امروز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

ریشه‌کن‌کردن عوامل گرایش به مواد مخدر و درمان معتادان!!

اخیراً شاهد چندین مورد مرگ جوانان ناشی از مصرف موادمخدر یا خودکشی بوده‌ایم که هشداری جدی برای سایرین به‌ویژه نوجوانان محسوب می‌شود و زنگ خطری است برای دست‌اندرکاران و مصلحان اجتماعی تا برای پیشگیری و درمان این بلای خانمان‌سوز برنامه‌ریزی و اقدام جدی کنند
کد خبر: 19372
زمان انتشار: ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸ بعد از ظهر -
2267 بازدید

یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

ریشه‌کن‌کردن عوامل گرایش به مواد مخدر و درمان معتادان!!

اخیراً شاهد چندین مورد مرگ جوانان ناشی از مصرف موادمخدر یا خودکشی بوده‌ایم که هشداری جدی برای سایرین به‌ویژه نوجوانان محسوب می‌شود و زنگ خطری است برای دست‌اندرکاران و مصلحان اجتماعی تا برای پیشگیری و درمان این بلای خانمان‌سوز برنامه‌ریزی و اقدام جدی کنند. از طرفی، مصرف علنی سیگار حتی ازجانب دختران امری عادی تلقی شده و لذا شاهد شیوع گستردۀ آن در اماکن عمومی چون خیابان‌ها، پارک‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و… هستیم و بدیهی است قدم اول برای اعتیاد به موادمخدرِ خطرناک، آلودگی به سیگار است و امروزه بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، مشکلات فرزندان طلاق، بیماری افسردگی، خودکشی، بزهکاری و بعضاً سرقت و جیب‌بری نتیجۀ اعتیاد است.
طبق برخی از آمارها، از هر پنجاه نفر یک نفر به‌نوعی گرفتار اعتیاد و مشکلات ناشی از آن است و گفته می‌شود سن اعتیاد به کمتر از پانزده سال رسیده است که الزاماً پیشگیری از پخش موادمخدر اعم از سنتی و صنعتی، راه‌حلی مقدم برای این معضل است. مواد سنتی چون تریاک و مواد صنعتی که دست‌کم بیش از بیست نوع از آن را می‌توان برشمرد، موجب فساد جسم و روح می‌شوند و عمدتاً توهم‌زا بوده و مصرف آن اغلب باعث خسارات جبران‌ناپذیر می‌شود که البته نام‌بردن این مواد افیونی در رسانۀ جمعی ضرورتی ندارد و به‌صلاح نیست؛ موادی که جسم و جان مصرف‌کننده را نشانه می‌گیرد و آثار مخرب و نابهنجاری به جا می‌گذارد.
به باور اکثر روان‌شناسان، مهم‌ترین دلیل روی‌آوردن نوجوانان به موادمخدر فرار از افسردگی، گریز از اندوه و خودکم‌بینی یا عموماً کنجکاوی و تجربه‌کردن آن بوده یا حتی تصور غلط برخی از نوجوانان به‌ویژه دختران، از مصرف موادمخدر این است که به کاهش وزن و داشتن اندام موزون منجر می‌شود؛ همچنین فقر و اختلاف سطح زندگی‌ها یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود جوانان ما به دام این مواد شیطانی افتاده و به آن پناه ببرند! هرچند، اقدامات چشمگیری ازسوی انجمن‌ها و خیرین صورت گرفته؛ یکی از این مجموعه‌ها انجمن «نارانان» است که انجمنی جهانی است و گردانندگان آن، خود، روزی در چنگال اعتیاد اسیر بوده‌اند و هم‌اکنون به‌صورت رایگان در پی دفع این معضل بزرگ اجتماعی هستند و به خانواده‌ها آموزش می‌دهند که با معتادی که ازنظر آنان بیمار محسوب می‌شود، چگونه رفتار کنند تا او را از این بیماری مهلک نجات دهند!
ولی بحث این است که باید عوامل گرایش نوجوانان به این مشکل را از ریشه خشکاند؛ به‌هرحال، مهم‌ترین هدف فردی که معتاد می‌شود، تهیۀ موادمخدر است و به هر قیمتی می‌خواهد به هدفش برسد و بقیۀ امور زندگی‌اش ازجمله خوردوخوراک، مسکن و حتی ناموس او تحت‌تأثیر این هدف قرار می‌گیرد. او به‌گونه‌ای بی‌اختیار می‌شود که حاضر است همۀ روابط اجتماعی و خانوادگی خود را قربانی هدف منحوس خود کند؛ بنابراین، این مسئولان هستند که باتوجه‌به قبول‌کردن مسئولیتِ ساختن جامعه‌ای سالم و رسیدن به مدینۀ فاضله و آرمان‌شهر، باید شبانه‌روز برای دفع اعتیاد تلاش کنند و نجات معتادان برایشان از نان شب هم واجب‌تر باشد تا دیگر کسی داغ زندگی خوب و سالم را بر دل خود و خانوادۀ خود نگذارد! چون موادمخدر، بسته به نوع آن، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای جسم و جان فرد معتاد به همراه داشته باشد و پیامدهایی چون تضعیف دستگاه ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های گوناگون را رقم بزند؛ علاوه‌براین، آثار سوء اعتیاد روی سلول‌های مغزی شامل توهم، هذیان، پرخاشگری و نداشتن خودکنترلی است که به‌نوبۀخود مسبب رویدادهای ناگوارتری خواهد شد.
در پایان، باید گفت اگر طالب خانواده‌های مقدس دارای ادب اجتماعی و پاکی روان هستیم، باید همۀ مصلحان جامعه و حقوق‌بگیرانی که وظیفۀ اصلاح امور را دارند، دست به دست هم بدهند و مراقب کودکان و نوجوانان این مرزوبوم باشند تا شنیده نشود دانش‌آموزان در فلان مرکز آموزشی یا فلان هنرستان، حتی در داخل کلاس درس سیگار می‌کشند!
بدیهی است شخصیت جوانان ما در مدرسه شکل می‌گیرد که البته خانواده‌ها نیز باید مراقب باشند تا اجتماع ما عاری از پلیدی گردد؛ به‌علاوه، آنانی که ادعای تقدس و خداپرستی دارند، برایشان از نماز شب واجب‌تر است که نسلی پاک تربیت کنند و آینده‌ای برای نسل بعدی این کشور ترسیم کنند که همه در اینستاگرام و دیگر فضاهای مخرب مجازی، به‌جای آموزش‌های مزخرف، طرز صحیح زندگی‌کردن را آموزش ببینند. در واقع، استفاده از فضای مجازی به‌طورکلی بد نیست و به نوع استفاده از آن بستگی دارد.

 

باید کاری کرد که مردم ایران‌زمین الگویی برای سایر ملل باشند و روش‌های خوب تربیتی ما به‌ویژه روش‌هایی که بزرگان دین و آیینمان توصیه کرده‌اند، زبانزد همۀ مردم جهان باشد. در یک جمله، فراهم‌کردن امکانات ورزشی رایگان، شادی، نشاط، سرزندگی، امید به آینده و اعتماد به دیگران کلیدواژه‌های سالم‌زیستن هستند.

 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *