امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم محمد رجبی؛

ضرورت تسریع در تهیه طرح جامع ترافیک شهر سمنان

عاقلانه ترین نسخه برای حل و پیشگیری از معضل ترافیک در شهرها طرح جامع ترافیک می باشد. طرح جامع نه رویایی بوده و نه آنقدر پیش پا افتاده که اجرای آن تاثیری نداشته باشد بلکه عاقلانه و کارآمدترین روش برای حل معضل ترافیک هر شهری محسوب میشود.
کد خبر: 14826
زمان انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹ بعد از ظهر -
358 بازدید

یادداشت روز به قلم محمد رجبی؛

ضرورت تسریع در تهیه طرح جامع ترافیک شهر سمنان

عاقلانه ترین نسخه برای حل و پیشگیری از معضل ترافیک در شهرها طرح جامع ترافیک می باشد. طرح جامع نه رویایی بوده و نه آنقدر پیش پا افتاده که اجرای آن تاثیری نداشته باشد بلکه عاقلانه و کارآمدترین روش برای حل معضل ترافیک هر شهری محسوب میشود.
شاید بزرگترین حسن تهیه طرح جامع ترافیک جلوگیری از آزمون سعی و خطا در حل معضل ترافیک و از همه مهمتر جلوگیری از دوباره کاری هاست و همچنین مانع از آن می شود که هر سازمان یا ارگانی رویکردی متفاوت به مقوله داشته باشد. سازمانهای مختلفی در تعامل مستقیم و یا نیمه مستقیم با موضوع ترافیک هستند و به نوعی برای حل این معضل درگیر هستند و مشکل اصلی این است که عموما هر ارگان راه و مسیر خود را در پیش میگیرد و به اصطلاح ساز خودشان را میزنند و مشکل دیگر اینکه با تغییر مدیریت ها نیز عموما رویکردها و راه حل ها تغییر میکند.
در چنین شرایطی باید یک استراتژی پذیرفته شده و واحدی وجود داشته باشد تا از رویکردهای سلیقه ای پرهیز شود. طرح جامع ترافیک چشم انداز روشنی را ترسیم میکند و وظایف هر دستگاه را به تفکیک مشخص میکند و از همه مهمتر اینکه از دوباره کاری ها جلوگیری میکند.
در طرح جامع ترافیک موضوعات مهمی همانند نرخ رشد جمعیت، طرح تفصیلی، حرائم و محدوده شهر و طرح های توسعه  شهری و …. لحاظ میشود تا خروجی و نتیجه کار مبتنی بر واقعیت ها باشد.
متاسفانه شهر سمنان فاقد هرگونه طرح جامع ترافیک می باشد و مدیران شهری عموما بر اساس دیدگاه ها و نظرات شخصی و سلیقه ای خود به موضوع ترافیک با هدف تسهیل در عبور و مرور شهری نگاه می کنند و یا در حالت خوشبینانه برای یک معضل ترافیک در نقطه ای خاص از شهر مشاور جذب میکنند و موضوع را به صورت جامع متاسفانه بررسی نمی کنند. ماحصل همین رفتارهای نادرست است که به عنوان مثال خیابانی یک طرفه می شود و پس از مدت کوتاهی پاسخگوی نیاز ترافیکی نبوده و ملغی می گردد و یا خیابانی به نادرست و بدون درنظر گرفتن بارهای ترافیکی پیاده محور می شود و …
موضوع اساسی دیگر اینکه طرح جامع ترافیک فقط خودرو محور نبوده و به مقوله حمل و نقل عمومی از قبیل تاکسی، اتوبوس های درون شهری، خطوط BRT و حتی مترو در صورت لزوم می پردازد. به عنوان مثال در طرح جامع ترافیک شهر سمنان می بایست بررسی شود که برای سالهای آتی نیاز توسعه حمل و نقل عمومی در چه نوع و وسعتی می بایست در نظر گرفته شود و با رشد جمعیت و قفل شدن ترافیک در هسته مرکزی شهر چه روش هایی برای دسترسی آسان شهروندان به مناطق مختلفی شهری با کمترین هزینه در نظر گرفته شده است. فقدان طرح جامع ترافیک و عدم آینده نگری در این موضوع باعث شده شهرداری مجوز احداث بنا در خیابانی را داده و بنا ایجاد شده اما پس از گذشت زمانی هزینه های هنگفتی توسط شهرداری صرف خرید همان بناها شده تا تخریب و به عنوان مثال خیابان به واسطه رفع مشکل ترافیکی تعریض شود و یا خطوط BRT احداث شود و …

 

امید است مسئولان شهری سمنان در اسرع وقت و به عنوان یک نیاز اساسی، اخذ مشاور و تهیه طرح جامع ترافیکی را در دستور کار خود قرار دهند و موضوعاتی از قبیل نیاز و یا عدم نیاز به تقاطع های مختلف غیرهم سطح شهری، تونل های شهری، تعریض و یا یک طرفه نمودن خیابانها را در راستای طرح جامع ترافیک اجرایی نمایند.

 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *