امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

برای مشارکت مردم، فاصله را با مسئولان کم کنیم!

انتخاب شعار امسال با نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، نشان از اهمیت مردمی بودن کارها در پیش بردن اهداف کشور است. مردمی که هر جا مشارکتی فعال و تأثیرگذار داشته اند
کد خبر: 20944
زمان انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰ بعد از ظهر -
3643 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

برای مشارکت مردم، فاصله را با مسئولان کم کنیم!

انتخاب شعار امسال با نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، نشان از اهمیت مردمی بودن کارها در پیش بردن اهداف کشور است. مردمی که هر جا مشارکتی فعال و تأثیرگذار داشته اند، نتایجی مطلوب به دست داده و عدم حضور آنها، اصل دموکراسی را زیر سوال برده و اهداف مورد نظر را با چالش روبرو کرده است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مقاومت در جنگ تحمیلی هشت ساله، سازندگی و رشد اقتصادی کشور، برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت بالا و همه ی این قبیل اتفاقات وقتی رقم خورد که مردم مشارکت حداکثری داشته اند و همه جوره پای کشور ایستادند.
و هر جا مشارکت خود را به حداقل رساندند و حضور لازم را نداشتند، حرف و گله و انتقادی را داشتند که می خواستند به گوش مسئولان برسانند. هر چند شواهد نشان داده در برخی موارد گوش هایی برای شنیدن وجود نداشته و در به همان پاشنه می چرخیده است!
در آخرین انتخابات کشور هم که مربوط به مجلس شورای اسلامی بود، اکثریت مردم عدم حضور را انتخاب کردند و گله های خود را از طریق صندوق های رای نشان دادند؛ اما دلار ۶۴ هزار تومانی امروز نشان می دهد که این بار هم گوشی برای شنیدن این نقد ها نبوده و بزرگترین مشکل حال حاضر مردم که اقتصاد می باشد، همچنان باپرجاست.
امروز اگر میخواهیم مشارکت مردم را در موضوعات مختلف از جمله تولید، اقتصاد، سیاست، موضوعات اجتماعی و…. بالا ببریم باید اعتماد عمومی را به جامعه برگردانیم و آشتی ملی را رقم بزنیم. باید اعتماد مردم به مسئولان بازگردد و آنها را از خودشان بدانند. باید فرقی بین یک مسئول و یک شهروند نباشد و تخلفات آنها به یک چشم دیده شود. باید روش زندگی یک شهروند و یک مسئول به یک شکل باشد و کسی بالاتر از کس دیگر نباشد.
امروز متاسفانه چنین شرایطی را در جامعه نمی بینیم و فاصله بین مردم و مسئولان زیاد شده است. برخی مسئولان امروز جامعه در مراسم های معنوی نیز در کنار مردم نیستند و شو تبلیغاتی را ارجح بر مراسم های معنوی می دانند. در همین شهر سمنان برخی مسئولان برای فریضه نماز جماعت، در مساجد خاص حضور پیدا می کنند و نماز خود را به صندلی های خود گره می زنند‌. در مراسم های شب قدر شاهد بودیم برخی نیز در یک شب در چند مسجد حضور پیدا می کنند و دیده شدن را بر انجام اعمال این شب، ارجح می دانند. همین اتفاقات است که مردم می بینند و دیگر مسئولان را در کنار خود نمی بینند. بازدیدهای سرزده با ده ها خبرنگار و عکاس و تیم تبلیغاتی را می بینند و فاصله آنها بیشتر می شود. رسیدگی به پرونده های تخلفات مسئولان را در کنار رسیدگی به تخلفات شهروندان عادی می گذارند و با مشاهده روند این پرونده ها، فاصله ای بیشتر می گیرند. مردم، امروز حافظه ی تاریخی شان این قدر فراموشی نگرفته که شعار های روز اول مسئولان را به یاد نیاورند. مردم ما همان مردم روزهای اول هستند و این مسئولان و شعارهاست که تغییر کرده است. امسال با توجه به شعار سال که مشارکت را بسیار پراهمیت می داند، فرصت خوبی است که به مردم بازگردیم و با گوش دادن به نقدهای آنها، در کنارشان باشیم. وقت آن رسیده که با عدالت بین مردم و مسئولان و انجام کار خالصانه و به دور از ریا، اعتماد عمومی جامعه را بازگردانیم و دوباره ایران مردمی را بسازیم.
اگر مردم پای کار بیایند و حضور حداکثری در تصمیمات و فعالیت های کشور داشته باشند، قطعا بهترین ها رقم خواهد خورد و با ریلی ثابت، قطار پیشرفت به حرکت درخواهد آمد.

 

 

 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *