امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سمنان و ادامه نقش آفرینی فراملی!

کد خبر: 22649
زمان انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵ بعد از ظهر -
122 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

سمنان و ادامه نقش آفرینی فراملی!

چند سالی است که استان سمنان و به ویژه شهر سمنان چهره بین المللی به خود گرفته است. البته حضور کثیر خواهران و برداران افغانستانی و به ویژه دانشجویان افغانستان در استان، نوید این امر را داشت که سمنان میزبان ملل های مختلف باشد که در این میان همسایه شرقی یعنی افغانستان نقش پر رنگی دارد. اما حضور دانشجویان عرب زبان و به ویژه همسایه غربی یعنی عراق نقش فرا ملی شهرستان سمنان را بیشتر کرده است. امروز دانشگاه سمنان شاهد حضور دانشجویانی ایرانی، عراقی و افغانستانی است. این تنوع می تواند با فعالیت بیشتر بخش بین الملل دانشگاه افزایش یابد. در کنار بین المللی شدن دانشگاه، شهر سمنان نیز به نقش آفرینی فرا ملی خود می افزاید. انتخاب شهر سمنان به عنوان پایتخت جاده، ابریشم فضای شهر سمنان را تغییر داد. اوج این تعاملات بین المللی سمنان با ورود سفیر چین به استان  و شهرستان، دو چندان شد.

 

به هر حال امروز کشور چین در دنیای اقتصاد مهم است. و تعامل و ارتباط با این کشور می تواند اثرات مثبت و منفی در پی داشته باشد. البته مدیریت صحیح در این ارتباط قطعا وزن اثرات مثبت را بیشتر می کند. برای برخورداری از اثرات استانی روابط بین الملل مقامات استانی نباید منتظر مرکز و تهران باشند؛ بلکه سعی کنند از فرصت های بین الملی حداکثر استفاده را داشته باشند.

 

حضور سفیر چین در شهر سمنان  این امر را به خوبی نشان میدهد انصافا شهرداری در این ارتباط کوشا بوده است. بیلبوردهای متعدد به سه زبان فارسی، چینی و انگلیسی در سطح شهر، به ویژه میدان های اصلی، فضا را عوض کرده بود. کمتر اتفاق می افتد که یک شهر استان و استان میزبان مقامات بین المللی باشد. بنابراین باید حداکثر استفاده را از این شرایط برد. سال گذشته سمنان پایتخت گردشگری شهرهای جاده ابریشم در ایران شد و شهردار سمنان نیز سفری به یکی از کشورهای جاده ابرایشم داشت.

 

بهه هر حال یکی روش های توسعه منطقه استفاده از ظرفیت های بین المللی  است. چرا که سبب ورود منابع ارزی به منطقه و شهر می شود. در همین مدت کوتاهی که دانشجویان عراقی در سمنان بودند حال شاهد رونق نسبی در شهر هستیم. طبیعا با حضور خارجی ها، تقاضا برای کالا و خدمات محلی افزایش می یابد. مثلا در حوزه تاکسیرانی و اسنپ تقاضای دانشجویان عراقی زیاد است و این امر بر درآمد خانوار مربوط به تاکسی و اسنپ که که جز طبقات متوسط هستند تاثیر گذار است.

دولت چهاردهم اکنون کار خود را آغاز کرده است و رویکرد بین المللی خود را  همکاری با کشور های همسایه عنوان کردند. این امر فرصت خوبی است که استان سمنان از راهبرد دولت برای نقش آفرینی بین المللی استفاده نماید. به نظر می رسد که نیاز است مدیران فعلی و مدیران آینده در خصوص ادامه تلاش های بین المللی استان و شهر سمنان توجیه شوند تا انشالله شاهد هرچه بیشتر  رشد و توسعه استان باشیم.

اشتراک گذاری