امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم سید رضا هاشمی؛

مرحوم دکتر محمد رضا خباز مرد دین و سیاست

وی که استاندار مقتدر و با کفایت اسبق سمنان بود را پس از انتخابات دکتر روحانی شناختم. انسانی با تقوا و مردی که سیاست و دیانت وی در هم گره خورده بود.
کد خبر: 20349
زمان انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶ بعد از ظهر -
163 بازدید

یادداشت روز به قلم سید رضا هاشمی؛

مرحوم دکتر محمد رضا خباز مرد دین و سیاست

خبر رحلت دکتر محمد رضا خباز بسیار تاسف انگیز بود. وی که استاندار مقتدر و با کفایت اسبق سمنان بود را پس از انتخابات دکتر روحانی شناختم. انسانی با تقوا و مردی که سیاست و دیانت وی در هم گره خورده بود.
در تفکرات سیاسی وی، احترام به مردم موج میزد و استقلال قوه مجریه را که او نماینده عالیه اش در استان سمنان بود در حد اعلی حفظ نمود و از ورود دغل بازان سیاسی به عرصه منفعت طلبی دولتی جلوگیری نمود.
کسی که در دهه شصت، سیاست را زندگی ‌کرد و روایت میان‌سالی‌شان حکایت فراز و فرود تاریخ انقلاب است. انسانی که با اسلام اصیل زیست و با وفاداری به آرمان بنیانگذار انقلاب در تمام عرصه ها همچون سربازی با وفا و با وقار ایستاد .
دوره های مختلف نمایندگی مجلس را تجربه کرد و بیشترین افتخارش خدمت به مردم بود. ایستادگی در مقابل انحصارگرایی در داخل استان که امروز تحت عناوینی همچون ائتلاف و غیره بروز یافته از خصائص او بود و رهبری سیاسی و مسئولیت پدرانه وی مانع انشقاق بود و همین خصیصه و تقوای سیاسی، ستیز و پرهیز وی مانع از زیاده خواهی صاحبان زر و زور بود و این خصلت به‌لحاظ رهبری سیاسی و به‌ لحاظ نوع استراتژی و نوع ایدئولوژی نیز دیدگاه یک انقلابی دلسوز مطرح بود. این فضای غالب ذهنی و کاری وی تنها خدمت به مردم بود. شانی به غیر از خدمت برای خود قائل نبود. یکی از مبلغین اصلاحات در درون بود و اینکه تنها راه سیاسی و استراتژی سیاسی را اقدام اصلاح طلبانه می دانست و من که اندکی با وی حشر و نشر داشتم از او بسیار آموختم. حضور چهره های سیاسی از هر جناح و دسته در مجلس یادبود این مرد دین و سیاست نشان از درستی منش و شیوه و سیره وی دارد. به نظر من او در زندگی، مشکلات سخت و دشواری را طی کرد و تصور من این است که جزو آدم‎هایی است که منظم حرف می‌زد، عمیق تحلیل می کرد و با علوم انسانی آشنا بود و استدلال می‌کرد. بیش از اینکه گرایش من به محتوای فکری او باشد، به شیوه بیان و استدلال او بود. من فکر می‌کردم ما باید سیاست بخوانیم و به فهمیدن ابعاد مسئله جناح ها علاقمند باشیم؛ اما تدریس انسان وارسته ای همچون خباز به من آموخت که باید حقوق دانست و روابط متقابل حاکم و مردم و خدمت به خلق را آموخت تا راه تحلیل علمی و عملی امور فراهم آید.
راه دکتر خباز راهی منصرف از افراط و تفریط بود و همان راه شهیدان آزادی و آزادگی است و روح بلند او و تمام خادمان مسیر اصلاحات و دیانت و سیاست صادقانه در اعماق قلوب مردان این سرزمین باقی خواهد ماند .
روح بلند این مرد دین و سیاست شاد

 
 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *