امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم سجاد غریبی؛

بهره برداری از ظرفیت کاروانسرای شاه عباسی سمنان، از حرف تا عمل!!

کاروانسرا بزرگ ‌ترین نوع، ساختمان ‌های اسلامی می باشد و از ترکیب  کاروان به معنی سفر گروهی و سرا به معنی خانه و مکان تشکیل شده است. زمان حکومت صفویان، پررونق ‌ترین دوره در احداث و مرمت کاروانسراها در طول تاریخ ایران بوده است
کد خبر: 17499
زمان انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ بعد از ظهر -
3945 بازدید

یادداشت روز به قلم سجاد غریبی؛

بهره برداری از ظرفیت کاروانسرای شاه عباسی سمنان، از حرف تا عمل!!

کاروانسرا بزرگ ‌ترین نوع، ساختمان ‌های اسلامی می باشد و از ترکیب  کاروان به معنی سفر گروهی و سرا به معنی خانه و مکان تشکیل شده است. زمان حکومت صفویان، پررونق ‌ترین دوره در احداث و مرمت کاروانسراها در طول تاریخ ایران بوده است. در این مدت شاه عباس صفوی تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم می گیرد و به عنوان یکی از الزامات اساسی این کار، به احیای کاروانسراها می پردازد و به همین دلیل یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به  نام شاه عباسی به همین جهت می باشد.

 

کاروانسرای شاه عباسی سمنان، در شهر سمنان واقع  شده ویکی  از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده دوران شاه عباس به شمار می رود. این بنای ارزشمند ۴۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده و به مدت ۴۰ سال (تا خرداد ۹۹ )نیز به عنوان زندان مرکزی سمنان استفاده شده است.

 

در طی ۲ سال گذشته مسئولان کشوری زیادی از این کاروانسرا بازدید داشته اند که از آن جمله می توان به: وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سابق و کنونی و آیت‌الله رئیسی در مقام ریاست قوه قضاییه و رئیس جمهور اشاره داشت. در نهایت دستور آزادسازی این بنای ارزشمند و تاریخی توسط دکتر رئیسی برای استفاده مردم صادر گردید. در نهایت بعد از تلاش‌های فراوان، طی قراردادی، مدیریت شهری سمنان ساختمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود را به صورت موقت به اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اجاره داد و اداره کل میراث فرهنگی نیز تا زمان تخلیه این ساختمان، خانه تاریخی تدین را به عنوان اجاره در اختیار سازمان فرهنگی قرار داد و بدین ترتیب این کاروانسرا تخلیه گردید و قرار شد برای مرمت در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار گیرد. اما لازمه کار این است که ابتدا الحاقات اضافه شده به این کاروانسرا که مربوط به اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی استان می باشد تعیین تکلیف و تملک شود و سپس دیوارهای خارجی آن به طور کلی تخریب  شود . به همین دلیل تاکنون مرمت این کاروانسرا  توسط بخش خصوصی آغاز نشده است.

 

کاروانسرای شاه عباسی سمنان در نزدیکی چند بنای تاریخی، فرهنگی و موزه قرار دارد و مرمت این بنای تاریخی و گره خوردن آن با عناصر تاریخی همجوار می تواند زمینه ساز ایجاد رونق گردشگری و اقتصادی در سمنان باشد.

با بهره برداری از ظرفیت تاریخی سمنان به ویژه کاروانسرای شاه عباسی سمنان، می توان گام مهمی در بخش تقویت گردشگری به ویژه تبدیل سمنان از معبر به مقصد برداشت. بهره مندی از ظرفیت عبور سالانه ۱۵ میلیون زائر آستان قدس رضوی از استان، سرمایه گذاری در بخش گردشگری سمنان را بیش از پیش توجیه پذیر نموده است.

علت عمده تلفات جانی در جاده های استان سمنان، واژگونی و انحراف خودروها می باشد که می توان با تقویت جاذبه‌های گردشگری و تشویق مسافران به حضور و بهره برداری از این ظرفیت، میزان حوادث رانندگی را کاهش دارد که در این میان نقش کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان نیز می تواند تعیین کننده باشد.

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *