امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
حاشیه‌نگاری سفر رییسی به سمنان؛

حاشیه‌ها بی‌داد، دستاوردها اِی داد…

سفر سید ابراهیم رئیسی به استان سمنان در هفته گذشته از جهات مختلف قابل بازبینی و تحلیل است که به قبل و حین و بعد از این اتفاق قابل دسته‌بندی است.
کد خبر: 21180
زمان انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲ بعد از ظهر -
192 بازدید

حاشیه‌نگاری سفر رییسی به سمنان؛

حاشیه‌ها بی‌داد، دستاوردها اِی داد…

سفر سید ابراهیم رئیسی به استان سمنان در هفته گذشته از جهات مختلف قابل بازبینی و تحلیل است که به قبل و حین و بعد از این اتفاق قابل دسته‌بندی است.

 

شاید بزرگترین دستاورد این سفر برای استان این نکته بود که بعد از سالیان دراز و برای اولین بار فعالین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… در هر هشت شهرستان در یک موضوع به اتفاق نظر رسیدند و آن نقطه‌ی مشترک تاریخی این بود که سفر قبلی دستاورد ملموسی برای مردم استان نداشته است.

 

نه برای وضعیت بحرانی آب استان به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم اتفاق مشخصی افتاد و همچنان وضعیت انتقال آب دریای خزر به استان، ساخت سد فینسک برای تامین آب سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه، وضعیت رها شده و انتقال آب چشمه‌های قطری به شاهرود و میامی در پرده‌ای از ابهام است و نه مطالباتی مثل بهبود اوضاع بهداشت و درمان در دامغان، تکمیل پروژه گردشگری سرخه و… تغییر ملموسی داشته است.

 

البته نمایندگان دولت در استان هم به خوبی درک کردند که از دولت بی‌دستاورد و شعاری استقبال خاصی صورت نخواهد پذیرفت بنابراین با رفتارهای دور از انتظار با بسیج همه امکانات دولتی دست به اقدامات عجیبی مثل تعیین سهمیه استقبال‌ کننده و سیاهی لشگر برای پر کردن مسیر استقبال و تخصیص ده‌ها دستگاه اتوبوس و بلیط رایگان قطار و… برای انتقال مردم به دو شهرستان سمنان و شاهرود زدند.

تغییر محل سخنرانی رئیس دولت برای اولین بار در سالیان متمادی در سمنان از ورزشگاه تختی به فضای محدود مسجد امام و گونی‌کشی ورزشگاه تختی شاهرود برای بیشتر بنظر رسیدن جمعیت به خوبی نشان داد که وزن و محبوبیت دولت در میان مردم چقدر است.

صف بستنی قیفی و صف طولانی اتوبوس‌های حامل استقبال‌کنندگان و آسیبی که در اثر تجمع جمعیت به بنای زیبای مسجد تاریخی امام سمنان وارد شد اما خبرهایی بود که بیشترین بازدید و دست به دست شدن را میان مردم داشت و واقعی‌ترین تصاویر از مراسم دولتی استقبال از رئیس دولت بود.

رفتارهای عجیب و طنزگونه دولتمردان و حامیانشان مثل انتشار خبر بازدید وزیر بهداشت از جعبه چوبی لاک و مهر شده یا انتشار عکس‌هایی از برگزاری شورای اداری استان در دانشگاه سمنان با صندلی‌های خالی و چرت زدن برخی مدیران و شرکت‌کنندگان، انتشار کلیپ‌های غیرحرفه‌ای از رئیس دولت و… همه و همه گوشه‌های کوچکی از وادادگی در برنامه‌ریزی و اجرا در این دولت است که به لایه‌های پایینی رسیده است.

تغییر ناگهانی برنامه سفر و تمدید یک روزه سفر رییسی برای حضور در دامغان هم نشان داد که سطح برنامه‌ریزی در دولت چگونه است و ادعاهای پوچی مثل نوشتن برنامه هفت‌هزار صفحه‌ای برای اداره کشور چقدر به واقعیت نزدیک است.

عجیب‌ترین بخش ماجرا اما عدم انتشار واضح و شفاف وضعیت مصوبات دور اول سفر و حتی مهم‌تر از آن مصوبات دور دوم سفر است که نگرانی‌هایی بابت نمایشی بودن اقدامات دولت بین مردم بوجود اورده است.

اما شاید بتوان پر رنگ‌ترین حاشیه سفر را به پس‌لرزه‌های بعد از آن نسبت داد و انتشار خبر جشن احیای ٢٠١ واحد راکد آن‌هم با ١٠ میلیارد تومان (کمتر از ۵٠ میلیون تومان برای هر واحد) بود که در سطح ملی فراگیر شد و هر انسان عاقلی را به فکر فرو برد.

دیگر خبر مهم این روزها هم شایعه تغییر ۶ مدیر اجرایی و سیاسی دولتی در استان است که شاید بتوان آنرا معدود دستاورد دولت در استان دانست.

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *