امروز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛

دوگانه فرزندآوری و سقط جنین

یک سال و نیم از اجرای قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت می گذرد قانونی که با هدف افزایش ازدواج در کشور و فرزندآوری به تصویب رسیده است. اظهارنظر مسئولین و برخی ازآمارهای منتشر شده حکایت و نشان از کاهش زادوولد و افزایش سقط جنین غیرقانونی در کشور دارد .
کد خبر: 15210
زمان انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ بعد از ظهر -
405 بازدید

یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛

دوگانه فرزندآوری و سقط جنین

یک سال و نیم از اجرای قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت می گذرد قانونی که با هدف افزایش ازدواج در کشور و فرزندآوری به تصویب رسیده است. اظهارنظر مسئولین و برخی ازآمارهای منتشر شده حکایت و نشان از کاهش زادوولد و افزایش سقط جنین غیرقانونی در کشور دارد . رئیس جمهور نیز در چهارمین جلسه ستاد ملی جمعیت، ضمن تاکید مجدد بر اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی در موضوع جمعیت، آمارهای ارائه شده درباره سقط جنین را نگران کننده توصیف و بر ضرورت توجه وزارت بهداشت به این موضوع تاکید نمودند .

 

از آنجا که سقط جنین به دو صورت قانونی و غیرقانونی صورت می گیرد و امکان شناسایی و اعلام آمار دقیق از سقط جنین غیرقانونی و عمدی وجود ندارد.  بنابراین می توان گفت که آمار تخمینی آن هم برای کشور فاجعه آمیز و خطرآفرین است . دبیر مرکز ملی مطالعات جمعیت نیز در این رابطه گفته  : با در نظرگرفتن نسبت بین سقط جنین به جمعیت کل و تعداد موالید، ایران جزو کشورهای بالای رتبه بندی جهانی در این حوزه قرار می گیرد. از سوی دیگر تنها درصد ناچیزی از مجموع سقط جنین ها در کشور، قانونی ( به جهت مشکلات پزشکی ) هستند . شاید بتوان گفت معادل یک سوم موالید کل کشور در اثر پدیده سقط جنین در هر سال از دست می رود . که این مساله با سیاست افزایش جمعیت همخوانی نداشته و اساسا زیبنده کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی و متمدن و اصیل نمی باشد . از مهمترین علل و عوامل سقط جنین ارادی در کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد: اختلافات زناشویی و عدم تمایل به ادامه زندگی مشترک، ازدواج ناخواسته، کودک همسری، بارداری ناخواسته، اشتغال بانوان و نگرانی از حفظ موقعیت شغلی ، باردارشدن در روابط غیرمتعارف و مخفیانه و نامشروع، قرار داشتن در شرایط نامطلوب اقتصادی و فشار معیشتی ، نگرانی و ابهام در مورد آینده فرزندان، احتمال وجود مشکلات ژنتیکی ، هزینه های مربوط به غربالگری و مشارکت پایین مردان در بچه داری .

 

لازم به ذکر است که دستورالعمل اخیر نحوه انجام سقط جنین درمانی ( قانونی ) بر اساس ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفا برای ایجاد رویه واحد در مورد سقط جنین های ضروری درمانی، راهگشا است چرا که در این دستورالعمل فقط در ماده ۳۵ آن به انتقاد تفاهم نامه با مراکز معتبر مذهبی و اجتماعی اشاره شده و راهکار خاص و معینی برای جلوگیری از سقط جنین های غیرقانونی و غیرضروری در این مصوبه ارائه نشده است .

 

به نظر می رسد در گام اول بایستی در مورد غیرقانونی و غیراخلاقی بودن عمل سقط جنین عمدی و جرم انگاری آن در قانون مجازات اسلامی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صورت بگیرد و عوارض جسمانی و روانی ناشی از سقط جنین برای مادران وپیامدهای منفی فردی و اجتماعی آن به درستی تبیین گردد و در گام بعدی موضوع سقط جنین به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی مورد بررسی دقیق علمی قرار گرفته و راهکارهای مقابله با آن مشخص گردد و در همین راستا قوانین و مقررات موجود مورد بازبینی واقع شوند .

آموزش جلوگیری از سقط جنین سالم در دوران بارداری ( پیشگیری ) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است . همچنین ارائه مشاوره بهداشت باروری درباره بارداری های ناخواسته و اقدامات مداخله ای و حمایتی برای ارتقای سلامت مادران لازم خواهد بود .

وسخن پایانی آنکه بازنگری در قوانین و برنامه های تنظیم خانواده و تعامل و همکاری متخصصان مختلف حوزه های بهداشت ، حقوق ، روان شناسی و علوم اجتماعی، دین و اخلاق با سیاست گذاران و قانون گذاران می تواند عمده چالش های مربوط به سلامت زنان و مادران به ویژه موضوع سقط جنین را مرتفع نموده و ازدیاد و جوانی جمعیت را با تشویق به فرزندآوری و کاهش سقط جنین عمدی به عنوان یک مساله اولویت دار و مهم برای کشور به ارمغان آورد .

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *