امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
رییس فدراسیون فوتبال در سمنان؛

به دلیل تحریم امکان خرید دستگاه وی‌اِی‌آر نبود!

قیمت هر دستگاه وی‌اِی‌آر برای هوشمندسازی داوری فوتبال حدود سه میلیون یورو است و چون بیش از ۱۲ درصد دستگاه آمریکایی است که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید از سوی ایران نبود و تصمیم بر این شد تا خریدار فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) باشد تا مشمول اتفاق‌های بعدی و تحریم‌ها نشود.
کد خبر: 17181
زمان انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ بعد از ظهر -
284 بازدید

رییس فدراسیون فوتبال در سمنان؛

به دلیل تحریم امکان خرید دستگاه وی‌اِی‌آر نبود!

رییس فدراسیون فوتبال گفت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) با همتای عربستانی برای حل مساله میزبانی متقابل در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در حال رایزنی است.

 

مهدی تاج روز یکشنبه پس از مجمع عمومی هیات فوتبال استان سمنان درباره میزبانی متقابل تیم‌های عربستانی و ایرانی حاظر در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا افزود: پس از بروز برخی اتفاق‌ها در سال ۲۰۱۶ موضوعی به تصویب رسید که همچنان پابرجا است و اکنون فدراسیون‌های ایران و عربستان به عنوان فدراسیون‌های تاثیرگذار در قاره آسیا، تغییر این مصوبه را خواستار هستند.

 
رییس فدراسیون فوتبال گفت: نمایندگان اِی اِف سی (کنفدراسیون فوتبال آسیا) دستگاه وی‌اِی‌آر (کمک‌داور ویدئویی یا Video Assistant Refereeیا VAR) را برای هوشمندسازی داوری فوتبال به ایران می‌آورند و ورزشگاه‌هایی که برای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا برنامه‌ریزی شده مجهز می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

تاج افزود: هفت ورزشگاه کشور باید به دستگاه وی‌اِی‌آر مجهز شوند و این موضوع به باشگاه‌ها اعلام شد و فدراسیون نیز امکان تامین مالی برای خرید دستگاه را داشت، اما به دلیل تحریم امکان خرید نبود؛ پس از بررسی‌ها، همفکری و همراهی مسوولان، تصمیم بر این شد خریدار دستگاه وی‌اِی‌آر برای هوشمندسازی داوری فوتبال فیفا باشد.

 

وی بیان کرد: قیمت هر دستگاه وی‌اِی‌آر برای هوشمندسازی داوری فوتبال حدود سه میلیون یورو است و چون بیش از ۱۲ درصد دستگاه آمریکایی است که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید از سوی ایران نبود و تصمیم بر این شد تا خریدار فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) باشد تا مشمول اتفاق‌های بعدی و تحریم‌ها نشود.

وی افزود: برای پرداخت هزینه خرید دستگاه وی‌اِی‌آر برای هوشمندسازی داوری فوتبال به فیفا با همراهی مسوولان رایزنی انجام شد تا هزینه نیز پرداخت شود.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: داوران در حال آموزش‌ کار با دستگاه وی‌اِی‌آر هستند، اما تصمیم بر این است آموزش دیگر داوران در زمینه کار با دستگاه در داخل کشور توسط داوران آموزش‌دیده انجام شود.

تاج تصریح کرد: بانوان در استادیوم‌ها اجازه ورود دارند و کشور به نتیجه رسیده بانوان می‌توانند از استادیوم استفاده کنند و البته نظر فیفا نیز همین است.

وی بیان کرد: بازی ملوان با حضور بانوان در استادیوم برگزار شد، نگرانی‌هایی وجود دارد و برخی افراد نگران هستند و فدراسیون هم از جایی کار را آغاز کرده که حساسیت کمتر وجود دارد و در نهایت نتیجه فعلی حاصل شد.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: مشکل ورزشگاه آزادی مشکل سازه‌ای نیست و از سال‌های قبل باید تعمیرات انجام می‌شد، برخی افراد بر تعمیر استادیوم انتقاد دارند، اما می‌گوییم برای میزبانی تا ۵۰ هزار نفر برای لیگ قهرمانان آسیا امکان فراهم می‌شود.

تاج اظهار کرد: میزبانی باشگاه آزادی برای بازی‌های لیگ‌ برتر هم اتفاق می افتد، اکنون ورزشگاه در حال تعمیر است و باید حداقل کارها انجام شود تا بتوان در باشگاه دوباره بازی برگزار کرد.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: فدراسیون بعد از وقوع تخلف در تیم پرسپولیس، نامه ای زد و در این نامه تیم را از بازی خانگی محروم نکرد، بلکه فقط از حضور تماشاگر محروم کرد و به فیفا نیز طی نامه‌ای محرومیت اعلام شد و فردی که محتوای نژادپرستانه در فضای مجازی منتشر کرد اخراج شد و از طریق فدراسیون مورد برخورد قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اگر رکن قضایی تیم یا بازیکن را محروم کند، فدراسیون قدرت مقابله و تغییر ندارد؛ فقط می‌تواند با ارایه دلایلی مثلا «مصلحت» اجرای حکم را به تاخیر بیندازد.

تاج بیان کرد: در مجموع، به برخی باشگاه‌ها در جریان بازی‌ها ظلم می‌شود، اما داوری در کشور پاک است و اینکه به عمد، اتفاقی در داوری بیفتد را تکذیب می‌کنم، اما اشتباه داوری تاثیرگذار است و نگران این وضع هستم.

رییس فدراسیون فوتبال یادآور شد: دستگاه وی‌اِی‌آر برای هوشمندسازی داوری و پیشگیری از خطای داوری تاثیرگذار است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *