- تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت باند دوم محور دامغان-فولادمحله
- تامین ۶۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی شاهرود از چاههای ساحلی با ۴۵۰ میلیارد ریال
- نجات جوان ۱۹ ساله از خودکشی و مرگ در راه آهن سمنان!
- حوادث جادهای استان سمنان در سال جاری ۳۱۰ جانباخته داشت!
- پایان سال اندوهبار و امید به عدالت در سال جدید
- بخش خصوصی دیگر نمیتواند به وعدههای غیرشفاف دل ببندد!!
- بیماری دلبر تنفسی تشخیص داده شد!
- هشت هزار تبعه غیرمجاز از سمنان طرد شدند
- شهرداریها فضاهایی را برای چهارشنبهسوری اختصاص دهند!
- متولی ساماندهی کودکان خیابانی کیست؟!
راهکارهای ارتقای نظام قانون گذاری

یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛
راهکارهای ارتقای نظام قانون گذاری
قوه مقننه یکی ازقوای حاکم در نظام جمهوری اسلامی است که وظیفه اصلی و ذاتی آن وضع قانون می باشد. طبق اصل ۷۱ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل و در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند . در اصل ۷۲ نیز آمده است : مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانین وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد . . .
پیش بینی نظام قانونگذاری در قانون اساسی در راستای تعیین مرجع صلاحیت دار برای قانونگذاری است. با این وجود در نظام حقوقی ایران ، برخی از نهادها نیز اقدام به وضع قانون نموده وصلاحیت انحصاری مجلس شورای اسلامی در وضع قانون در عمل رعایت نشده است .
نظام قانونگذاری در ایران علی رغم سابقه طولانی، با مشکلات و چالش های متعددی روبرو است به همین دلیل اصلاح نظام تقنینی و حرکت از نظام حقوقی موجود به سوی یک نظام حقوقی مطلوب و تلاش برای ارتقای نظام قانونگذاری ضروری به نظر می رسد.
سیاست های کلی نظام قانون گذاری در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی مقام رهبری و در راستای تعالی و ارتقای نظام قانونگذاری ابلاغ گردیده است. که در اینجا به برخی از این سیاستهای کلی اشاره می کنیم :
- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قانون با ارائه تعریف روشن و مشخص از قانون، آئین نامه، تصویب نامه، بخش نامه، قانون آزمایش و سایر مقررات
- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه و نیز تصویب ساختار ومفاد بودجه سالیانه کشور با تصویب قانون لازم و اصلاح آئین نامه داخلی مجلس
لازم به توضیح است یکی از چالش ها در حوزه تقنین اعمال تغییرات بیش از حد در لوایح پیشنهادی دولت و یا دادن طرح قانونی از سوی نمایندگان مجلس به موازات لایحه دولت می باشد .
- رعایت اصول قانون نویسی با تاکید بر قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن ، معطوف بودن به نیازهای واقعی ، شفافیت و عدم ابهام ، استحکام در نگارش و تدوین و ادبیات حقوقی، توجه به نظرات کارشناسی، انسجام و ثبات و نگاه بلندمدت و ملی داشتن، جلب مشارکت در فرآیند وضع قوانین و عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا
- تعیین عناوین قوانین جامع و تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور
- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس قبل از اعلام وصول
- تعیین اولویت های قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی ، سندچشم انداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه کشور و مطالبات رهبری
- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی
- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی
بنابراین می توان گفت که این سیاستهای کلی با هدف حل مشکلات قانونگذاری در کشور تدوین و ابلاغ گردیده اند . مشکلات و چالش هایی از قبیل : تورم و قوانین – خلأ وجود قوانین جامع در حوزه های مختلف – عدم رعایت اصول قانون نویسی – وجود ابهام و اجمال در قوانین – تاخیر در رسیدگی به طرح ها و لوایح – عدم توجه به اصل عدالت در بررسی و تصویب طرح ها و لوایح پیشنهادی – عدم آشنایی کافی نمایندگان به مبانی اسلام – عدم تبیین دقیق حدود وظایف سه قوه – وجود قوانین معارض – قانونگذاری غیرکارشناسی – عدم توجه کافی به ادبیات قانون نویسی – عدم اولویت گذاری در رسیدگی به طرح ها و لوایح پیشنهادی – قابلیت اجرایی قوانین وضع شده
که با توجه به سیاستهای نظام قانونگذاری و ظرفیت موجود در خود قانون اساسی ، امکان اصلاح و سامان بخشی به نظام قانونگذاری وجود دارد . اما نکته ای که نباید مورد غفلت واقع شود ، شیوه برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگانی است که بتوانند در راستای ارتقای نظام قانونگذاری موثر باشند و در مسیر اجرایی کردن آن گامهای مهمی را بردارند .
از این رو حضور و مشارکت آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ضروری است تا نمایندگانی با ویژگی های زیر انتخاب شوند :
- داشتن تخصص لازم برای حضور در کمیسیون های تخصصی و تجربه و توان مندی
- آشنایی لازم با مبانی اسلامی و اصول قانون نویسی
- برخورداری از مطالعات تطبیقی و دانش روز
- شجاعت و شهامت ، مردمی بودن و داشتن روحیه جهادی
- صداقت در گفتار و رفتار ، عدم وابستگی وسیاست زدگی ، قانون مداری
- داشتن برنامه و پاسخگو بودن و عدم عوام فریبی
- توجه به محرومان و پیگیری مطالبات مردم
- عدم محافظه کاری ، عدالت خواهی ، توجه به منافع و مصالح عمومی و کلان نگری
- پایان سال اندوهبار و امید به عدالت در سال جدید
- عید نوروز؛ فقط نو شدن تقویم نیست!
- ادب سیاسی ترامپ!
- مهار قدرت تنها راه اصلاح جامعه است!
- دو عید مردم ایرانزمین در محاصره فقر و ناداری!
- ماه پرفضیلت رمضان !
- ترامپ و هوس قمار دیگر؟!!!
- لزوم حمایت و تقویت بیشتر سرمایه گذاران در اجرای طرح های انرژی تجدید پذیر در استان!!
- وکلای مستقل تضمین کننده حقوق جامعه !
- آقای رییس جمهور؛ نگذار به این برسیم، کاش نمی آمدی!