امروز پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴

ترافیک شهری و فرصت سوزی شهروندان

کد خبر: 8584
زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲ بعد از ظهر -
290 بازدید

یادداشت روز به قلم محمد علیان؛

ترافیک شهری و فرصت سوزی شهروندان

 

همانطوری که می دانیم اولین اتومبیل در سال ۱۲۷۹ شمسی توسط مظفرالدین شاه پس از نخستین سفرش از اروپا وارد کشور شد که دو دستگاه « سواری فوردکروکی » بود و دو نفر راننده فرانسوی را به تهران آورد که به « کالسکه همایونی » شهرت داشتند . سرعت آنها چهل کیلومتر در ساعت بیشتر تجاوز نمی کرد . قیمت هر یک اتومبیل وارداتی سه هزار تومان بود .
از زمان حکومت مظفرالدین شاه تا امروز حدود صد و بیست و اندی سال می گذرد که ایران هم نسبت به کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه از نظر توسعه ، آبادانی ، افزایش جمعیت و . . . پیشرفت چشمگیری داشته و می توان ادعا کرد اگر کشور عزیز ما  در بخش تکنولوژی ، وسعت جغرافیایی شهرها و دیگر امکانات رفاهی در ردیف کشورهای دنیا نیست لااقل عقب هم نمانده است . اما با مقایسه با سبک و سیاق شهرسازی مدرن ، فاصله های زیاد و راههای نارفته طولانی در پیش داریم که پادشاهان و حاکمان بی لیاقت و ناکارآمد وقت ، چندان به آبادانی و پیشرفت پایتخت و دیگر شهرها اهمیت نمی دادند . لذا ناتوانی حاکمان آن دوران ننگین پادشاهی ، امروزه گریبانگیر مردم بویژه شهرهای استان سمنان شده است که نسبت به استان های پرجمعیت و مطرح کشور در یک قرن اخیر ، گر چه توسعه شهری داشته ایم اما از نظر رفاه عمومی ، تعریض خیابانهای مرکزی و طراحی میادین پررفت و آمد بافت قدیمی ، هیچگونه تغییر و تحول نداشتیم که در حال حاضر تردد خودروها با دشواری و مشقت صورت می گیرد .
امروزه با توجه به افزایش بی رویه مهاجرین مصرف کننده از اقصی نقاط کشور به شهرهای استان ، ورود خودروها بیش از ظرفیت ناوگان شهری ، مشکلات ترافیک سنگین بوجود آورده که تردد خودروها بویژه موقع تعطیل شدن مدارس و غروب هر روز به کندی صورت می گیرد و ساعتها فرصت شهروندان در این ترافیک سنگین به بطالت می گذرد . گرچه سرمایه های ملی – میهنی اعم از سوخت بنزین ، گاز ، گازوئیل به هدر می رود و غلظت هوای محیط زیست و آلودگی هوا افزایش می یابد اما وقت رانندگان و سرنشینان هم در راهبندان های طولانی بدون هدف می گذرد، مشکل ساز و دردسر می آفریند . گاهی اوقات مشاهده می شود در این مسیرهای پرترافیک که به عبارتی راه عبور خودروها در اثر تصادف قفل می وشد برخی از رانندگان به دلیل عجله کاری با عصبانیت بوق های ممتد گوشخراش را به صدا درمی آورند که منجر به درگیری لفظی یا فیزیکی و فحاشی با دیگران می شوند که مشکل دیگری در این ترافیک رخ می دهد ، روان شهروندان را می آزارد . اگر با مطالعه کارشناسی صاحبنظران شورای ترافیک نگاه عمیق و دقیق تر داشته باشیم اکثر خیابان های اصلی و مرکزی شهرهای استان یعنی بازار و خیابان های موازی که در آن شاهرگ اقتصادی داد و ستد جریان دارد نیاز به تعریض دارند که سالهای سال از اجرای این طرح سنتی گذشته ولی متاسفانه امروزه خیابانها ، کوچه پس کوچه ها به صورت پارکینگ خودروها درآمده حتی توقف کوتاه مدت هم برای کار ضروری امکان پذیر نیست . اکثر پاساژهای مرکز شهر ، در سالهای قبل بدون در نظر گرفتن افزایش تعداد خودروها مبادرت به ساخت و ساز واحدهای تجاری کردند که سیاست غلط بود که اجرا شد . مدیران آن دوران نه اینکه آینده نگر نبودند که هیچ تخصص شهرشناسی هم نداشتند .
ساعات کار مفید بازار و خیابان در این مسیر راهبندان اگر خدای نخواسته در یکی از مراکز تجاری یا مسکونی دچار آتش سوزی یا سانحه احتمالی شود عبور خودروهای آتش نشانی ، آمبولانس ، پلیس چگونه است ؟ شاید در این بحران صدها میلیارد سرمایه ها به هدر می رود و جان شیرین انسان ها هم به خطر می افتد . آیا نوشدارو پس از مرگ سهراب سودی می بخشد ؟
خیابانهای مرکز شهر امروز ، طرح هشتادیا نود سال قبل اجرا شده ، تعداد خودروهای آن زمان شاید به انگشتان یک دست نمی رسید . فقط تعداد کمی از خودروهای دولتی در رفت و آمد بودند . ولی در حال حاضر ، تعداد خودروهای هر یک از شهرهای استان فزون از شمار است که باید برای درمان این گره کور تدابیری جدی اندیشید و برای عبور و مرور  پلاک های تک زوج راهکار اساسی جستجو ارائه نمود . گرچه مشکلات خاص خود را داردا اما برنامه ریزی شورای ترافیک و نظر کارشناسی برای سهولت رفت و آمد شهروندان حجت است .

 

اشتراک گذاری