امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

رویکرد تحول درجهت رضایت اکثر مردم

کد خبر: 22681
زمان انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱ بعد از ظهر -
4 بازدید

یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

رویکرد تحول درجهت رضایت اکثر مردم

در انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری، در مرحله‌ی اول، قریب ۴۰درصد از واجدان شرایط به پای صندوق‌های رأی آمده بودند که آقای پزشکیان با قول تحول و اصلاح امور و برشماری مشکلات مردم و وعده‌هایی درخصوص بهبود وضعیت توانست ۱۰درصد دیگر از مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد که البته پس‌از انتخابات و مطرح‌شدن بحث وفاق ملی، بسیاری از مناصب دولتی به کسانی سپرده شد که به نظر می‌رسد نتوانند تحول ویژه‌ای در کشور ایجاد کنند؛ کما اینکه قیمت یک سکه‌ی طلا به ۴۳میلیون تومان رسیده است و پول کشورمان نیز بی‌ارزش‌تر از قبل شده است؛ به‌علاوه، جناح مقابل و مخالف ایشان همین وفاق ملی را هم برنمی‌تابند؛ به‌طوری‌که حسین شریعتمداری در روزنامه‌ی کیهان اظهار عقیده نمودند که قرار بوده و است رئیس‌جمهور از افراد مناسب‌تری برای اداره‌ی امور استفاده کند. ایشان افاضه فرمودند که: «کفش‌دزد را پیش‌نماز نمی‌کنند.» حال مشخص نیست جناب ایشان از کدام کفش‌دزد صحبت می‌کند! از دست‌اندرکاران چای دبش یا از اداره‌کنندگان بورس مانند آقای عشقی و…؟
شاید ایشان نمی‌داند مردم رأی دادند که تحول ایجاد شود نه آنکه بازهم شریعتمداری‌ها برای نماینده‌ی مردم ایران‌زمین تعیین تکلیف کنند یا رسایی‌ها از برگشتن مجدد آقای ظریف عصبانی باشند؛ به‌هرحال، آنان باید بدانند آقای پزشکیان با شعار تحول در زندگی مردم و اصلاح امور پا به عرصه گذاشته و از مردم رأی گرفته است و آقای جلیلی نتوانسته رأی و نظر اکثر رأی‌دهندگان را جلب کند؛ پس بهتر است طرف‌دارانشان اجازه بدهند آقای پزشکیان درجهت بهبود وضعیت مردم گام بردارند. مردم از رئیس‌جمهور محترم توقع دارند به تک‌تک وعده‌های خود عمل کند و قبل از اینکه فکر کند بنزین کالایی ارزان است، در این اندیشه باشد مردم را از فقر و فلاکت نجات دهد.
جناب ایشان باید در پی برقراری نرخ تورم تک‌رقمی باشد. به‌جای افزایش قیمت‌ها، در فکر کاهش یا ثابت نگهداشتن قیمت‌ها باشد و کاری کند که روزبه‌روز ارزش ریال کشورمان نسبت به دلار و دیگر ارزهای معتبر جهان بیشتر شود. از هم‌اکنون تعامل با کشورهای تأثیرگذار بر اقتصاد کشورمان را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهد و همان طوری که وعده داده، انتخاب افراد براساس لابی‌گری و سفارش این و آن نباشد؛ بلکه از افراد متخصص و پاکدست استفاده کند. به رسانه‌ها اجازه دهد برای علنی‌کردن فساد به‌ویژه فساد آقازاده‌ها و نزدیکان حکومت، اقدام کنند؛ نه آنکه اگر خبرنگاری درباره‌ی فسادی دست به افشاگری زد، به‌جای اینکه فرد فاسد بترسد و حساب کار دستش بیاید، آن خبرنگار محاکمه شود و از کرده‌ی خود پشیمان گردد!
جناب رئیس‌جمهور باید کاری کند که دیگر هیچ جوان تحصیل‌کرده و نخبه‌ای به فکر مهاجرت و جلای وطن نیفتد. آقای رئیس‌جمهور باید کاملاً از اختیارات خود استفاده کند و همان گونه که ایشان طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است، اجازه ندهد دیگران از حدی که قانون اساسی برایشان مشخص کرده، پا فراتر بگذارند تا جایی که برای تعیین مدیران و گردانندگان کشور برای خود سهم ویژه و رانت در نظر بگیرند.
بنابراین، وفاق ملی آن نیست که منتخب مردم عنان و اختیار خود را به دست رقیبان بسپارد تا آنان برایش خط‌مشی تعیین کنند و منتخبان رئیس‌جمهور را کفش‌دزد خطاب کنند؛ وفاق ملی آن است که همه کمک کنند تا کشور از این نابسامانی اقتصادی نجات یابد و این میسر نمی‌شود مگر اینکه فرزندان و وابستگان افراد صاحب‌منصب به‌هیچ‌وجه از رانت پدران خود استفاده نکنند؛ از ژن خوب‌ها گرفته تا فرزندان عالی‌مقامان قبلی و فعلی جمهوری اسلامی.
جناب ایشان وعده دادند مسئله‌ی فیلترینگ را حل خواهند کرد؛ ولی هنوز این معضل با اما و اگر روبه‌روست. ایشان متعهد شده‌اند پاسخ‌گوی مردم کشور باشند نه پاسخ‌گوی افراد خاصی که سالیان سال است بر ثروت و قدرت چنبره زده‌اند.
در پایان، نگارنده دردمندانه از رئیس‌جمهور تقاضا دارد به‌طور کلی مسئله‌ی رانت و سوءاستفاده‌ی اقتصادی به‌ویژه در زمینه‌ی فروش نفت را به‌طور اساسی حل کند. از طرفی در پی ثبات پول ملی باشد تا سرمایه‌ی سرمایه‌داران به‌سمت سکه و ارز نرود و تولیدْ رویکرد اصلی و اولیه‌ی همه‌ی سرمایه‌گذاران باشد. بدیهی است اگر پول ما ارزشمند باشد، دیگر قیمت بنزین با قیمت آب سنجیده نخواهد شد. اگر پزشکیان کاری کند تا همه‌ی ۸۵میلیون نفر جمعیت ایران در رفاه نسبی باشند و به‌طور کلی ریشه‌ی فقر نسبی و فقر مطلق خشک شود، خودبه‌خود رضایت همه فراهم خواهد شد؛ ولی شوربختانه اکنون درصد ناچیزی از مردم که همان کاسبان تحریم هستند و از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند، در رفاه هستند و فرزندانشان در خارج از کشور به عیش و عشرت مشغول‌اند.

 
 
 

اشتراک گذاری