امروز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳

لزوم اجماع برای انتخاب استاندار بومی

کد خبر: 22988
زمان انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰ بعد از ظهر -
21 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

لزوم اجماع برای انتخاب استاندار بومی

بنا به تأکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه تا پایان مهرماه تکلیف انتخاب استانداران در تمامی استان ها مشخص می شود و با عنایت به صحبت های اخیروزیر کشور که همه استانداران تغییر می کنند و جایشان را به نیروهای تازه نفس می دهند و در هیچ استانی، ابقای استانداران حاضر را شاهد نخواهیم بود. چه بخواهیم و چه تمایلی نداشته باشیم، ناگزیر به پذیرش اولین استاندار دولت چهاردهم هستیم و همین روزهاست که بیستمین استاندار سمنان هم تعیین شود و سکان امور را در این استان به دست گیرد.

 

آنچه تاکنون در این خطه تجربه شده، حضور استاندارانی است که باری به هرجهت! وبدون هیچ نظرخواهی، برای استان سمنان تعیین و تکلیف شده اند، افرادی که به جز یک مورد با کمترین شناخت از ویژگی های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی استان، مدیریت این پهنه وسیع کویری  را عهده دار شده اند. اتفاقی که گویابرای بیستمین استاندار سمنان هم قرار است تجربه کنیم.

 

بر اساس شنیده ها و آنچه در اخبار متعدد به نقل از وزیر کشور آمده؛ انتخاب استانداران، طی فرآیندی خاص صورت می گیرد، کمیته ای متشکل از افراد با تجربه و خبره برای انتخاب استانداران تشکیل و شاخص هایی برای این گزینش لحاظ شده است، در این فرآیند پنج تا هفت نفر پیشنهاد شده و از این میان، یک نفر از سوی وزیر کشور تعیین و به هیئت وزیران معرفی میشود“.

 

آقای وزیر بارهابه این نکته هم تأکید داشته است؛ ”ملاک، شایستگی و کارآمدی افراد برای این سمت است و فرقی ندارد مربوط به کدام تفکر باشند، داشتن مسئولیت در وزارت کشور و استانداری ها یکی از اولویت ها برای انتخاب استانداران است، البته آنها درهمان استان نبایدپیش از این استاندار باشند و بازنشسته هم نباشند، مردم داری وعدالت محوری از دیگر شاخص های انتخاب استانداران است“

رئیس جمهور هم با بیان اینکه دولت در انتخاب استانداران از مشورت نمایندگان مجلس بهره خواهد برد“ ، این نکته را مورد تأکید قرار داده که؛“ ملاک و معیار ما در تعیین استانداران، توانمندی، شایستگی و تخصص است نه داشتن روابط یا وابستگی های جناحی“.

به استناد صحبت های رئیس جمهور و وزیر کشور که مهره های کلیدی و مؤثر در انتخاب نمایندگان عالی دولت در استان ها هستند، استانداران از بین گزینه های پیشنهادی استان ها تعیین و معرفی می شوند، و بنا به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور“ انتخاب اکثر استانداران تقریبا در دولت در حال نهایی شدن است و غیر از چند استان

که مقداری اختلاف نظر وجود دارد، در باقی استانها کارها در حال نهایی شدن است و در چند جلسه آتی هیئت دولت، انتخاب باقی استانداران به نتیجه می رسد.“

مجموع این صحبت ها حکایت از این دارد که گزینه مدنظر برای ششمین استان وسیع کشور هم، تقریبا معلوم و مشخص شده و همین روزهاست که استاندار جدید سمنان معرفی شود‌‌.مصداق این حرف، لیست های متفاوتی است که با امضای گروهی از سرشناسان و تصمیم گیران، هر ازگاه سر از رسانه های رسمی و غیر رسمی استان درمی آورند، اما خیلی زود، تکذیب شده یا توسط گروهی دیگر رد و خلاف واقع عنوان می شوند، به عبارتی ِمتأسفانه تا این لحظه فهرست واحدی دال بر اتفاق نظر ناشی از همفکری و اجماع بزرگان استان نداشته ایم. بد نیست در این زمانی که شمارش معکوس انتخاب استانداران آغاز شده و در همین فرصت های آخری، صاحب نظران و بویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، قدری از دیگر استان ها الگو بگیرند و اجماع گروه های سیاسی مختلف در انتخاب گزینه اصلح را سرمشق خود قرار دهند.

خواسته اصلی اکثر مردم و فعالین سیاسی و اجتماعی استان بر محور انتخاب استاندار بومی است. اگر چنین اتفاق و تابوشکنی رخ ندهد، در غیر این صورت دولت چهاردهم، باید انتظار ریزش سرمایه های اجتماعی خود، در این استان کویری باشد‌.

متأسفانه این اولین بار نیست که پراکندگی افکار و یکی نشدن نظرات، ضربه به ریشه های استان کویری سمنان می زند و اگر با همین فرمان پیش برویم، آخرین بار هم نخواهد بود و نتیجه این تشتت آرا، عقب گرد استان است و به جرأت می توان گفت؛ متهم اصلی در عدم پیشرفت

و توسعه استان سمنان بویژه در تامین منابع آبی، زیرساخت های جاده و گردشگری و… بعد از چهل و پنج سال از انقلاب اسلامی، بیش از ناکارآمدی مدیران، عدم همبستگی بومی ها و به اصطلاح دلسوزان این خطه است. پس تا دیر نشده آقای نماینده و فعالین سیاسی و اجتماعی استان به خود بیایید، و یک تصمیم عقلانی برای آینده این دیار کویری اتخاذ کنید.

اشتراک گذاری