امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛

عملکرد شوراهای اسلامی در بوته نقد !

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از اصلی ترین نهادهای موثر در توسعه و رشد متوازن و تمرکززدایی و مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی می باشند . شوراهای اسلامی در اصل هفتم ( 7 ) قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور مورد توجه قرار گرفته اند و شوراهای اسلامی از سال 1378 تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند .
کد خبر: 14803
زمان انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹ بعد از ظهر -
358 بازدید

یادداشت روز به قلم محمود صوفی آبادی؛

عملکرد شوراهای اسلامی در بوته نقد !

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از اصلی ترین نهادهای موثر در توسعه و رشد متوازن و تمرکززدایی و مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی می باشند . شوراهای اسلامی در اصل هفتم ( ۷ ) قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور مورد توجه قرار گرفته اند و شوراهای اسلامی از سال ۱۳۷۸ تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند .

 

شوراهای اسلامی به دو دسته پایه و فرادست طبقه بندی می شوند، شوراهای پایه شوراهایی هستند که اعضای آنها به صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند که شامل شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشند اما شوراهای فرادست از میان نمایندگان شوراهای شهر و روستا انتخاب می شوند مثل شورای بخش ، شهرستان ، استان و شورای عالی استان ها .

 

با وجود گذشت چندین دوره از فعالیت شوراهای اسلامی در کشور ، هنوز ارزیابی جامعی از عملکرد این نهاد مهم در اداره امور شهرها و روستاهای کشور صورت نگرفته است . نبود ارزیابی ها و نقدها موجب عدم شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف شوراهای اسلامی خواهد شد . ولذا اقدام در این راستا می تواند به تقویت ، بالندگی و عملکرد مطلوب شوراهای اسلامی کمک نماید . البته نقدهایی به صورت مقطعی و پراکنده در رسانه های مکتوب و یا فضای مجازی نسبت به عملکرد شوراهای اسلامی و شهرداری های استان منتشر شده است . یکی از نقدها ، نقدی است که خود ریاست شورای اسلامی شهر سمنان چندی پیش مطرح کرده بودند .

 

« مجموعه شورا و مدیریت شهری سمنان در سال اول فعالیت خود نتوانسته است رضایت مردم را جلب نماید »

از این رو می توان گفت که ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی و شهرداری ها نقش کلیدی در تقویت و کارآمدتر کردن آنها و جلب اعتماد و رضایت شهروندان خواهد داشت .

به علاوه تبیین دقیق جایگاه قانونی شوراهای اسلامی ، رابطه شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها ، تعیین چگونگی نظارت بر مصوبات شوراها ، ارتباط میان شوراهای فرادست و فرودست ، انتخاب شهرداران توسط خود مردم ، رابطه شوراها با سایر دستگاههای اجرایی ، بررسی تصدی های قابل واگذاری از سازمان های دولت به شهرداری ها و ایجاد مدیریت واحد شهری از جمله اموری هستند که موجب تقویت شوراهای اسلامی و تبدیل آنها به یک نهاد مردمی مقتدر و کارآمد می شوند .

در موضوع ارزیابی عملکردها ، باید تمام فعالیت ها اعم از درون شورایی ، شوراها با شهرداری ها ودهیاری ها ، برون شورایی و فعالیت فردی اعضای شوراهای اسلامی مورد توجه قرار بگیرد .

همچنین در نقد و ارزیابی عملکرد شوراهای  اسلامی باید به موارد زیر هم توجه داشت :

  • عملکرد شوراهای اسلامی در بررسی وشناخت کمبودها ، نارسائی های اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، عمرانی ، بهداشتی
  • بررسی کمی و کیفی طرح های ارائه شده توسط اعضای شوراهای اسلامی در راستای حل معضلات شهری و روستایی
  • بررسی میزان تاثیر گسترش نواحی و مناطق شهرداری ها در تسهیل امور شهروندان و مراجعان به شهرداری ها و کارگشایی و انجام پروژه های شهرداری
  • میزان توفیق شوراها در توسعه گردشگری استان ، جذب نخبگان استانی ، انتصاب مدیران بومی ، بازآفرینی شهری ، حفظ و گسترش فضای سبز ، حفاظت از محیط زیست ، دفع پسماند، نقدپذیری، پروژه های زیربنایی، اجرای برنامه های فرهنگی ، هنری، ورزشی، ارتقای حقوق شهروندی، مشارکتهای مردمی، معرفی ظرفیت گردشگری استان، تقویت زبان ها وگویش های محلی، توسعه پایدارروستایی، سرمایه گذاری و توسعه افقی شهرها
  • ارائه و ارزیابی معیارها و متغیرهای انتخاب شهرداران و مدیران مناطق و ناحیه ها و عملکرد سازمان های روابسته به شهرداری
  • اقدامات شوراها در راستای کاهش فشار بر مردم در موضوع عوارض شهرداری
  • اقدامات شوراها در روند تصویب طرح جامع و محدوده شهری
  • نحوه تعامل با سایر دستگاههای اجرایی استان و سازمان های مردم نهاد

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *