امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳
مدیرکل هواشناسی استان سمنان؛

دمای هوای استان سمنان به زیر صفر می‌رسد

باد شدید و گردوخاک در بیشتر نقاط استان سمنان دور از انتظار نیست و احتمال کاهش محسوس دما بین پنج تا هشت درجه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و احتمال رواناب و سیلاب ناشی از بارش ها به ویژه در نواحی شمالی رخ وجود دارد.
کد خبر: 18779
زمان انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳ بعد از ظهر -
282 بازدید

مدیرکل هواشناسی استان سمنان؛

دمای هوای استان سمنان به زیر صفر می‌رسد

 اداره کل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار سطح نارنجی شماره ۱۸ استان، از کاهش دما تا زیر صفر درجه سانتیگراد و احتمال کولاک و تگرگ در ارتفاعات خبر داد و بارش برف در مناطق سیل‌زده شرق استان را دور از انتظار ندانست.

 

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه درباره هشدار نارنجی به رسانه ها ابراز کرد: تقویت فعالیت سامانه بارشی از شامگاه فردا دوشنبه تا اوایل چهارشنبه در بیشتر نقاط به صورت باران، رگبار شدید و رعدوبرق و احتمال تگرگ، و در نواحی سردسیر به صورت بارش برف واحتمال کولاک، پیش‌بینی می‌شود.

 

ایرج مصطفوی افزود: باد شدید و گردوخاک در بیشتر نقاط استان سمنان دور از انتظار نیست و احتمال کاهش محسوس دما بین پنج تا هشت درجه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و احتمال رواناب و سیلاب ناشی از بارش ها به ویژه در نواحی شمالی رخ وجود دارد.

 

وی با اشاره به اعتبار هشدار زرد شماره ۴۱ مورخ دیروز بیست و هفتم آبان از تقویت فعالیت سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشار و وزش باد بسیار شدید خبر داد و افزود: نوع مخاطره در این هشدار به صورت رگبار شدید باران و رعد و برق و تگرگ است.

وی ادامه داد: روز دوشنبه در برخی نقاط به ویژه نیمه غربی و ارتفاعات شمال غربی استان سمنان و روز سه شنبه شدت بارشها در ارتفاعات و نواحی شمالی و شمال شرقی افزایش می یابد.

مصطفوی تاکید کرد: به ترتیب احتمال ایجاد مخاطره در ارتفاعات شمال شهرستانهای میامی مناطق سیل‌زده رضوان و کالپوش، شاهرود، دامغان و مهدیشهر بارشها به ویژه طی سه شنبه در نواحی سردسیر گاهی به صورت بارش برف دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه به دلیل همراهی با باد شدید احتمال کولاک برف در برخی از این مناطق وجود دارد، تصریح کرد: روز چهارشنبه اوایل وقت ادامه بارش در مناطق شمال شرقی و شرقی به صورت باران و برف و به تدریج خروج سامانه پیش بینی می شود.

وی گفت که وزش باد شدید و بسیار شدید در بیشتر نقاط استان سمنان به ویژه طی سه شنبه قابل انتظار است.

احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌های فصلی، احتمال اختلال در تردد محورها احتمال خسارات ناشی از باد شدید، مهمترین مخاطرات سامانه ناپایدار جوی روزهای آینده در استان سمنان به گفته مصطفوی است.

وی اضافه کرد: خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانالها و آبروها، پرهیز ا توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره، انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد، تمهیدات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی، آمادگی راهداری جهت برفروبی در گردنه ها و نقاط سردسیر و همچنین پرهیز شهروندان از سفرهای غیرضروری، مهمترین توصیه‌های هواشناسی سمنان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان درباره توصیه برای کاهش خسارت های احتماعی بخش کشاوزی در روزهای آینده افزود: برداشت باقیمانده محصولات زراعی و باغی و انتقال آنها به فضای سرپوشیده، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغ‌ها و مزارع با توجه به پیش بینی بارش، تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی، کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداریها با توجه به کاهش دما، مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و کنترل استحکام سازه‌ها و استفاده قیم برای نهال‌های جوان، خودداری از محلول‌پاشی و سمپاشی با توجه به پیش بینی بارندگی وزش باد و کاهش دما و خودداری از چرای دام در ارتفاعات و نواحی شمالی استان، مدنظر بهره‌برداران حوزه کشاورزی و دامپروری باشد.

هشدار نارنجی هواشناسی به معنای اقدام ضروری به همراه احتمال خسارت گسترده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *