امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

آموزش و پرورش استان؛ بدون نظم، بدون مدیر کل!!

آموزش و پرورش را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین ارگان‌های سال‌های گذشته نامید. ویروس کرونا باعث گردید سیستم آموزشی به سمت مجازی متمایل گردد و تمام خانواده ها به اجبار و برای حفظ سلامت فرزندان، مشکلات عدیده یادگیری در منزل را به جان بخرند
کد خبر: 17287
زمان انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ بعد از ظهر -
63 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

آموزش و پرورش استان؛ بدون نظم، بدون مدیر کل!!

آموزش و پرورش را می‌توان یکی از پرچالش‌ترین ارگان‌های سال‌های گذشته نامید. ویروس کرونا باعث گردید سیستم آموزشی به سمت مجازی متمایل گردد و تمام خانواده ها به اجبار و برای حفظ سلامت فرزندان، مشکلات عدیده یادگیری در منزل را به جان بخرند. این نوع آموزش باعث گردید رضایت کامل از سوی خانواده‌ها برآورده نگردد و گاه فرزندانی با سطح یادگیری پایین‌تری دوران تحصیل خود را بگذرانند. مشکلی که نمی‌توان بر گردن هیچکس انداخت و شرایط خاص کرونا موجب آن گردید. اما خوشبختانه کم خطر شدن ویروس کرونا و کاهش فراگیری آن موجب تشکیل کلاس‌های حضوری از سال گذشته گردید به نظر می‌رسد آموزش و پرورش نیز به روال عادی خود بازگشته است. امسال ثبت نام حضوری دانش آموزان در مورد مقرر انجام و تعیین تکلیف شدند. آمار نشان می‌دهد بعد از گذراندن دوران کرونا تمایل والدین به ثبت نام در مدارس دولتی بیشتر شده و امسال این اتفاق افتاد. این اتفاق نشان می‌دهد امسال نقش آموزش و پرورش پراهمیت‌ و پررنگ‌تر خواهد بود و اعتماد ایجاد شده به مدارس دولتی می‌تواند حفظ گردد. ولی خبرها و گله های والدین در استان سمنان نشان می دهد روال مطلوبی حفظ نشده است. نقدهای زیادی در دوران ثبت نام انجام شد و برخی خانواده‌ها از عدم رعایت قانون جهت ثبت نام فرزندانشان در محله مورد نظر و یا بی‌قانونی برای افراد خاص گلایه‌مند بودند. این روزها نیز مدارس مختلف قوانین متفاوتی را برای خود وضع می‌کنند که موجب یک هرج و مرج گردیده است. به عنوان مثال طبق گزارش‌هایی که به روزنامه پیام استان سمنان رسیده است در برخی مدارس هزینه جداگانه‌ای برای وسایل کمک آموزشی کلاس اولی ها دریافت گردیده و از والدین خواسته شده در ماه آخر تابستان با فرزندان خود تمرین کنند تا آمادگی مدرسه را داشته باشند. در برخی دیگر از مدارس کلاس‌های درس شروع شده دانش آموزان به مدرسه می‌روند. برخی دیگر از مدارس هنوز معلم کلاس آنها مشخص نیست و برنامه آموزشی نیز به آنها ارائه نشده است.
این‌ها بخشی از مشکلاتی است که والدین دانش آموزان با آنها درگیرند و اتفاقات بر خلاف شعارها پیش می‌رود. در حالی که بارها تاکید شده هیچ هزینه‌ای به جز کتاب درسی و بیمه دانش آموزان در مدارس دولتی دریافت نگردد، اکنون شاهد دریافت پول بابت وسایل کمک آموزشی و حتی کمک به مدرسه هستیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه هنوز فصل آموزشی شروع نشده است، خانواده‌ها درگیر شده و باید برای آمادگی مدارس با فرزندانشان تمرین کنند که خود عجیب بوده و نقدهای زیادی را به همراه داشته است. والدین می‌گویند اگر قرار بود در دوران آموزش حضوری نیز تمام زحمات بر گردن والدین بیفتد، دیگر چه فرقی با آموزش مجازی دارد؟
البته خیلی هم نباید از این روند هرج و مرج متعجب شد! وقتی در حساس‌ترین زمان آموزش و پرورش، استان سمنان مدیر کل خود را از دست می‌دهد و همچنان هیچکس برای این پست جایگزین نمی‌گردد، این اتفاقات خیلی دور از ذهن نیست! شاید نزدیک به یک ماه است که آموزش و پرورش استان مدیر کل ندارد و در سکوت خبری مدیر کل قبلی کنار رفت و تا به امروز هیچ خبری از مدیر کل جدید هم نیست. البته گمان زنی‌هایی در مورد برخی افراد به گوش رسید که متاسفانه به هیچ وجه مقبول استان واقع نشد. به نظر می‌رسید فرد تعیین شده غیر بومی که ۲۸ سال سابقه کار داشته و در ردای مدیرکلی استانی نبوده، بیشتر برای پایان خوش بازنشستگی با عنوان مدیر کلی در نظر گرفته شده بود که مخالفت های زیادی را هم به همراه داشت.
این روزها که هفته دولت را هم پشت سر گذاشتیم، به نظر می‌رسد سر و سامان گرفتن آموزش و پرورش استان نیاز به داشتن یک مدیر کل خوش فکر دارد تا با برقراری نظم و انضباط، در مسیر درست خود قرار بگیرد. نبود مدیر کل در حساس‌ترین زمان ممکن، لطمات زیادی را به آموزش و پرورش استان وارد می‌کند و حضور افراد بی انگیزه و یا فاقد تجربه نیز می تواند این لطمه‌ها را بیشتر کند.
بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر با انتخاب یک فرد شایسته و حتی المقدور بومی، نظم و انضباط به آموزش و پرورش استان بازگردد و در سال آموزشی پیش رو اتفاقات خوبی را برای دانش آموزان این استان شاهد باشیم.

 
 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *