امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳

هشدار زرد همراه با غبارآلودگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع

کد خبر: 21932
زمان انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷ بعد از ظهر -
62 بازدید

مدیرکل هواشناسی استان سمنان؛

هشدار زرد همراه با غبارآلودگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع

اداره کل هواشناسی استان سمنان در قالب اعلام ۲ هشدار زرد برای کل هفته جاری، روزهایی همراه با باد شدید، غبارآلودگی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع پیش‌بینی کرد.

 

مدیرکل هواشناسی سمنان روز شنبه به رسانه ها ابراز کرد: هشدار زرد شماره ۱۶ برای سامانه اول با افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک و برای بعدازظهر شنبه تا پایان وقت روز جمعه است.

 

ایرج مصطفوی با اشاره به نوع مخاطره در سامانه اول، گفت: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، تندبادهای لحظه ای و گرد و خاک در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب به همراه کاهش نسبی کیفیت هوا و افزایش نسبی غلظت غبار دور از انتظار نیست.

 

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه در استان سمنان با احتمال خسارات و مخاطرات ناشی از باد، کاهش دید در محورها، کاهش نسبی کیفیت هوا و احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با باد شدید همراه است.

به گفته مصطفوی، تمهیدات پیشگیرانه لازم جهت کاهش خسارات ناشی از باد شدید، خودداری از تردد عابران پیاده و نیز پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره یا سازه‌های ناپایدار به دلیل باد شدید، کنترل پوشش گلخانه ها جهت کاهش خسارات ناشی از باد، اعمال تمهیدات لازم در بخش کشاورزی و دامداری، پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و در صورت روشن کردن حصول اطمینان از خاموش شدن کامل، مهمترین توصیه برای هفته جاری است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در توصیف سامانه دوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدارهای محلی، زمان آغاز فعالین این سامانه را نیز بعدازظهر شنبه تا پایان روز جمعه دانست و افزود: نوع مخاطره در این سامانه نیز بارش‌های پراکنده رگباری گاهی رعد و برق، احتمال تگرگ در برخی نقاط به ویژه در ارتفاعات و نواحی شمالی استان به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، مه‌آلودگی و کاهش دید به ویژه در محورهای کوهستانی و شمالی استان است.

وی تاکید کرد: منطقه اثر اصلی این سامانه ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان است و احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی به دلیل رگباری بودن بارش‌ها، احتمال اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه ها، مهمترین مخاطره ها خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی سمنان، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و جوی‌ها کانال‌ها، آبراه‌ها و دهانه پل ها، خودداری از توقف و اتراق در بستر و حاشیه رودخانه ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، خودداری از چرای دامها در نواحی مرتفع و تمهیدات لازم در بخش کشاورزی را مهمترین توصیه ها برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی برشمرد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری