امروز یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴

اقتصاد گردشگری و ظرفیت های آن

کد خبر: 14385
زمان انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ بعد از ظهر -
229 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

اقتصاد گردشگری و ظرفیت های آن

 

شاید تا صد سال پیش دولت‌ها برای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد، به فکر راه انداختن کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی می‌افتادند و بیشترین سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال و به کارگیری نیروی کار را در این زمینه خرج می‌کردند. اما امروزه با مکانیزه شدن کارخانه‌ها، پیشرفت ربات‌ها و دستگاه‌های مختلف خط‌ تولید کارخانجات، نیاز به نیروی انسانی کار کاهش یافته است و نمی‌توان با تاسیس کارخانه، احداث معدن و یا حتی توسعۀ کشت و زرع همانند گذشته شغل و درآمد ایجاد نمود.

بنابراین در قرن اخیر کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری خود را به حوزه صنعت گردشگری سوق داده اندکه خود زیرمجموعه‌های وسیعی دارد و هر بخش از آن توان بالقوه‌ای در ایجاد اشتغال و درآمد خاص خود را دارد.

بسیاری بر این باورند که گردشگری بزرگترین صنعت جهان است. این در حالی است که تعیین ارزش واقعی این صنعت بسیار دشوار است اما پتانسیل اقتصادی صنعت گردشگری موضوعی غیرقابل انکار است.

با وجودی که تاثیرات مثبت اقتصادی صنعت گردشگری اغلب بیش از حد پیش‌بینی شده است، اما همچنان در ایران و استان سمنان به صورت اصولی پرداخته نشده است.

گردشگری از طرق مختلف می‌تواند پتانسیل اقتصادی عظیمش را به مقاصدی که مایل به توسعه در این زمینه هستند سرازیر کند. از جمله این راه‌ها می ‌توان به اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تبادل و تبدیل ارز از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها، واردات و مالیات اشاره کرد.

در سال‌های اخیر با رشد چشم‌گیر گردشگری و جهان‌گردی مواجه هستیم که از جمله دلایل آن می‌توان از پیشرفت تکنولوژی، توسعۀ حمل و نقل، گسترش شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات و افزایش تمایل مردم برای سفرهای بیشتر به مقاصد جدید نام برد.

حال اگر این شرایط را در استان خودمان تصور کنیم، تقریبی چیزی نزدیک به صفر عاید ما می شود. هر چند تلاش هایی در سال های اخیر در این زمینه صورت پذیرفته است؛ اما با شرایط ایده آل صنعت گردشگری بسیار فاصله داریم.

استان سمنان با پتانسیل های کم نظیر و گاه بی نظیر خود در اماکن تاریخی، منابع طبیعی، زبان و‌گویش، صنایع دستی و سوغات، تنوع فرهنگی و غذایی و اختلاف دما و شرایط آب و هوایی یکی از استان های خاص کشور است. همچنین موقعیت استراتژیک استان به عنوان چهارراه طلایی کشور، موقعیتی فوق العاده را ایجاد کرده تا به معنای واقعی به مقصد گردشگری تبدیل شویم.

حال در روزهای باقیمانده تا نوروز و فصول گردشگری، متولیان امر چه قدر توانسته اند بخشی از این توقعات را برآورده کنند؟ آیا برای ورودی و خروجی استان و شهرهای آن برنامه ریزی شده است؟ آیا برنامه های متنوع فرهنگی پیش بینی شده است؟ مراکز اقامتی آمادگی لازم را برای مسافران دارند؟ بسته ها و پکیج های تبلیغاتی جهت معرفی استان پیش بینی شده است؟ استفاده از ظرفیت صنایع استان و روستاهای گردشگری در دستور کار قرار گرفته است؟ شرایط یک میزبانی مطلوب در استان فراهم گردیده است؟ و دهها سوال دیگر که پاسخ به آنها می تواند گردشگری استان را در مسیر گردشگری قرار دهد. سوالاتی که بارها عنوان شده است و فرصت هایی که هر ساله در حال سوختن است.

حال باید دید متولیان گردشگری استان در این شرایط می توانند نمره قبولی را در این حوزه دریافت کنند.اتفاقی مثبت که می تواند حمل و نقل، اشتغال، درآمدزایی، شناخت و رشد و توسعه استان را متحول کند.

اشتراک گذاری