امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

دولت در گام سوم با دیپلماسی اقتصاد ژاپنی !!!

درحالي دولت وارد گام سوم عمر خود مي شود كه تقريبا نصف كابينه دولت عوض شده و دولت شباهت زيادي به روزهاي نخستين ندارد. عمده اين تغييرات در حوزه اقتصادي بوده است. از رياست بانك مركزي گرفته تا ريس سازمان برنامه و بودجه؛ از وزارت صنعت معدن تا وزارت كار و تامين اجتتماعي
کد خبر: 17085
زمان انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸ بعد از ظهر -
268 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

دولت در گام سوم با دیپلماسی اقتصاد ژاپنی !!!

درحالی دولت وارد گام سوم عمر خود می شود که تقریبا نصف کابینه دولت عوض شده و دولت شباهت زیادی به روزهای نخستین ندارد. عمده این تغییرات در حوزه اقتصادی بوده است. از ریاست بانک مرکزی گرفته تا ریس سازمان برنامه و بودجه؛ از وزارت صنعت معدن تا وزارت کار و تامین اجتتماعی. این امر نشان می دهد که دولت یک دگر دیسی اساسی انجام داده است تا در ایام باقی مانده از دولت بتواند به برنامه ها و وعده های خود به  مردم جامه عمل بپوشاند. اکنون که به هفته دولت نزدیک می شویم انتظار بر این است که دولت دستاوردهای خود را تا نیمه راه به مردم اعلام نماید و همچنین برنامه های آتی خود را تا پایان دولت بیان نماید. گرچه تغییرات در دولت تا حدودی بهبود ایجاد کرده است. اما واقعیت این است تا تحقق وعده های دولت فاصله بسیار است. و نیاز هست که با توان و انرژی زیادی برای بهبود امر تلاش نماید. این در حالی بود که گرمای بی سابقه امسال سبب شده بود که بخشی از دولت به فکر رفاه مردم برای تامین آب و برق باشند.
گرمای امسال در نوع خود بی نظیر بود، به طوری که دولت دو روز در ایام تابستان را به اجبار تعطیل اعلام کرد تا با صرفه جویی برق در ادارات بتوانند مدیریت اوج مصرف را داشته باشد. این در حالی است که دولت به دنبال مهار تورم در سالی است که به این اسم نام گذاری شده است. البته در انتهای سال به دنبال گرم کردن انتخابات است که از اکنون با پیش ثبت نام در ایام داغ تابستان بنای داغ کردن رقابت انتخاباتی نیز دارد. به هر سال ۱۴۰۲ سال داغ سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی هست. در این میان این گرمای هوا دریاچه ارومیه را با تهدید  و مخاطره اساسی مواجه کرده است. این مسائل نشان می دهد که دولت در سال جاری مشکلات چند بعدی دارد و بهتر است که یک مدیریت چند جانبه داشته باشد. گرمای تابستان موقتی است ولی گرما و افزایش قیمت ها  چند سالی است که گریبان گیر اقتصاد و مردم شده است. به طوری که امرار معاش روزانه نیز برای اکثر مردم سخت می نماید. تقریبا هر هفته و هر روز قیمت یک کالای در کشور در حال افزایش است. و مهار تورم بوسیله دولت سخت به نظر می رسد و خواب را برای مسئولین دشوار نموده است. یکی از راههای کنترل تورم توسعه تجارت است. توسعه تجارت سبب ورود کالا مورد نیاز و همچنین صادرات برای افزایش ذخایر ارزی و کنترل نرخ ارز  و در ادامه کنترل تورم می شود. دولت در سال گذشته تحرک دیپلماسی اقتصادی مطلوبی داشته و آخرین مورد آن توسعه تجارت با ژاپن بود. ماه گذشته وزیر امور خارجه به ژاپن سفر کرد. این سفر می تواند نشانه دیپلماسی جدید دولت باشد. دیپلماسی اقتصادی ژاپنی به جای دیپلماسی اقتصادی چینی.
ژاپن کشور پیشرفته و توسعه یافته ای در شرق آسیاست که الگوی صنعتی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می رود. وضعیت صنعتی ژاپن به گونه ای است که کشورهای صنعتی و پیشرفته مایل به الگوگیری از روندهای حاکم در بخش های صنعتی و فناوری این کشور هستند، بنابراین تقویت روابط ایران و ژاپن از جهات بسیار مختلف ضرورت به شمار می رود. ایران در حوزه روابط بین الملل با چین به عنوان یکی از اقتصادهای برتر دنیا روابط محکم و قابل توجهی دارد، اما توسعه روابط با ژاپن به دلیل کیفیت حاکم بر تولیدات این کشور از جهات مختلف مزیت و امتیاز برای ایران به شمار می رود.
فرهنگ کار و تلاشی که در ژاپن نهادینه شده است، در کنار کیفیت بسیارخوب کالای ژاپنی افزایش نیاز به توسعه روابط تجاری تولیدکنندگان ایرانی را با تولید کنندگان ژاپنی بیش از پیش نشان می دهد، زیرا توسعه روابط با ژاپن می تواند مسیری پیش روی تولیدکنندگان ایرانی برای ارتقای کیفیت کالای ایرانی با الگوبرداری از ژاپن باز کند. توسعه روابط باعث می شود خلاء کیفیت کالاها از بین برود و زمینه های صادرات هرچه بیشتر کالای ایرانی به کشورهای مختلف منطقه و جهان فراهم شود. به نظر می آید روابط گسترده با ژاپن می تواند چشم انداز جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد کند، به گونه ای که دسترسی راحت تری به خرید فناوری های روز دنیا داشته باشیم. اگر این موضوع محقق شود، در کنار خرید فناوری های برتر از ژاپن می توان در چرخه تولید فناوری های روز دنیا قرار گرفت و بسیاری از چالش های اقتصادی و تولیدی کشور را برطرف کرد.
توسعه روابط با ژاپن از این جهت مهم است که مردم ایران مایل به خرید کالای ژاپنی هستند. اگر تکنسین ها و تولید کنندگان ایرانی در مسیر همکاری ها همچون ژاپن اصل تولید با کیفیت و جلب اعتماد مردم را در دستور کار قرار دهند، قطعاً شاهد رونق و جهش تولید در اقتصاد ایران خواهیم بود. امروز ژاپن نیازمند خرید نفت و مواد پتروشیمی از ایران است و به نظر می آید دو کشور می توانند فصل جدیدی در حوزه صنعت و بخش های تجاری آغاز کنند. علاوه بر این، ایران با صادرات کالاهای مختلف که مورد نیاز ژاپن هست، در بخش صنایع دستی و توسعه گردشگری می تواند زمینه های رونق اقتصادی را رقم بزند و به وسیله بازار ژاپن بازارهای دیگری نیز برای صادرات کالای داخلی بیابد. توسعه روابط با ژاپن از این جهت مهم است که مردم ایران مایل به خرید کالای ژاپنی هستند با توجه به اینکه ژاپن مانند چین و روسیه تحت تحریم آمریکا نیست، ایران با کانال اقتصاد ژاپن می تواند تحریم ها را دور بزند. علاوه بر این، با توجه به روند فرسودگی صنایع کشور و نیاز حوزه صنعت به استفاده از فناوری های جدید و سرمایه گذاری در این بخش، تقویت ارتباط با ژاپن می تواند نیاز و خلاء های ایران را رفع کند تا به سطح جدیدی از تعاملات اقتصادی دست یابیم.

 
 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *