امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

رمز ماندگاری نمایندگی مجلس در ایران!!

يكي از راه هاي شناخت نماينده قوي و توانمند و مردمي اين است كه در بعد از اينكه كانديداي مورد نظر بعد از اولين حضور در مجلس حاضر شد، بتواند در مجلس هاي بعدي حضور يابد
کد خبر: 20388
زمان انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ بعد از ظهر -
70 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

رمز ماندگاری نمایندگی مجلس در ایران!!

یکی از راه های شناخت نماینده قوی و توانمند و مردمی این است که در بعد از اینکه کاندیدای مورد نظر بعد از اولین حضور در مجلس حاضر شد، بتواند در مجلس های بعدی حضور یابد. یکی از این نماینگان که در چندین دوره حضور داشت، دکتر محمد خباز بود که چند هفته پیش دار فانی را وداع گفت. او در مجلس چهارم، پنجم و ششم و هشتم از حوزه انتخابیه کاشمر، بردسکن و خلیل آباد نماینده مجلس بود. حضور متوالی در مجلس سبب شده بود که از او یک سیاستمدار کارکشته بسازد و بتواند برای حوزه انتخابیه خود منشاء خدمات باشد و همچنین برای مسائل کشور در سطح ملی تاثیر گذار باشد. او نشان داد که یک سیاست مدار اصلاح طلب قانون مند و در چهارچوب منافع کشور می توان حرکت کرد. در حالی که نقدهای جدی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به کشور داشت، اما با شناخت صحیح از فضای سیاسی مواضح درست و صحیحی را اتخاذ می کرد. منش معلمی، درک درست از مشکلات مردم و هوش سیاسی وآشنایی با فرصت ها و چالش های جمهموری اسلامی و تسلط به ایزار سحن و بیان از ویژگی های بارز  ایشان بود. مطالعه و بررسی کارنامه سیاسی وی می تواند برای علاقمندان به حوزه سیاسی و اجتماعی آموزنده باشد.

 

اگر مروری بر نمایندگان ادوار مجلس داشته باشیم چهره های مانند دکتر لاریجانی دکتر پزشکیان دکتر توکلی، دکتر پور ابراهیمی و دکتر کواکبیان و … از این نمایندگان مستمر بود. در برخی از کشورها افرادی که موفق می شوند چند دوره متوالی از یک حوزه انتخابیه موفق به کسب رای بشوند به آنها سناتور گفته می شود. بنظر می رسد که  چنین نماینده های تاثیری زیادی در تصمیمات کشور دارند و بعدها در دولت نیز مناسب حساس را بر عهده می گیرند. لازم است یاد کنیم از دکتر محمد رضا خباز که مدتی به عنوان استاندار سمنان در این خطه خدمت گذاری کرد. او گرچه در آن ایام استاندار بود اما روحیه و منش نمایندگی را حفظ کرده بود و ارتباط مردمی خوبی داشت. تجربه چندین دوره مجلس سبب شده بود که درک خوبی از نیازهای مردم و جامعه داشته باشد و نمایندگی مجلس را بر مشاغل دولتی ترجیح می داد. به نظر می رسد که کاندیدا های قصد نمایندگی مردم منطقه ای خود را دارند به مطالعه رفتار و کنش اجتماعی و سیاسی این افراد با سابقه مجلس بپردازند تا رمز و راز ماندگاری نماینگی را بیابند و آن را به مشی اصلی نمایندگی و سر لوح برنامه های سیاسی در کوتاه مدت و بلندمدت خود قرار دهند.

 

در کنار این نمایندگانی افرادی دیگری هستند که فقط برای یک دوره توفیق حضور داشتند و به دلایل عدم تایید صلاحیت وی عملکرد نادرست نتوانستند اعتماد مردم و نظام را کسب کنند. اگر به نمایندگان ادوار سمنان  نگاهی بیاندازیم این وضعیت در سمنان وجود دارد. بهتر است آسیب شناسی شود و افرادی به عنوان نماینده انتخاب گردند که با حضور مستمر منشا خدمات محلی و ملی در دوره حضور در پارلمان  شوند. کمتر از یک ماه دیگر انتخابات مجلس دوازدهم برگزار خواهد شد و به نوعی با مجلس یازدهم خداحافظی خواهد شد. آنچه که هنوز بر زمین مانده مشکلات اقتصادی است. اگر به چهار سال قبل برگردیم متوجه می شویم که در شعارهای انتخاباتی مهمترین مسئله رفع مشکل اقتصادی بود  اما مجلس یازدهم به ماهای پایانی رسیده اما هنوز مشکلات اقتصادی بر جای مانده است. هنوز دلار رو به افزایش است، تورم بالا است. خودرو کیفیت خوب ندارد و مردم در تهیه مسکن و شغل با مشکلات جدی مواحه هستند. مرور تصمیم گیری های مهم مجلس یازدهم این امر را می رساند که مشکلات اقتصادی مردم در راس امور نبوده است شاید در شعار رفع مشکلات داده شد اما در عمل اولویت یک چیزهای دیگر بود.

 

حال در آستانه انتخابات مجلس مردم با این سوال مواجه هستند که کاندیداهای که امروز می خواند با شعار رفع مشکلات اقتصادی ملی و محلی رای خواهند آورند آیا در صحن مجلس و در لابی های پیدا و پنهان مشکلات مردم را اولویت قرار خواهند داد.  اگر مردم به این امر ایمان پیدا کنند قطعا مشارکت خوبی در انتخابات پیشرو خواهند داشت. مردم انتظار داشتند که نمایندگان مردم در مجلس یازدهم نیز در بهبود وضع اقتصادی مردم گام موثری بردارند. آنچه که در چهار سال گذشته اخبار مجلس را در حوزه اقتصادی نشان می دهد که مجلسی های یازدهم نمره قبولی اقتصادی نگرفتند و احتیاج است که مردم در انتخابات پیشرو به نمایندگانی رای دهند که درک اقتصادی مناسب و توانمندی در حوزه اقتصاد داشته باشند تا مجلس بعدی بتواند گام اساسی در بهبود رفاه عمومی و رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

در مجموع باید گفت که دولت سیزدهم در آستانه چند اتفاق مهم است که برای با برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی امر را مدیریت نماید که مهمترین آن برگزاری انتخابات مجلس یازدهم است. برگزاری مناسب و سالم این انتخابات می تواند نوید بخش مجلس قدرتمند و اثر گذار باشد و مجلس قوی در کنار تواند می تواند منشاء خدمات کوتاه مدت و بلند مدت باشد. به هر حال قوه مقننه یکی از پایه های نظام جمهوری اسلامی است و انتخابات پایه مهم تشکیل پارلمان و مجلس است. در این میان مجلس مردمی، مجلسی است که امور  اقتصادی مردم توجه ویژه ای داشته باشد.

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *