امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴

ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی با تعرفه بالای خدمات پستی !

کد خبر: 13612
زمان انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ بعد از ظهر -
229 بازدید

گزارش روز (گزارشگر: سلماز عرب عامری)

ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی با تعرفه بالای خدمات پستی !

 

افزایش هزینه خدمات شرکت ملی پست، یکی از مواردی است که می‌تواند حیات کسب‌وکارهای آنلاین را با خطر، مواجه کند.

کسب‌وکارهای آنلاین با گسترش شیوع کروناویروس در کشور، رشد قابل توجهی داشتند و توانستند با توجه به سیاست‌های قرنطینه که در آن ایام، در نظر گرفته شده بود، جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کنند.

گستره انتخاب وسیع بین کالاها و فروشگاه‌ها و همچنین هزینه پایین‌تر کالاها در فروشگاه‌های آنلاین نسبت به خرید حضوری، باعث شده تا مردم، نسبت به خرید آنلاین، توجه ویژه‌ای داشته باشند. یکی از مسائلی که در خرید آنلاین اهمیت دارد، هزینه ارسال این کالاهاست که با توجه به نوع خدمت و وزن محصول ارسال شده، هزینه‌های متفاوتی دارد.

شرکت ملی پست، یکی از شرکت‌های خدمات رسانی است که مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین قرار گرفته چون هزینه پایین‌تر و به نسبت، پشتیبانی مناسب‌تری دارد.

هزینه ارسال، یکی از مسائل مهم در کسب‌وکار آنلاین است چون در صورت بالا بودن هزینه ارسال، قیمت کالا در فروشگاه اینترنتی با قیمت آن در شهر مبدا تفاوت چندانی نخواهد داشت و ممکن است خریدار دیگر ریسک خرید اینترنتی را نپذیرد.

از طرفی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید مبلغی، ارسال رایگان دارند که با افزایش هزینه پست، دیگر شرایط استفاده از این حرکت تبلیغاتی و افزایش فروش خود را ندارند بنابراین ممکن است، حیاتشان به خطر بیفتد.

در دنیای دیجیتال امروز اگر فیلتر شدن فضای مجازی را فاکتور بگیریم بسیاری از جوانان و افراد مختلف با راه اندازی پیج های کاری اقدام به فروش محصولات خود کرده اند و به نوعی با سرمایه ای هر چند اندک برای خود کسب و کاری راه انداخته اند.

در این بین تنها معضل پیج های فروشگاهی هزینه های مرسولات پستی ست که به نوعی می توان از آن به عنوان مانع رشد و گسترش این فروشگاه های آنلاین یاد کرد.

در همین استان کوچک خودمان سمنان افراد بسیاری هستند که از طریق فضای مجازی و پیج های فروشگاهی محصولات مختلف خود از جمله، صنایع دستی، محصولات خانگی، ورزشی وهنری و غیره را به سایر شهرها و استان های کشور ارسال می کنند و در این بین اکثر این افراد از بالا بودن هزینه های پستی گلایه دارند.

گزارش اقتصادی امروز را به این موضوع اختصاص داده و در این بین نظر چند تن از فروشندگان کالا و خدمات و شهروندان را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل از منظرتان می گذرد؛

فروشنده یکی از آنلاین شاپ ها در خصوص بالا بودن هزینه های خدمات پستی اظهار داشت: متاسفانه همانطور که همه می دانیم کار کردن در ایران دردسرهای بسیاری دارد که از جمله آن می تواند به خدمات رسانی ضعیف و گران پست اشاره کرد.

وی افزود: حال در این بین فرقی ندارد پست پیشتاز،سفارشی یا تیپاکس و باربری و غیره باشد همه این دفاتر که کار ارسال مرسولات را انجام می دهند هزینه های بالایی دریافت و در مقابل خدمات اندکی ارائه می دهند.

وی ادامه داد: من پیج فروش کیف چرم دست دوز دارم و از طریق اینستاگرام و با توجه به فیلتر شدن جدیدا در تلگرام اقدام به فروش محصولات خود می کنم و مشکل اصلی من در این خصوص بالا بودن هزینه های پست است.

وی افزود: به عنوان مثال یک کیف پول چرم را به مبلغ ۲۰۰ تومان به فروش می رسانم و برای ارسال باید ۲۵ هزار تومان دریافت کنم برای مشتری تا حدودی منطقی و معقول است اما گاهی مشتری تنها سفارش خرید جاکلیدی چرم را دارد که مبلغ فروش آن به فرض ۵۰ هزار تومان است حال باید برای این بسته هم مبلغ ۲۵ تومان را پرداخت کند که واقعا غیر منطقی و نگران کننده است.

وی د ادامه گفت: دولت و مسئولین باید به منظور گسترش مشاغل خانگی و جلوگیری از هزینه های گزاف نسبت به کاهش هزینه های پستی اقدام کنند تا مردم راحت تر اقدام به خرید کنند.

مالک یکی از فروشگاه‌های اینترنتی فروش محصولات آرایشی و بهداشتی که بیشتر فعالیت خود را در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام می‌دهد و سایت فروشگاهی با نماد الکترونیک هم دارد، در خصوص هزینه های پستی گفت: افزایش هزینه‌های خدمات شرکت ملی پست، سرطان کسب‌وکارهای کوچک است.

وی با بیان اینکه اشتغال مسئله مهمی در کشور است، توضیح می‌دهد: در صورتیکه بیکاری یکی از بحران‌های جامعه است، باید از کسب‌وکارهای آنلاین حمایت شود اما متاسفانه بالا بودن هزینه های پستی موجب می شود تا فروشگاه‌های آنلاینی که قیمت کالاهای پایینی دارند، نابود ‌شوند و حتی فروشگاه های دیگر هم این هزینه ها بر روی خرید مشتریان تاثیر می گذارد.

این فرد که با فروشگاه اینترنتی خود برای چهار نفر، اشتغالزایی کرده، مطرح می‌کند: در مواردی که فروشگاه اینترنتی، کالایی با قیمت بالا عرضه می‌کند یا فروشگاهی است که محصولات برند و لوکس دارد، هزینه پست، تفاوتی برای مشتری نداشته باشد اما برای کسب‌وکاری مانند ما که اجناس خُرد دارد و قیمت محصولات، پایین است دیگر برای خریدار، صرفه اقتصادی ندارد که برای محصول ۹۰ هزارتومانی، ۳۰ هزارتومان، هزینه ارسال پرداخت کند و همین مسئله باعث کاهش فروش ما و بیکاری مدیران سایت و صفحات اینترنتی ما خواهد شد.

وی تاکید دارد: هزینه خدمات پستی در صورتی منطقی است که شرکت ملی پست، خدمات بهتری به مشتریانش ارائه کند در صورتیکه اینطور نیست و بارها پیش آمده تا محصول هنگام رسیدن به دست مشتری به دلیل جابجایی غیر اصولی توسط پستچیان با مشکل مواجه شده است که همین امر می تواند ذهن خریدار را نسبت به خرید محصولات پستی خراب کند.

مهسا بانوی دیگری که در منزل اقدام به فروش لوازم التحریر فانتزی می کند در خصوص موضوع گزارش ما گفت: من دانشجو هستم و برای اینکه بتوانم تا حدودی کمک خرج خانواده ام باشم و از پس مخارج دانشگاهم برآیم اقدام به راه اندازی پیج فروش در اینستاگرام کردم و حدود یک سال است که فعالیت دارم اما متاسفانه بالا بودن هزینه های پستی مانع رشد پیج و از طرفی افزایش مشتری هایم می شود.

وی ادامه داد: من از تهران به طور عمده خرید می کنم و برای اینکه محصول به دستم برسد هزینه بالایی برای پست میدهم و هنگام فروش محصولاتم هم مشتری باید هزینه پست را پرداخت کند که همین امر باعث می شود به دلیل پایین بودن هزینه محصولاتم و بالا بودن هزینه های پستی مشتری از خرید صرف نظر کند.

وی ادامه داد: جدا از هزینه های بالای پستی هزینه بسته بندی است چرا که باید آنقدر بسته را محکم و با استفاده از یونولیت و پلاستیک حبابدار ضد ضربه کرد تا در حین جابجایی دچار مشکل نشود و این هزینه ها هم به هزینه های پستی باید اضافه کرد که در مجموع به دلیل بالا بودن هزینه تمامی این موارد مصرفی خریدار را از خرید منصرف می کند.

مصطفی، فروشگاه آنلاین کفش مردانه دارد و تقریبا از شروع کرونا، تمام فروش خود را غیرحضوری و آنلاین کرده است. او نیز از دیگر فروشندگانی است که از تعرفه‌های پست گلایه دارد.

وی گفت: تا کرونا شروع شد، رفتم سمت فروش آنلاین. بد هم نبود. خدمات خوبی داشتیم. حتی گفته بودیم چون کفشه، ممکنه کوچیک یا بزرگ بشه، تعویض هم داریم. کلا چون ارسالمون رایگان بود، اگه مشتری حتی توی یک شهر دیگه یه بار می‌فرستاد که تعویض بشه، براش هزینه زیادی نمی‌شد. اما الان مدتی ست که ارسال رایگان را برداشته ایم.

وی ادامه داد: من یادم است چند سال پیش، جز برای خرید و ارسال دفترچه کنکور، کسی با پست کاری نداشت. حالا شاید مثلا کسی مسافری داشت، می‌خواست چیزی بفرسته که سر‌و‌کارش به پست بیفتد. نامه و اینا رو هم که بدون هزینه توی صندوق مینداختیم. متاسفانه چند سالیست که تا چشم دولت افتاد به توجه مردم به کسب‌وکارهای خانگی و دیدن که این نوع معامله مالیات نداره، گفتن یه‌طوری راحتشون نذاریم..

وی تصریح کرد: از ابتدای سال که تعرفه های پستی افزایش چشمگیری پیدا کرد، برخی از مسئولان و مدیران شرکت‌های پستی نیز بر این باور بودند که نه‌تنها این افزایش قیمت باعث کاهش فروش کسب‌و‌کارهای آنلاین نمی‌شود، بلکه تأثیر بسزا و مثبتی بر اکوسیستم خواهد داشت، زیرا به‌زودی شاهد تأثیر مثبت آن در افزایش کیفیت ارسال‌ها خواهیم بود؛ چراکه عامل ضعیف‌بودن کیفیت خدمات شرکت پست، پایین‌بودن نرخ‌ها بوده و افزایش نرخ سبب می‌شود تأخیر در مراسلات و شکایات مردمی کاهش و کیفیت خدمات افزایش یابد.اما متاسفانه در این بین تنها تعرفه ها بالا رفت و خدمات رسانی هیچ تغییری پیدا نکرد.

مالک یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی لباس بانوان که در بستر اینستاگرام، فعالیت داردگفت: به صورت میانگین رورانه بین ۴۰ الی ۵۰ عدد بسته برای مشتریانش ارسال می‌کند اما در این بین بسیاری از مشتریان هم به دلیل بالا بودن هزینه های پستی از خرید خود منصرف می شوند.

رجبی افزود: قطعا اگر هزینه های پستی معقول تر باشد هم موجب رشد اقتصادی می شود و هم می تواند باعث افزایش آنلاین شاپ ها و در ادامه کاهش نرخ بیکاری گردد.

وی با اشاره به اهمیت هزینه ارسال برای مشتری، اظهار می‌کند: همانطور که ارسال رایگان در فروش، موثر است، هزینه ارسال معقول هم اهمیت زیادی دارد. هرچند ارسال رایگان یعنی سود بیشتر اما ما بخشی از هزینه بسته بندی و ارسال به دفتر پستی را خودمان پرداخت کرده و مشتری فقط کرایه پستی را می‌پردازد.

این مالک فروشگاه اینترنتی ادامه می‌دهد: ما برای ارسال کالاهای خود، از پست پیشتاز استفاده می‌کردیم اما الان به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و فشار کمتر به مشتریان، از پست سفارشی استفاده می‌کنیم که هزینه کمتری دارد اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا بسته به دست مشتری، برسد گرچه همین پست سفرشی هم برای بسیاری از افراد هزینه اش بالاست.

محمد پسر جوانی که خرید های اینترنتی از سایت های مختلف انجام می دهد هم گفت: من کلا خرید اینترنتی را به گشتن در پاساژو بازار ترجیح می دهم چون معتقدم در وقت و زمانم صرفه جویی می کنم اما مشکل اصلی من هزینه های بالای پستی است.

وی افزود: بارها خرید کرده ام که هزینه پست حتی بیشتر از ارزش مادی وسیله ای که خریدم شده است و این واقعا منصفانه نیست و با توجه به اینکه امروزه همه چیز آنلاین شده و رغبت مردم به خرید های اینترنتی افزایش پیدا کرده باید برای رفع این مشکل تدبیری اندیشیده شود تا مردم در عصر ارتباطات راحت تر خرید و زندگی کنند و مطمینا گسترش این رویه می تواند باعث جلوگیری از بسیاری موارد از جمله ترافیک، اتلاف وقت و غیره می شود و به نوعی گردش اقتصادی را تقویت می کند.

صحرا بانوی جوان دیگری که پیج فروش محصولات خانگی دارد هم گفت: در کنار بالا بودن هزینه های خرید محصولات هزینه های پستی نگرانی ما آنلاین شاپ ها را بیشتر از قبل کرده است.

وی افزود: من حدود ۴ سال است که از طریق اینستاگرام و فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خانگی می کنم و در این بین از آنجایی که بیشتر محصولاتم را از بانه و بندرعباس خرید می کنم در ابتدای کار هزینه بالایی برای پست دریافتی محصولاتم پرداخت می کنم که مجبور هستم این هزینه را بر روی محصولاتم اضافه کنم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گاهی برای دو کارتن تقریبا حدد ۶ کیلویی مبلغی نزدیک به ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه پست پرداخت می کنم که در نهایت این مبلغ را بر روی محصولاتم می کشم و خریدار هم باز برای خرید جنس مجبور است هزینه پستی را پرداخت کند که همین روند باعث گران تر شدن اجناس و در نهایت کاهش متقاضی می شود.

این بانوی فروشنده تصریح کرد: در کنار بالا بودن هزینه های پست هزینه های کارتن، چسب، پلاستیک حبابدار، یونولیت و غیره هم بسیار بالاست و متاسفانه اگر کالای خود را در کارتنی غیر از کارتن پستی بسته بندی کنیم پست به دلیل اینکه کارتن خود شرکت پست نیست با بی دقتی هر چه تمام تر نسبت به توزیع محصول اقدام می کند و بارها اتفاق افتاده که محصول را شکسته به دست مشتری رسانده است با توجه به اینکه حتی لیبل شکستنی هم روی کارتن درج می شود اما پست هیچ توجهی به این موارد ندارد و گاهی مشاهده می شود که کارتن های پستی را روی زمین پرت می کنند که در نهایت باعث شکستگی می شود و اگر بخواهیم هزینه بیمه هم برای بسته پرداخت کنیم مبلغ بسیار سنگین می ایستد و پرداخت این هزینه ها نه برای فروشنده و نه برای خریدار به صرفه نیست.

وی ادامه داد: در کنار این مشکلات در تایم های شلوغ متاسفانه مشکلات ما با دفاتر پستی چه تیپاکس چه پست پیشتاز و غیره بیشتر می شود چون تعداد مرسولات افزایش پیدا می کند سرعت عمل پستچی ها بالاتر و دقت آنها پایین تر می آید و بیشتر شکستگی ها در تایم های شلوغ و به دلیل بی دقتی و سهل انگاری پستچیان اتفاق می افتد که ضرر های بسیاری به فروشگا ها وارد می کنند.

میثم جوان دیگری که پیج فروش محصولات جانبی موبایل دارد هم گفت: تعرفه خدمات پستی باعث کاهش خرید اینترنتی و ضربه‌زدن به کسب‌وکارهای فعال در این بازار می‌شود.

وی افزود: هر روز باید تن و بدنمان بلرزه که می‌خواهیم یک لقمه نان دربیاریم. یک روز اینستاگرام فیلتر می شود، یک روز می گویند می خواهند مشاغل خانگی را شناسایی کرده و مالیات بگیرند، یک روز می گویند بری تراکنش های بالای ۴۵ عدد در ماه بر روی هر کارت برای فرد مالیات بریده می شود، از طرفی هم در کنار همه این موارد هزینه های پستی آنقدر بالاست که با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه افراد دیگر توان خرید ندارند چه برسد که باید هزینه های بالا برای پست هم پرداخت کنند.

وی افزود: به عنوان مثال خجالت می کشیم به مشتری بگوییم ۴۰ هزار تومان خرید کردی ۳۰ هزار تومان هزینه پست پرداخت کنید مشتری هم از خرید اینتذنتی پشیمان می شود و هر طور شده کار را در شهر خودش پیدا و خرید می کند.

رضا، فروشنده کتاب‌فروشی آنلاین، از مشکلات کار خود با توجه به بالا بود تعرفه‌های پست می‌گوید: شاید توی کار ما مثل خیلی مشاغل آنلاین اونقدر مشکل نباشد؛ اما مثلا مورد داشتم که یه دختر جوان از گیلان سفارش کتاب داده بود که توی شهر خودشون نتونسته بود پیدا کنه. با هزینه پست خیلی زیاد شد براش و واقعا ناراحت بود و من هم کاری نمی‌تونستم براش بکنم. یه مورد دیگه ارسال کتاب‌های جلد سخته. مثلا شاید میانگین هزینه ارسال کتاب‌های معمولی ۲۰-۲۵ هزار تومن شود، اما وقتی کتاب گالینگور توی سفارش‌هاشون باشه یهو وزن بار سنگین می‌شه و میانگین هزینه ارسال حتی تا ۶۰، ۷۰ تومن هم می‌رسد.

اشتراک گذاری