امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

از مسمومیت اقتصادی تا مسمومیت اجتماعی

کد خبر: 14463
زمان انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ بعد از ظهر -
190 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

از مسمومیت اقتصادی تا مسمومیت اجتماعی

 

شایعه مربوط به مسموعیت دانش آموزان امروز تبدیل به خبر موثق شده است و گزارش و اخبار حاکی از آن است که در برخی از نقاط کشور این امر اتفاق افتاده و مردم نسبت به سلامتی خانواده و فرزندان خود نگران هستند. گرچه این مسمومیت یک مسئله پزشکی است ولی به نظر می رسد که پشت این قضیه یک مسمومیت فکری نیز نهفته است. گرچه ممکن کشورهای معاند دخیل بوده و یا از این فضا سو استفاده کنند و مسئله ریشه در خارج از کشور داشته باشد. اما به نظر می رسد که یک هسته فکری داخلی  نیز دارد و برخی از افکار و اشخاص با تحصیل و آگاهی بیشتر مشکل جدی دارند و تحصیل بویژه برای دختران این مرز و بوم را بر نمی تابند. البته شبکه و رسانه ملی برنامه های را در خصوص تهیه و پخش کرده است اما بیشتر در حال گزارش تاریخی و بین المللی است و ریشه مسئله را بیان نمی کنند قطعا ایجاد این مسمومیت فراگیر ریشه در انحراف فکری دارد و تا زمانی که ریشه یابی نشود این افکار ضد بشری به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. امروز با مسموم کردن افراد با یک ابزار دیگر. بنابرین بهتر است که فقط به ظاهر قضیه توجه نشود و افراد، اشخاص و یا گروه های با تفکر انحرافی را شناسایی کرده و با آنها بر خورد نمود.

 

متاسفانه روش ها و تفکر مسموم فقط به حوزه فرهنگی محدود نمی شود و در ارتباط با مسائل اقتصادی نیز به نوعی به سلامت اقتصادی نیز آسیب می رساند.یکی از تفکرات اشتباه در اقتصاد در ایران  نگاه به ارز است. تبدیل ارز  و سکه به عنوان دارایی برای حفظ ارزش اموال سسب شده نرخ ارز ماهیت خود را به عنوان وسیله مبادله بین المللی تبدیل به یک وسیله ذخیره ارز شود و این امر سبب شده اقتصاد کشور مسموم گردد و در کالید مسموم اقتصادی دیگر سیاست های پولی و مالی و سایر سیاست ها عمل نمی کند. چرا که مکانیزم اقتصادی در جهت رشد و تولید نیست، بلکه در جهت معاملات و ثروت های کاذب است. بنابراین کالبد اقتصادی یا پاسخ مثبت به سیاست های اقتصادی نمی دهد یا جواب معکوس میدهد. به نظر می رسد ابتدا اقتصاد باید سم زادیی شود و سپس به دنبال مولد سازی و یا جراحی اقتصادی باشیم.  اکنون که به ایام سال تحویل نزدیک می شویم این سوال و این دغدغه جدی تر می شود. بهر حال ایام عید نیازهای مردم در حوزه اقتصادی افزایش می یابد. متاسفانه دولت نتوانسته سکانداران مطمئنی در این اقتصاد به کار گیرد. یکی از مشکلات مدیریت اقتصادی کشور این است که مدیران حاضر توان تشخیص مسئله و مشکل اصلی از اقتصاد را ندارند و دنبال فرعیات می روند. مثلا سامان بخشی مصرف نان یا مولد سازی اموال راکد گرچه موضوعاتی است که حل و فصل شود بهتر است. اما آنچه بارها اشاره شده این است که برنامه ریزی های اقتصادی و طرح های دیگر تا زمانی که ارز کنترل نشود بی معنا است.

 

مدتی است که اقتصاد کشور دچار مسموعیت شده است.رانت خواری، فساد اقتصادی، بهره وری پایین, عدم شایسته سالاری سبب ناکارآمدی  و کاهش رفاه گردیده است. در این میان بدترین نوع مسمومیت اقتصادی مسمومیت بودجه ای است. چرا که در سطح کلان اقتصاد را فلج می کند. مسموعیت بودجه ای نیز سالیان سال است که بر روح بودجه کشور حاکم شده است. این آلودگی بودجه ای به این مفهوم است بودجه به جای اینکه در جهت عمران و توسعه باشد بیشتر در ارتباط با لابی و سهم خواهی نمایندگان و بعضعا وزرا تعیین می شود و بودجه از رسالت و هدف اصلی دور شده است. سالها است که بر این مسئله تاکید شده است و بودجه عملیاتی به عنوان به سازی بوجه مطرح شد است اما به دلایل متعدد این مهم اتفاق نیافتده  است و عملا بودجه دچار آفات متعدد گردیده است. بودجه سال آتی هم کما و بیش این وضعیت را دارد و در ضمن  هنوز تکلیف بودجه ۱۴۰۲ مشخص نیست. امید است که بودجه سالم  قبل از عید به تصویب برسد. انشالله دولت  بر اساس این بودجه در سال کار دوم خود امور را دقیق تر به به جلو ببرد تا به وعده ها و تعهدات خود در قبال مردم عمل نماید مردم انتظار دارند دولت جدید با سیاست های درست در زندگی اقتصادی آنها تاثیر مثبت داشته باشد.

اشتراک گذاری