امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

برای بقای نظام اصلاح قانون اساسی اجتناب‌ناپذیر است

کد خبر: 14248
زمان انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ بعد از ظهر -
23 بازدید

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بیست و یکمین کنگره این حزب؛

برای بقای نظام اصلاح قانون اساسی اجتناب‌ناپذیر است

 

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری آخرین سخنران کنگره بیست و یکم حزب مردم‌سالاری بود که با برشمردن برخی اشکالات در عرصه سیاست خارجی از همه دلسوزان کشور و مقام معظم رهبری درخواست بازنگری در قانون اساسی نمود و با تاکید براینکه اگر قانون اساسی را اصلاح نکنیم با بن‌بست‌های فراوانی مواجه خواهیم بود. وی همچنین از مهندس میرحسین موسوی درخواست کرد که ایشان هم کمک کنند تا با اصلاح همین قانون اساسی فعلی به تمامی اهداف مردمی دست یابیم.
متن سخنان دبیر کل حزب مردم‌سالاری به شرح زیر می‌باشد؛
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله الذی هدانا لهذا و ماکنا لنهتدی لولا ان هدانا الله
مبانی و اساس مطالب را همه عزیزان فرمودند لذا من باید تشکر کنم از همه مدعوین گرامی و مهمانان ارجمند و منتخبان حزب مردم‌سالاری از سراسر کشور و سخنرانان ارجمند که واقعا استفاده کردیم. حاج آقا مازنی، دکتر گرجی و فرشاد مومنی و سرکارخانم طاهره طالقانی و حاج آقا فاضل میبدی که واقعا بحث‌های خیلی خوبی داشتند.
از پیام راهگشا و مصلحانه رئیس دولت اصلاحات جناب آقای خاتمی عزیز هم تشکر می‌کنم و همچنین امشب که ولادت امام حسین(ع) است و فرداشب ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و پس فردا شب ولادت امام سجاد(ع) این روزها را تبریک می‌گویم؛ اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز را گرامی می‌داریم.
ما اولین‌بار نیست از بازنگری قانون اساسی می‌گویم، ۵ سال است از زمانی که کنگره شانزدهم مطرح شد ما طرح جمهوریت سوم را ارائه دادیم و گفتیم دو بار برای قانون اساسی همه‌پرسی شده است و یک بار دیگر به یک همه‌پرسی جدید نیاز داریم برای اینکه قانون اساسی جدید را مردم تایید کنند و از آنجا به بعد جمهوریت سوم شکل بگیرد.
بنده در جاهای مختلف گفتم و ۳۰ مورد، نه ۳۰ اصل تا حالا بحث کردیم که حتما باید تغییر پیدا کنند تا نظام جمهوری اسلامی براساس اصول اولیه خودش به نشاط و شادابی کار خودش ادامه بدهد.
در جلسات مختلف گفتیم و امروز هم مسائل مختلفی مطرح شد. در بحث رجال سیاسی خانم طالقانی گفتند هنوز ما مشکل داریم. سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که خانم‌ها هم می‌توانند اسم بنویسند اما نظر فقهی فقها عوض نشده است. باید این موضوع در قانون اساسی بیاید و اینها صراحتا بتوانند شرکت کنند.
در مسئله مجمع تشخیص مصلحت نظام الان عملا شده مجلس دوم چون یک شورایی است به نام نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام یعنی قانون مجلس قبل از اینکه شورای نگهبان ببیند اول مجمع تشخیص می‌بیند و اگر با سیاست کلی جور در نیاید دیگر خود شورای نگهبان هم آن را بررسی نمی‌کند.
شورای نگهبان و بحث استصوابی که در قوانین عادی آمده است قانون است و نحوه اجرا را هم که می‌بینیم.
در مجلس دهم گفتم برای مجلس یازدهم در کل کشور غیر از تهران فقط ۳۰ نامزد انتخابی تایید شده داریم و لذا شورای نگهبان باید انتخابات را رقابتی کند. انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از سوی جبهه اصلاحات و بنده هم جزو کاندیداها بودیم که معلوم نیست چه شد و یک جبهه را به کلی حذف کردند.
آرای باطله دو میلیون و ۵۰۰ هزار رای آورد و این غیر رقابتی‌ترین انتخابات ما بود.
بحث ابهام در قانون اساسی به ما گفته شده است اگر مغایرت با شرع و قانون اساسی داشت شورای نگهبان می‌تواند رد بکند اما خیلی از مصوبات را شورای نگهبان این گونه رد نمی‌کند بلکه می‌گوید ابهام دارد و همین موجب رد مصوبات می‌شود.
دخالت نیروهای نظامی بارها بحث شده است و بحث شوراهای من‌درآوردی که اسم برده شد. مانند شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، کجای قانون اساسی آمده است؟ حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی نداریم. شورای عالی فضای مجازی در قانون اساسی نداریم. شوراهایی هستند که درست کردند و همه کارها را همین شوراها انجام می‌دهند. حتی مصوبات آنان بالاتر از قانون است همین طرح مولدسازی نمونه‌ دیگری است.
جالب است ما در مجلس دهم طرحی داشتیم برای دانشگاه‌های غیر دولتی بود و دیدیم که از مرکز پژوهش‌های مجلس نامه آمد که شما این را پیگیری نکنید. چرا؟ چون قبلا مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم و چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است مجلس حق ندارد دخالت کند.
مجلس خبرگان طبق قانون اساسی خودش برای خودش قانون می‌نویسد. و جالب هست این مجلس خبرگان هم فقط باید علمای اسلام و مجتهدین باشند. اما مگر رهبر فقط مجتهد است. رهبری بینش سیاسی و مدیریت و شجاعت و تدبیر لازم برای اداره امور می‌خواهد و مگر همه اینها را هم فقط علمای اسلام می‌توانند تشخیص بدهند!
در خبرگان دوستان بدانند که مثلا طوری است که یک نفر خانم هم نمی‌تواند عضوش بشود. در مجلس شورای اسلامی اقلیت‌های دینی را داریم اما برای مجلس خبرگان اقلیت‌های دینی نمی‌توانند نماینده داشته باشند. به هرحال ۳۰ مورد تاکنون بحث کرده‌ایم اما امروز می‌خواهم روی بخش سیاست خارجی و بخش عرصه دیپلماسی تاکید کنم. یکی از مشکلات قانون اساسی همین مسئله است.

 

واقعا کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس چه‌کاره ااست در عرصه دیپلماسی.
شورای عالی امنیت ملی که تقریبا همه کاره سیاست خارجی است و مصوباتش بعد از تایید رهبری اصلا لازم الاجرا است. البته جالب است این را هم بگویم خیلی‌ها نمی‌دانند چرا ما در مجلس دهم نتوانستیم بحث بنزین را رد کنیم چون بعد از آن جمعه معروف روز یکشنبه صبح آقای شمخانی آمد و گفت که مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که همین قیمت باشد و دیگر نمی‌شد طرحی بدهیم. مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تایید رهبری لازم الاجرا است.
یعنی مجلس نمایندگان ملت در برابر تصمیمات این شورا هیچ کاره‌ست حتی در موضوع بنزین چه رسد به موضوع سیاست خارجی!
در موضوع تجاوز روسیه به اوکراین و ادعای حمایت ما از روسیه در کجا تصویب شده است؟
نکته دیگر یک موضوعی داریم به نام شورای راهبردی در مسئله سیاست خارجی که پس چه کاره هستند؟ سپاه قدس در عرصه سیاست خارجی ما چه کاره است؟ اگر قرار است همه کاره این باشد که باید در قانون اساسی بیاید و بگوییم که در عرصه دعوا یا اختلاف بین میدان و دیپلماسی اینجا باید حرف آخر را سپاه قدس بزند.
در موضوع تجاوز روسیه به اوکراین، ادعای حمایت ما از روسیه در کجا تصویب شده است؟
در همین بحث سیاست خارجی، آخرین دستاورد مهم رئیس دولت سیزدهم ما سفر به چین بود. راستی چه دستاوردی داشته است؟ که دکترای افتخاری هم تقدیم شد اما واقعا رئیس جمهور چین که تا چند روز قبلش رفت برای سه جزیره ما طور دیگر حرف می‌زد حتی یک کلمه آنجا گفته نشد که شما بیخود کردید که در عرصه سیاست خارجی ما دخالت کردید.
بعد هم می‌گویند ده‌ها مصوبات و یادداشت تفاهم و قرارداد که اینها مگر نباید طبق قانون اساسی در مجلس تصویب شود؟ چرا غیر شفاف هستند؟ چرا شفاف نمی‌گویند با چینی‌ها در این موضوعات تفاهم کردیم و باید اجرا شود.
آیا موضوع ساخت مسکن از سوی چینی‌ها در ایران درست است؟
در موضوعات سیاست خارجی بحث‌های زیادی داریم اما چون فرصت کم است به وقت دیگر موکول می‌کنم.
در پایان دو خواهش دارم یک خواهش از مقام معظم رهبری که به صراحت می‌گویم همانگونه که گفته شد واقعا اگر قرار است تودهنی به کسانی که دنبال براندازی نظام هستند بزنیم راهش این است که مقام معظم رهبری دستور بازنگری قانون اساسی هر چه سریعتر صادر بفرمایند و راهی دیگر ما نمی‌بینیم. این یک واقعیت است.
البته آقای دکتر گرجی هم مطرح کردند یک شورای موسس گونه می‌تواند شکل بگیرد و ترکیب بهتر در اصل ۱۷۷، اما من می‌خواهم بگویم دو حالت بیشتر ندارد؛ این ترکیب یا آن چیزی که خواست مردم است می‌نویسند یا حرف‌های خودشان چون بعدش باید رفراندوم برگزار شود و رای بگیرد. از ۶۰ میلیون واجد شرایط نمی‌شود با دو میلیون رای گیری کرد. حداقل باید بالای ۳۰ میلیون شرکت کنند و طبق آیین نامه بالای ۵۰ درصد به موضوع رفراندوم رای بدهند. یا آنها مطابق میل و خواست مردم قانون جدید می‌نویسند و یا اینکه مردم شرکت نمی‌کنند یا رای منفی می‌دهند.
لذا من دغدغه آقای گرجی که می‌گویند شورای موسس گونه باشد و رهبری دستور بدهد می‌گویم خوب است اگر این کار صورت بگیرد اما همین هم نشد. خود به خود در فرآیند کار این مسئله پیش خواهد آمد افرادی بیایند از سلایق مختلف و تنوع در دیدگاه‌ها باشد این خواهش ما از مقام معظم رهبری است و قبلا هم گفتیم و حتی یکبار هم نامه رسمی قرار بود نوشته شود.
ما از این تریبون می‌گوییم ما طرفدار نظام هستیم و افتخار می‌کنیم. بالاخره ما از ۱۵ سالگی که گروه الخمینیون در سمنان را تشکیل دادیم می‌خواستیم یک نظام مطلوب به بهترین حالت، شکل بگیرد اما الان به جایی رسیده‌ایم که احساس نگرانی و دغدغه می‌کنیم. وگرنه باز هم می‌گفتیم هرچه پیش آید خوش آید.
چون دغدغه‌مندیم، چون برای این نظام ایثارگری کردیم، چون برای این نظام شهید دادیم، چون برای این نظام فداکاری کردیم و جوانی‌مان را برای این نظام دادیم و می‌خواهیم بماند. یک راهش این است که در قانون اساسی بازنگری شود.
یک خواهش هم از آقای مهندس میرحسین موسوی دارم. آقای مهندس اخیرا بیانیه‌ای دادند و بیانیه ایشان این بود که قانون اساسی فعلی کنار گذاشته شود. البته من معتقدم که بیانیه آقای موسوی در جایگاه خودش در درازمدت می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد اما از ایشان می‌خواهم که فعلا کمک کنند تا همین قانون اساسی فعلی اصلاح شود.
آقای خاتمی هم ۱۵ مورد مطرح کردند و امروز هم در پیامشان گفتند باید اصلاحات اینگونه باشد. البته نظام باید قبلش حصرها را حل کنند الان چندین سال است بیش از ۱۱ سال است که این حصرها وجود دارد و به نظرم باید برداشته شود. از خود ایشان دعوت شود برای اینکه بیاید و بگوید با توجه به مقتضیات امروز فعلا یک مرحله را پیش ببریم و همین قانون اساسی براساس اصل ۱۷۷ انجام بدهیم.
چون رفراندومی که اگر قرار باشد براساس اصل ۵۹ شکل بگیرد گفته شده که دو سوم نمایندگان مجلس، کدام مجلس؟ این مجلس نمی‌آید که طرفدار رفراندوم شود. لذا همه دست به دست هم بدهیم. تا از وضعیت کنونی رها شویم. کسانی که متاسفانه به جای دکتر ظریف رفتند در کنفرانس مونیخ از طرف مردم ایران حرف زدند که فاجعه است. این غصه‌دار است که یک زمانی در سیاست خارجی با همه ضعف‌هایش چگونه عمل می‌کردیم که نماینده ایران در این کنفرانس می‌بایست دکتر ظریف باشد اما امروزه مثلا رضا پهلوی به نمایندگی ایران رفته است که جای تاسف است. لذا برای اینکه از هرگونه براندازی نجات پیدا کنیم همه دلسوزان نظام دست در دست یکدیگر بدهیم و بدانیم که برای بقای نظام، اصلاح قانون اساسی اجتناب ناپذیر است.

 

منبع: مردم سالاری

اشتراک گذاری