امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
مدیرکل هواشناسی استان سمنان؛

فعال بودن سامانه ناپایدار جوی تا دوشنبه در استان سمنان

سامانه بارشی از امروز پنجشنبه شانزدهم شهریور با شدت بیشتر تا روز دوشنبه ادامه دارد و با ناپایداری در نقاط مختلف استان همراه است.
کد خبر: 17398
زمان انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴ بعد از ظهر -
169 بازدید

مدیرکل هواشناسی استان سمنان؛

فعال بودن سامانه ناپایدار جوی تا دوشنبه در استان سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سامانه بارشی از امروز پنجشنبه شانزدهم شهریور با شدت بیشتر تا روز دوشنبه ادامه دارد و با ناپایداری در نقاط مختلف استان همراه است.

 

ایرج مصطفوی بیان کرد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های پیش‌بینی با فعالیت سامانه بارشی از امروز تا اوایل هفته آینده با شدت بیشتر برای روز یکشنبه در ارتفاعات و نواحی شمالی احتمال بارش پراکنده گاهی رعد و برق و در برخی نقاط استان وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

 

وی ادامه داد: امروز و فردا در نیمه غربی و نواحی صنعتی استان سمنان افزایش نسبی غلظت غبار و آلاینده‌های جوی و کاهش نسبی کیفیت هوا مورد انتظار است.

 

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اظهار کرد: بر این اساس، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه برای گروه های حساس، سالمندان و خردسالان و افراد دارای بیماریهای قلبی و ریوی و پرهیز از ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز و کوهنوردی، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان برای روزهای آینده است.

وی کمینه و بیشینه دمای هوای شهر سمنان را امروز ۲۶ و ۳۸ درجه سانتیگراد عنوان کرد و ابراز داشت: خنک‌ترین بخش استان سمنان امروز رضوان با هشت و شهمیرزاد با ۱۹درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: وزش باد شدید و تندباد به همراه بارش پراکنده باراندر قالب هشدار زرد شماره ۳۰ در نواحی مختلف استان دور از انتظار نیست.

مصطفوی افزود: موضوع هشدار شماره ۳۰ اداره کل هواشناسی استان سمنان وزش باد نسبتا شدید تا شدید و تندبادهای لحظه ای و خیزش گردوخاک است.

وی در توصیف سامانه فعالیت سامانه بارشی و افزایش نسبی گرادیان فشار ادامه داد: زمان شروع هشدار زرد کنونی از بعدازظهر امروز پنجشنبه تا اواخر وقت روز یکشنبه است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان تاکید کرد: نوع مخاطره ناپایداری جوی رگبارهای پراکنده باران و رعد و برق طی ساعات بعدازظهر و شب به ویژه در ارتفاعات استان برای امروز پنجشنبه به ضورت بارشهای پراکنده رگباری گاهی با رعد و برق، برای روز جمعه احتمال بارشهای پراکنده و خفیف رگباری گاهی با رعد و برق، برای روز شنبه احتمال بارشهای پراکنده و خفیف رگباری گاهی با رعد و برق و برای روز یکشنبه بارشهای پراکنده رگباری گاهی با رعد و برق خواهد بود.

وی بیان کرد که روزهای پنجشنبه و جمعه برای برخی نقاط وزش باد نسبتا شدید و برای روزهای شنبه و یکشنبه در غالب نقاط وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

مصطفوی به پیش‌بینی کاهش نسبی دمای هوا بین چهار تا هشت درجه سانتیگراد طی روزهای یکشنبه و دوشنبه اشاره کرد و افزود: منطقه اثر بارش ها بیشتر ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان است که در اثر آن مخاطره احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب نقطه‌ای احتمال اختلال در تردد، و محورها احتمال خسارت ناشی از باد در مناطق مستعد، دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به خیزش گردوخاک کاهش دید کاهش کیفیت هوا اضافه کرد: کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و لایروبی ،جویها کانالها و آبراه‌ها و پاک سازی دهانه پل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از اسکان و نصب چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیلها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه ها، خودداری چرای دامها در نواحی مرتفع، تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از باد، و پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و مناطق جنگلی، مهمترین توصیه ها تاروز دوشنبه در استان سمنان است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *