جدا قلمداد کنند؛ کارگری که درآمد ماهیانه وی مشخص نیست و برای یک لقمه نان محتاج است چگونه باید از عهده مخارج خانواده اش با این گرانی ها بر آید.

در این خصوص باید بیان کرد: یکی از وظایف دولت تثبیت قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا است و مردم نیز در انتظار اقدامات دولتمردان و مسئولین هستند تا قیمت کالاهای ضروری و معیشتی مردم روند رو به کاهش بگیرد؛ باید منتظر ماند و دید دستگاه های متولی و نظارتی چه اقداماتی در این خصوص انجام خواهند داد.

اشتراک گذاری