امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

هفته دولت و چند نکته!

دومین سال هفته دولت سیزدهم در حال سپری شدن است اما انتظار آحاد مردم جامعه و آحاد شهروندان هم استانی این است، با گذشت دو سال از فعالیت دولت مردمی ایران قوی، هر چه زودتر جامعه شاهد تحقق بخش عمده ای از وعده های داده شده و درحقیقت برون رفت کشور از مشکلات مختلف باشد، تا طعم شیرین خدمتگزاری را واقعا مردم در جامعه بچشند.
کد خبر: 17215
زمان انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ بعد از ظهر -
238 بازدید

یادداشت روز به قلم روح اله ساعدی؛

هفته دولت و چند نکته!

انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریورماه ۱۳۶۰ه.ش ،یکی از مهمترین اتفاقات سال های نخست جان گرفتن انقلابی بود که به همت امام خمینی(ره) و به پشتوانه مردم در بهمن سال ۱۳۵۷ه.ش به پیروزی رسید. فعالیت های براندازانه معاندان و بدخواهان که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هرازگاه در جای جای کشور خبرساز می شد، در هیچ روزی غیر قابل انتظار نبود. اما چنین اتفاق تلخی در آغازین روزهای حضور محمدعلی رجایی در نهاد ریاست جمهوری و در شرایطی که مردم به او و اقدامات وی دل داده بودند، غیرقابل باور بود. اقدام دور از انسانیت سازمان مجاهدین خلق سبب شد نام محمد علی رجایی که در دوم مردادماه ۱۳۶۰ ه.ش با رأی حداکثری مردم انتخاب شده و در یازدهم  مردادماه همان ساب حکم تنفیذ خود را از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دریافت نموده بود، برای همیشه در تاریخ ایران زمین زنده بماند.

 

دوره ریاست جمهوری محمدعلی رجایی ۲۸  روز بیشتر دوام نداشت، اما اقداماتی که او در همین مهلت کوتاه انجام داد، ادامه برنامه هایی بود که اغلب آنها را شخص وی پایه ریزی و دنبال کرده بود، و این موضوع نور امید را در دل مردم زنده کرد. به روایت اسناد ملی؛ دولت رجایی با یک اقتصاد ضعیف، فقیر و تقریبا ورشکسته با کسری بودجه ۴۲۰ میلیارد ریالی آن زمان روبرو بود، اما این موارد، مانع انجام برنامه هایش نشد.

 

از اولین اقدامات دولت رجایی در زمینه اقتصادی ، تشکیل ستاد بسیج اقتصادی کشور، سهمیه بندی چند قلم کالای اساسی و چاپ و توزیع کوپن بین مردم ایران بود که با هدف توزیع ثروت و امکانات بیت المال به صورت مساوی و عادلانه در بین مردم اجرا شد. با شروع جنگ تحمیلی و جدی شدن آوارگی و بی سرپناهی مردم در مناطق جنگ زده، رجایی از استانداران خواست تمامی امکانات خود را برای اسکان آوارگان جنگ بسیج کنند و در بازدیدهای مکرر از جبهه های جنگ و اردوگاه های اسکان مهاجرین جنگی، امور را از نزدیک مدیریت می کرد.رجایی برای حل معضل بیکاری که مرتبط با جنگ تحمیلی بود، تشکیل کمیته ای مرکب از استانداران درگیر مسایل جنگ و نیز وزارتخانه ای مرتبط را در دستور کار قرار داد. در کنار همه این ها، فعالیت های مسلحانه حزب دموکرات کردستان، حزب کومله، سازمان چریک های فدایی خلق ایران و گروه فرقان که هر یک تلاش گستردهای در جهت تجزیه طلبی و مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند، از بزرگترین تهدیدهای کشور در آن مقطع بود که دولت را هم متأثر می ساخت.

 

دیدگاه شهید رجایی در زمینه سیاست خارجی هم این که؛“ ما سیاست را بر اساس اعتقادات مان بنا می کنیم و چون اعتقاد ما عوض نمیشود ، اصول سیاست خارجی ما هم عوض نمی شود.“ لذا کشورهای خارجی را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران به چهار گروه کشورهای برادر، کشورهای دوست، کشور های بیطرف و کشورهای متخاصم تقسیم کرد و بر اساس اهداف و خط مشی کشور و نگاه مکتبی، انقلابی و آرمان گرایی اسلامی، با کشورها ارتباط گرفت. سبک مدیریتی شهید رجایی هم برمبنای مؤلفه هایی همچون ولایت مداری و تبعیت از رهبری، مشورت در کارها، پرکاری، توجه به محرومین، جوانگرایی، پیگیری امور تا حصول نتیجه نهایی و توجه به سادگی و دوری از تشریفات بود.

آنچه می تواند این ویژگی ها را جذاب تر کند، بدون تردید اهتمام دولت ها در تحقق سیاست ها و به ویژه منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که شواهد و قراین مبین این قاعده می باشد، که بعد از دولت رجایی برخی از دولت ها سعی کردند که چنین منش و مکتبی را دنبال کنند،اما هر چند شاید به موفقیت هایی دست یافتند، اما این موفقیت ها تداوم نداشته و مردم در زندگی روزمره خود و سر سفره ها آنرا احساس  نکردند!

آنچه در اولویت برنامه های دولت شهید رجایی مورد تاکید قرار گرفته بود، توجه به امورات مردم است و لذا همه کارها و برنامه ها در همین راستا باید دنبال شود. اما مردم از خود می پرسند؛ چگونه است که یک دستگاه دولتی در بسیاری از آمارها و شاخص ها که با چشم و گوش بینا و شنوا، دیده و شنیده می شود و از محرومیت ها و محدودیت ها داد همه به آسمان رفته است، مدیر آن دستگاه چگونه در دولت مردمی ایران قوی توانسته تندیس برترین های جشنواره شهید رجایی را از آن خود کند!!! مردم از خود می پرسند چگونه است که آمار بیکاری،تورم و گرانی سر به فلک کشیده و صدای اکثر مراجع تقلید، علما، کارشناسان اقتصادی و … به اعتراض بلند شده است، اما رئیس دولت،سخنگو و وزیر امور اقتصاد و دارایی از کاهش تورم و بیکاری سخن می گوید!!!

در پایان ذکر این نکته ضروری است؛ دومین سال هفته دولت سیزدهم در حال سپری شدن است اما انتظار آحاد مردم جامعه و آحاد شهروندان هم استانی این است، با گذشت دو سال از فعالیت دولت مردمی ایران قوی، هر چه زودتر جامعه شاهد تحقق بخش عمده ای از وعده های داده شده و درحقیقت برون رفت کشور از مشکلات مختلف باشد، تا طعم شیرین خدمتگزاری را واقعا مردم در جامعه بچشند.

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *