امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

نقش آفرینی سمنان در حوزه روابط بین الملل!

قطعا فضاي امروز شهرستان سمنان با يك يا دو دهه پيش بسيار متفاوت است. فضاي شهري متحول شده است. برج ققنوس به عنوان نماد بلند مرتبه سازي چهره شهر را از ورودي شرق و غرب عوض كرده است.  فروشگاه هاي متعددي در سطح شهر ايجاد شده است
کد خبر: 21416
زمان انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹ بعد از ظهر -
205 بازدید

یادداشت روز به قلم مهران سعادت؛

نقش آفرینی سمنان در حوزه روابط بین الملل!

قطعا فضای امروز شهرستان سمنان با یک یا دو دهه پیش بسیار متفاوت است. فضای شهری متحول شده است. برج ققنوس به عنوان نماد بلند مرتبه سازی چهره شهر را از ورودی شرق و غرب عوض کرده است.  فروشگاه های متعددی در سطح شهر ایجاد شده است. خیابان های اصلی شهر مملو از رستورانها و فست فود های گوناگون است. تغییراتی که شهرداری در معابر و میدان های شهر و ورودی شهر و ساخت پل سنتی نزدیک ترمینال ایجاد کرده اند. تغییرات در میدان مشاهیر و سایر میدان های اصلی چشم نواز و دلاویز است. حضور دانشجویان از شهر های مختلف کشور و اخیر دانشجویان خارجی به ویژه دانشجویان که از کشور همسایه عراق  آمدند سبب شده که سمنان  رنگ و لاب شهری توسعه یافته و بین المللی به خود بگیرد. گرچه هنوز شهر با استاندارد های شهر های مرکز استان و کلان شهر ها فاصله دارد، اما روند رو به رشد و توسعه نوید بخش ایام خوش برای شهرستان است. حتما ادامه این رویکرد در شهر می تواند هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی برای شهر دستاورد های مهمی به ارمغان بیاورد.

 

در این میان آن چیزی که باعث شده سمنان بیشتر دیده شود و جایگاهی فراتر استان داشته باشد، مسئله نقش آفرینی سمنان در حوزه بین الملل است. امروز بعد از تلاش فراوان مقامات استان و شهرستان به ویژه شهرداری شاهد هستیم که سمنان به عنوان پایتخت جاده ابریشم مطرح شود و این امر نکته خوبی است که سمنان به سمت  اثر گذاری بین الملی حرکت کند. این توفیق در شرایطی حاصل شده است که رقیب های جدیدی برای این مهم در کشور وجود داشت. اما آگاهی و تلاش مسئولین این موفقیت را باعث شد. مدیران بخش بین الملل شهرستان  بایستی این فرصت را غنیمت بشمارند و از آن در جهت توسعه پایدار شهرستان و استان استفاده نمایند. جایگاه بین المللی که سمنان سزاوار آن است.

 

در کنار این نقش آفرینی شهرداری در حوزه بین المللی، دانشگاه سمنان نیز به مانند سایر نهاد های شهرستان به توسعه بین المللی کمک کرده است. امروز شاهد حضور دانشجویان خارجی هستیم دانشجویان خارجی به ویژه دانشجویان کشور عراق و همچنین کشور افغانستان سبب شده دانشگاه سمنان در گسترش علم و فناوری به کشور های منطقه تاثیر گذار باشد. وجود دانشجویان از کشور های دیگر به توسعه شهری نیز کمک می کند و سبب رونق در بخش اصناف شهری می شود. رستورانها، فروشگاه ها و بخش حمل نقل شهرستان  و استان و حتی بخش گردشگری نیز از این تعامل علمی و بین المللی بهره مند شود.  البته  دانشگاه سمنان  نقش آفرینی اش محدود به آموزش و پژوهش بین المللی نشده و در روز های اخیر دانشگاهیان سمنان در کنار سایر دانشگاه های کشور از  خیزش و حرکت های دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا در حمایت از مردم فلسطین حکمایت کردند . همچنین برخی از اساتید برجسته دانشگاه سمنان جزء دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند و این حقیقت نشان دهند سرمایه گذاری مردم و مسئولین شهرستان در فضای علم و فناوری است. پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز در این میان در رده های کیفی و کمی بالای پارک های کشور است که می تواند ابزار مهمی برای ارتباط با صنعت استان و کشور باشد و با استفاده از شرکتهای دانش بینان در پارک  علم وفناری می توانیم به مزیتهای نسبی تجاری جدیدی در تجارت خارجی دست پیدا کنیم و ظرفیت های علمی را به ظرفیت اقتصادی تبدیل نمایم. این در حالی است که دولت سیزدهم نیز فضای  ارتباط به حوزه بین الملل را بهبود بخشیده است.

 

دولت سیزدهم بعد از عید رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است و به دنبال تعامل بیشتر در حوزه بین الملل است. اخیرا  موضوعی که در رسانه ها، مجلس و دولت مطرح است، تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها است.  البته این موضوع جدیدی نیست و از مدتها قبل به این موضوع اشاره شده بود که تجمیع ایام تعطیلی در تقویم ایران و تقویم جهانی سبب شده که به لحاظ کاری حداقل ارتباط را داشته باشیم و تنها سه روز کاری برای ارتباطات بین المللی با دنیا داریم. بنابراین از یک نظر بهتر است که این تعطیلی را به حداقل برسانیم و منتظر باشیم ببینیم این تغییر رویه اداری در کشور چقدر بر رفاه مردم و گشایش های اقتصادی تاثیر گذار است.

در شرایط جدید وزارت خارجه به عنوان سیاست گذار خارجی در این ارتباط به عنوان اولین سازمان اقدام به تعطیلی شنبه کرده است. حال باید ببینیم این اقدام می تواند مشکلات را به حداقل برساند. دولت ضمن موافقت با تعطیلی روز شنبه برای وزارت خارجه، سفرهای خارجی را نیز در دستور کار داشته است. رییس جمهور با سفر به پاکستان سفر های خارجی را  کلید زد و البته در این میان  دولت گوشه چشمی نیز به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز دارد و به موازات ترمیم فضای بین المللی و کنترل نرخ ارز ، بایستی سبد رای خود را برای انتخابات آتی پر نماید. در این راستا چراغ سفر های استانی را در سمنان روشن کرد. سمنانی که امروز به عنوان پایتخت جاده ابریشم نام گرفته است. در این ارتباط دیپلماسی شهری با شهری های مهم دنیا می تواند فصل جدیدی را برای شهر سمنان باز نماید.

 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *