امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

عید نوروز با وجود گرانی ها بوی شادی نمی دهد

کد خبر: 14577
زمان انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲ بعد از ظهر -
177 بازدید

گزارش روز (گزارشگر : سلماز عرب عامری)

عید نوروز با وجود گرانی ها بوی شادی نمی دهد

 

گرانی شب عید و درست یک هفته دیگر سال ۱۴۰۱ با تمام تلخی ها و گرانی ها به پایان می رسد و سال جدید رخت بر تن می کند اما این روزها نه بوی بهار می‌آید و نه شوق از راه رسیدن نوروز را می‌توانی در خیابان‌های شهر ببینی.

 

هر چه هست ترافیک بی‌هدفی است که معلوم نیست چرا و چگونه به وجود می‌آید.

 

خیابان‌ها شلوغ هستند و مغازه‌ها خالی. کسی سراغ خرید لباس و کفش و … نمی‌رود، روح عید در جامعه جاری نیست.

امسال قیمت بالای کالاهای اساسی و مورد نیاز به حدی بالا است که شب‌های نزدیک عید را به گران‌ترین شب‌های سال برای مردم تبدیل کرده و سهم اقشار کم‌درآمد از نوروز را به سفره‌ای بی‌رنگ و بو رسانده‌است.

آئین به یادماندنی عید نوروزسنتی چند هزار ساله است که  با ورود به سال  جدید توسط مردم ایران جشن گرفته می‌شود به همین دلیل با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند سطح شهر آرام آرام رنگ سال نو را به خود می‌گیرد، بعد از اسلام نیز این سنت به خاطر وجود صله رحم همچنان پابرجا ماند.

به دلیل وجود این آئین هرساله دورهمی‌های پرشوری میان خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود اما قیمت اقلامی مانند میوه، آجیل و شیرینی در بازار روند افزایشی در پیش گرفته و گرانی بازار این روزها، آه و حسرت خانواده‌های کم‌درآمد را به دنبال دارد.

گرانی‌های کمرشکن امان مردم را بریده است. خیلی‌ها حتی توان خرید لباس برای فرزندانشان را هم ندارند. هر چه هست تهیه مایحتاج روزانه و تامین معیشت است که مردم را از گرسنه ماندن رها کند.

حقوق‌ها و عیدی‌ها در برابر این ابرتورم کم آورده‌اند و نمی‌توانند یاری رسان باشند. بسیاری از مغازه داران از فروش شب عید ناراضی‌اند، می‌گویند اصلا فروشی نداشته‌ایم، انگار نه انگار که عید دارد از راه می‌رسد، هیچ کس دلخوشی برای این نوروز ندارد، جیب‌ها خالی است مردم همین که بتوانند هزینه‌های معیشت خود را پرداخت کنند، راضی‌اند.

گزارش اقتصادی امروز را به موضوع گرانی هایی سرسام آور شب عید اختصاص داده و نظرنظرات چند تن شهروندان و کسبه را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

یک شهروند هم استانی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به یک طرف، اقلام برای چه تا این حد گران شده‌اند؟ بیان کرد: در سال‌های قبل گرانی وجود داشت اما معمولاً گریبان اقلام خوراکی را نمی‌گرفت اما امسال به خصوص در این سه ماه اخیر شاهد هستیم که اقلام خوراکی نیز به طرز وحشتناکی گران شده‌اند که نمونه آن برنج و میوه است.

فاطمه با بیان اینکه یک کیسه برنج ساده امروز بالای یک میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که حقوق اقشار متوسط جامعه بیشتر از ۶ میلیون تومان نیست یعنی با حقوق یک ماه فقط می‌توان یک کیسه برنج و چند روغن و کمی گوشت و مرغ خرید و این نشان دهنده شرایط نابسامان گرانی‌ها است.

وی با بیان اینکه آجیل که امسال واقعاً شرایط بدی را می‌گذراند و فکر نمی‌کنم اصلاً کسی بتواند قدرت خرید آن را با قیمت‌های ۵۰۰ تا یک میلیون تومانی داشته باشد، بیان کرد: سابقاً می‌توانستیم با سفر رفتن کمی از مخارج عید بکاهیم و در ضمن کمی هم کنار خانواده خوش باشیم اما امسال واقعاً هزینه سفر هم سرسام‌آور شده است.

مغازه دار دیگری هم بیان کرد: در حال حاضر با افزایش تورم بازار قدرت خرید مردم به خصوص قشر کارگر جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

صفایی گفت: ۳۵سال است فروشنده کفش هستم؛ گرانی‌ که طی مدت اخیر داشتیم بی‌سابقه است.  از ساعت ۸ صبح تا آخر شب شاید ده مشتری ندارم؛ مشتری فقط در حد سوال کردن داخل مغازه می آید.

وی ادامه داد: تورم به حدی زیاد است که مردم توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم ندارند، باید برای این وضعیت فکری شود.

یک شهروند هم استانی معتقد است: قیمت کالاها علاوه بر اینکه با افزایش بی رویه قیمت دلار روزانه افزایش می یابد باز در روزهای پایانی سال هم افزایش می یابد و این امر به صورت یک مشکل غیرقابل حل، اما عادی در آمده است.

موسوی  گفت: در صورتی که دولت نظارت مناسبی توسط سازمانها و دستگاههای ذیربط در این زمینه انجام دهد، می تواند تاثیر مطلوبی بر کنترل قیمتها در آستانه سال نو داشته باشد.

این شهروند افزود:علاوه بر پوشاک، قیمت آجیل و تنقلات نیز بسیار بالا است و آنچه که برای من و بسیاری از هموطنان جای سووال دارد، این است که تمام این کالاها، محصول و تولید داخل هستند، پس چرا تا این حد بهای آنها بالا است.

فروشنده یک مانتوفروشی در بازار هم گفت: هر سال این موقع‌ها نصف مغازه خالی شده بود، ما هر سال شب عید حراج می‌گذاریم، اما امسال با اینکه حراج گذاشته‌ایم کسی خرید نمی‌کند، قیمت‌های حراج هم به قدری زیاد است که برخی از افراد واقعا توان خرید ندارند.

وی افزود: ارزان‌ترین مانتوها هم برای کارگری که تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عیدی گرفته سخت است. برخی اجناس هم به قدری بی‌کیفیت هستند که اصلا کسی نگاهشان نمی‌کند.

وی افزود: از طرفی چاره‌ای هم نداریم، مجبوریم از اجناس کم‌کیفیت استفاده کنیم که خرج و دخلمان به هم نریزد، همین حالا هم تا اینجای کار ضرر کرده‌ایم، هنوز فروش چندانی نداشتیم، فروش کرده‌ایم اما در مقایسه با سال‌های قبل انگار چیزی نفروخته‌ایم.

مرادی شهروند دیگری که با همین مشکل درگیر است، گفت: از کارکنان دولت هستم و براساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق خود را دریافت می کنم و چون بن غیرنقدی داشتم برای خرید همراه خانواده به فروشگاه مورد نظر مراجعه کردم ، اما متاسفانه قیمت اجناس در این فروشگاه نیز تفاوتی با سایر نقاط شهر ندارد.

وی افزود: با فروشندگان در خیابانهای شهر می توان تا حدی چانه زنی کرد، اما در این گونه فروشگاهها حتی از تخفیف هم خبری نیست.

مرادی گفت: ای کاش مسوولان کشور قبل از تصویب عیدی کارکنان دولت ، با صاحب نظران و مشاوران اقتصادی مشورت و مروری بر قیمتها می کردند و آن را برای سال جاری افزایش می دادند.

وی افزود:در بیشتر کشورها در آستانه سال نو فروشگاهها با پایین آوردن قیمت اجناس، حراج واقعی انجام می دهند،اما در ایران این چنین نیست.

این شهروند سمنانی گفت: متاسفانه کسبه با نزدیک شدن سال نو،نسبت به بالا بردن قیمت اجناس تلاش می کنند، تا کسادی ماههای قبل را از این طریق جبران کرده، حتی هزینه روزهایی را که در ایام نوروز باید تعطیل کنند و یا به سفر بروند، از جیب مردم تامین نمایند.

خانم عسکری هم گفت: من آموزگار هستم امروز برای خرید لباس عید به بازار آمده‌ام؛ قیمت‌ها سر سام آور هستند با یک حقوق کارمند اگر بتوانیم فقط ما یحتاج زندگی وقسط های بانکی را پرداخت کنیم باید خدا را شاکر باشیم.

وی ادامه داد: آنقدر شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده اند که دیگر حتی نمی توان یک دست لباس خرید، نمی شود به سراغ خشکبار و شیرینی و شکلات رفت، وقتی دلار به ۶۰ هزار تومان می رسد همه چیز بالا می رود ولی وقتی کاهش پیدا می کند گرانی کالاهای اساسی بالا می مانند.

یک کارشناس اقتصادی هم گفت: افزایش قیمت کالاها و خدمات،امکان برنامه ریزی اقتصادی  را از مردم سلب کرده است.

زیاری وی با اشاره به گرانی اخیر مسکن، مواد غذایی و دیگر کالاهای مورد نیازمردم، تصریح کرد: این افرایش قیمت ها باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده و ثبات نسبی اقتصادی خانوارها را بر هم زده است.

وی، از رییس جمهوری خواست با دستور اکید، وزرای خود را موظف سازد در محدوده وظایف خود اقدامات اساسی در جهت مهار تورم و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها به خصوص در آستانه سال جدید انجام دهند.

وی افزود:  با استفاده از نیروهای مردمی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها در یک مقطع زمانی قبل و بعد از عید می توان زمینه ای را فراهم کرد که فروشندگان، رعایت مقررات را بر خود لازم بدانند.

یکی دیگر از هم استانی ها هم با بیان اینکه واقعاً قیمت‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توانیم چیزی بخریم گفت: کارگر شرکت پیمانکاری یکی از ارگان های دولتی هستم عیدی که به ما داده‌اند بر اساس کارمندی بوده و دو پایه حقوق که برای کارگران به عنوان عیدی در نظر گرفته شده به ما تعلق نگرفته است اضافه کارها هم که وضعیت نابسامانی دارد آنقدر خرد خرد بعضی‌هایش را دادند و بعضی‌هایشان را هم اصلاً ندادند که نفهمیدیم چطور خرج شد حقوق هم که آنقدر کافی نیست که بتوانیم خرید کنیم در نتیجه باید چه کنیم؟

رضا با بیان اینکه شرایط کاری به اندازه کافی سخت است اگر صحبتی هم کنیم تهدید به عدم تمدید قرارداد می‌شویم از سوی دیگر اگر صحبتی نکنیم، خانواده مدام نیاز به پول دارند لباس می‌خواهند و میوه می‌خواهند، بیان کرد: آنقدر گرانی است که امروز من با یک فرزند کوچک، دیگر نمی‌دانم باید چه کنم سال قبل فقط برای بچه خرید کردیم و امسال هم به نظر می‌رسد باید همین کار را کنیم.

وی افزود: شاید اگر من و همسرم بودیم می‌گفتیم میوه را نمی‌خوریم، برنج را کمتر می‌خوریم، به جای گوشت سویا می‌خوریم، مرغ نمی‌خریم ولی مگر می‌توانی برای بچه نخرید؟ مجبور هستی از هر جایی پولی در بیاوری تا برای بچه خرید کنی خودت شاید نخوری اما دیگر بچه که نمی‌تواند نخورد. این شرایط امروز در اوج گرانی و تورم و کاهش قدرت خرید است که شاهدش هستیم.

یک کارشناس مسایل اقتصادی دیگر نیز با اشاره به این موضوع تورم بی حدو اندازه، نظارت بر فعالیتهای اقتصادی را از وظایف دولت برشمرد.

محمدرضا گفت: متاسفانه این امر هم اکنون به عنوان یک حلقه مفقوده مطرح است.

وی افزود: بازار تجارت ایران همواره از نظارت صحیح مسوولان ذیربط و همچنین حضور واسطه ها و دلالان بی بهره بوده است.

وی گفت: با نزدیک شدن به سال نو باید شاهد فعالیت و تلاش بیشتر مسوولان در زمینه کنترل و نظارت بر قیمتها باشیم ، اما متاسفانه این امر محقق نشده است.

وی تاکید کرد:تا زمانی که نظارت و کنترل از سوی وزارت بازرگانی یا دیگر سازمانهای ذیربط صورت نگیرد، سوء استفاده و تخلفات تشدید می شود و هزینه آن را باید مردم و بخصوص قشر آسیب پذیر جامعه بپردازد.

وی اظهار داشت: هم اکنون شکاف طبقاتی نیز در جامعه مشکل آفرین شده است، زیرا حدود ۳۷ درصد درآمدها به دهک اول جامعه تعلق دارد.

وی بااظهار اینکه “دو دهک اول جامعه ۵۰ درصد درآمدهای کشور رادر اختیار دارند”،افزود:کسبه و مغازه داران مردم را یکسان می بینند و تفاوتی بین قشر حقوق بگیر و سرمایه دار قائل نیستند.

این کارشناس مسایل اقتصادی بر این باور است که دولت باید برای ساماندهی اقتصادی ، کنترل جدی قیمتها و برخورد با متخلفان چاره ای بیاندیشد و از اهرمهایی که در اختیار دارد استفاده کند.

خانم  میانسال شاهرودی هم  گفت: گرانی مردم را بیچاره کرده، دولت باید فکری برای این مسئله کند. وضعیت قیمت ها به حدی است که باید فکر عید را از سر بیرون کنیم.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت نه‌تنها برای اقلام مربوط به شب عید بلکه در مورد اقلام مصرفی دیگر هم در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و مشخص است که نظارت کافی صورت نگرفته است.

وی گفت: یک دورهمی کوچک بدون شام و تشریفات هزینه ۵۰۰ هزار تومانی روی دستمان می‌گذارد که در این شرایط اقتصادی برای همه اقشار جامعه مقدور نیست.

یکی از آجیل‌فروشان  در خصوص افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: به علت گرانی کالاها و به خصوص پسته و مغزیجات مشتری‌ها نیز به تبع کمتر شدند و اکثر مردم تخمه آفتاب گردان را به آجیل ترجیح می‌دهند که البته قیمت آن نیز کیلویی بالای ۱۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به سال نوبا افزایش قیمت اقلام میوه، خشکبار و شیرینی مواجه هستیم، تصریح کرد: این امر نظارت جدی متولیان را می‌طلبد، زیرا بنده به عنوان یک فروشنده دوست دارم سایر همشهریان نیز، در این شب از قیمت‌ها راضی و در کنار خانواده خوش بگذرانند.

یکی از شهروندان دیگر هم که  از کیفیت پایین کالاها گلایه‌مند است می‌گوید: قیمت بعضی کالاها شاید در مقایسه با سایر بخش‌ها تا حدودی مناسب باشد، اما کیفیت کالاها خیلی پایین است.

وی گفت: متاسفانه با توجه به گرانی و بالا بودن قیمت‌ها نتوانسته‌ام خریدم را تکمیل کنم. افزایش قیمت‌ها و از طرفی کیفیت پایین کالاها باعث شده تا از خرید دلسرد شوم.

وی افزود: افزایش قیمت انواع کالاهای ضروری، قدرت خرید مردم را کاهش داده و سودجویان نیز در سایه کمرنگ نظارت مسئولان نرخ‌هایی ارائه می‌کنند که با بودجه مردم همخوانی ندارد

وی می‌گوید: مردم آن قدر نیازها و خریدهای مهم تر و جدی‌تری دارند که با این وضع درآمدها و بالا بودن قیمت‌ها نوبت به خرید آجیل نمی‌رسد.

یک فروشنده پوشاک هم  گفت: سه سال قبل یعنی پیش از شیوع کرونا مردم اشتیاق بیشتری برای خرید داشتند ولی متاسفانه امسال معلوم است که قدرت خرید مردم پایین است.

وی گفت: دومیلیارد جنس داخل مغازه است ولی دریغ از مشتری، سال‌های قبل مردم نزدیک سال نو مردم از سر تا پا پوشاک نو تهیه می کردند اما الان در تامین مایحتاج اولیه زندگی خود مانده اند چه برسد به پوشاک.

یک فروشنده خشکبار هم گفت: ۴۷ سال است کاسب هستم ولی قیمت‌ها در مدت اخیر به حدی بالا است که مردم قدرت خرید ندارند و کار و کسابی کساد است.

وی گفت: وقتی کارگر ماهی ۶ میلیون درامد دارد چطور می یتواند پسته کیلویی ۵۰۰ تومانی بخرد چطور می تواند چهار مغر و سایر خشکبار را تهیه کند.

رستمی، راننده تاکسی در حالی که از وضعیت موجود بسیار ناراحت و عصبانی بود گفت: از صبح علی‌الطلوع بیرون آمدم الان که ساعت یازده ظهر است توانستم پول نیم کیلو گوشت کار کنم که همان را هم الان باید بروم دینام ماشینم را درست کنم شما دلتان خوش است عید برای ما مرده است.

وی افزود: من راننده تاکسی بدترین وضعیت را دارم نه حقوق ثابتی نه درامد خوبی هیچی فقط همه چیز گران می شود و ما نظاره گر هستیم.

اشتراک گذاری