امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

پاسداشت یاد و نام جانبخشان با نام گذاری و کاشت نهال در بوستان اهدا

کد خبر: 7066
زمان انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ بعد از ظهر -
37 بازدید

آیین نامگذاری درختان به نام جانبخشان استان سمنان؛

پاسداشت یاد و نام جانبخشان با نام گذاری و کاشت نهال در بوستان اهدا

 

آیین معناگرایانه نامگذاری درختان به نام جانبخشان استان سمنان در بوستان اهدا شهر سمنان برگزار شد.

 

آیین کاشت نهال به یاد نام آوران اهدای عضو با حضور محمد حمیدی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، دکتر کامران قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، سید علی مرتضی نژاد شهردار سمنان، محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، سرهنگ صفرزاده معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان، رئیس و اعضای شورای شهر سمنان، جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و خانواده های جانبخشان گرانقدر استان برگزار شد.

 

حمیدی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان ضمن گرامیداشت یاد و نام جانبخشان عزیز استان سمنان، بیان داشت: نام گذاری درختان با نام متبرک اهدا کنندگان عضو اقدام ماندگار برای کاهش درد فراق و التیام خانواده های فداکار این عزیزان است. همه این افراد کسانی هستند که خانواده های داغدارشان در شرایطی سهمگین با مبادرت به تصمیم به اهدای عضو به جای اندیشیدن بر غم و سوگ خود، فداکاری نموده و به شادی و سلامت بیماران در صف انتظار پیوند اندیشیدند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان ادامه داد: این اقدام زیبا یادآور مرگی شادی آفرین و  زندگی بخش است. اقدامی در جهت بخشیدن جایگاهی فاخر به اهدای عضو،  قدردانی از خانواده های اهدا کننده و بزرگداشت نام و یاد اهدا کنند گان عضو می باشد.

دکتر قدس سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هدف از برگزاری این آیین را افزایش اثر گذاری بر ذهن مخاطب دانست و بیان کرد: نام گذاری درختان با نام هر جانبخشان عزیز نمادی  تصویری و تداعی گر قوی تری از واژه اهدا است و به خاطر سپرده خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: درخت نمادی از زندگی و در فرهنگ نشانگان روانشناختی، جلوه ای از پیوند بین زمین و آسمان است و بنابراین درج پلاک نام جانبخشان بر روی درختان اقدامی زیبا، مفهومی، عینی و اثر گذار است. نام گذاری درختان بعنوان اقدامی مکمل و تقویت کننده،  اثر، نام گذاری بوستان خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه از بین ۳ هزار فردی که در طول سال دچار مرگ مغزی می شوند و شرایط اهدای عضو را دارند، ۲ هزار نفر این افراد به دلیل عدم رضایت خانواده ها به اهدای عضو، با ارگان های حیات بخش به زیر خاک می روند. تصمیم گیری برای اهدای عضو، تصمیمی شایسته است که تنها افراد شجاع، ایمان و متکی به خداوند متعال قادر به انجام آن هستند.

دکتر قدس تصریح نمود: پلاک نام جانبخشان بر درختان،  عموم مردم را ترغیب خواهد کرد بخواهند درباره ی اهدای عضو بیشتر کسب اطلاع نمایند. موضوع مبهم را در میان مردم خواهد آورد و ایجاد حس تعلق خاطر به اهدا کنندگان و دوستداری و احترام به آنان و خانواده هایشان را در پی دارد.

سید علی مرتضی نژاد شهردار سمنان نیز بیان داشت: وجود بوستان اهدا با درختان نامگذاری شده به نام اهداکنندگان عضو  به ذهن مخاطب می رساند که مسئولین استانی و شهری به موضوع اهدای عضو نگاه ویژه دارند و این مساله جایگاهی مهم و ویژه در جامعه دارد.

شهردار سمنان اظهار داشت: پلاک نام جانبخشان بر درختان،  عموم مردم را ترغیب خواهد کرد بخواهند درباره اهدای عضو بیشتر کسب اطلاع نمایند. موضوع مبهم را در میان مردم خواهد آورد و ایجاد حس تعلق خاطر به اهدا کنندگان و دوستداری و احترام به آنان و خانواده هایشان را در پی دارد.

رونمایی از کتیبه بوستان اهدا، کاشت ۳۰ اصله نهال توسط مدعوین و خانوده های جانبخش، پخش کلیپ و اجرای سرود از دیگر برنامه های این آیین بود.

منبع: علوم پزشکی استان سمنان

اشتراک گذاری