امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

در بحث «جاده ابریشم» دیگر ارگان ها کجای کارند؟؟

به راستی وقتی که توانایی انجام کاری را نداریم و نمی‌خواهیم از این عنوان حمایت‌های لازم را انجام دهیم، چرا در تمام شعارهایمان از آن سوء استفاده می‌کنیم؟
کد خبر: 21433
زمان انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲ بعد از ظهر -
73 بازدید

یادداشت روز به قلم مسعود کلاهی؛

در بحث «جاده ابریشم» دیگر ارگان ها کجای کارند؟؟

این روزها در جای جای شهر سمنان که قدم می‌زنیم، عنوان «سمنان پایتخت جاده ابریشم» به چشم می‌خورد.
افتخاری که برای شهرمان در سطح بین المللی ایجاد شد و در بین گزینه‌های شهرهای داخلی نیز عنوان سمنان برگزیده پایتخت جاده ابریشم گردید.
در خصوص چگونگی انتخاب سمنان و اقداماتی که باید در این خصوص صورت پذیرد بارها مطالبی گفته و شنیده شده و همگان بر این موضوع واقف هستند. اما موضوعی که بعد از چند ماه از انتخاب این عنوان برای سمنان می‌گذرد و مغفول مانده، اقداماتی است که همه دستگاه‌ها باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند و برای رساندن سمنان به جایگاه واقعی خود در بحث گردشگری تلاش لازم را داشته باشند. این عنوان نه برای شخص خاصی و نه برای ارگان خاصی مثل شهرداری سمنان است که تمام توقعات را فقط از این مجموعه داشته باشیم. این عنوان، برای تمام استان است. همه دستگاه‌ها موظف به همکاری در این زمینه هستند. اما چیزی که شاهد هستیم، خلاف این واقعیت است و به نظر می‌رسد شهرداری سمنان تنها پشت این قضیه ایستاده است. در حالی مجموعه ی استانداری بارها تاکید بر موضوع گردشگری در سمنان داشته که هیچ کمک شایانی در خصوص عنوان جاده ابریشم سمنان، اختصاص نداده است. مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری هم که سال‌هاست از آن ناامید هستیم و به نظر می‌رسد هیچکس توقعی از آنها ندارد؛ چون می‌دانند که قرار نیست کاری را پیش ببرند!!
هرچند بودجه‌ای هم در این خصوص ندارند و در حالی که همیشه گردشگری یکی از سه محور اصلی توسعه استان بوده در بحث بودجه‌ ریزی، هیچ جایگاهی در بین چند اولویت استان، به آنها اختصاص داده نمی‌شود.
به راستی وقتی که توانایی انجام کاری را نداریم و نمی‌خواهیم از این عنوان حمایت‌های لازم را انجام دهیم، چرا در تمام شعارهایمان از آن سوء استفاده می‌کنیم؟
شهرداری سمنان چند برنامه متنوع را در این ماه‌ها در خصوص جاده ابریشم برنامه‌ریزی کرده است و با طرح جدید «کران» قصد دارد از شهرهای همسایه همچون ساری و گرگان در این خصوص استفاده نمایند که بسیار ارزشمند است؛ اما این عنوان بین المللی ‌می تواند با همین برنامه‌ها راه به جایی ببرد؟ مجموعه مدیریت استان و شخص استاندار سمنان چه اقدام ویژه‌ای را در این خصوص انجام داده تا موضوع جاده ابریشم را به یک پتانسیل بین‌المللی مبدل کنیم و منفعت آن را سال‌های سال مردم شهر سمنان داشته باشند.
چند روز پیش رئیس شورای شهر سمنان از هزینه کرد حدود ۹۰۰ میلیون تومانی شهرداری سمنان در خصوص سفر رئیس جمهور به سمنان خبر داد. به راستی در این سفر حداقل به اندازه همین ۹۰۰ میلیون تومان، بودجه به موضوع پایتختی جاده ابریشم سمنان اختصاص یافت؟
در حالی که پتانسیل‌های این چنینی در شهر و استانمان فراوان است و می‌توانیم با همدلی و همکاری، منفعت قابل توجهی را به استان اضافه کنیم، مشغول درگیری‌های درون استانی شده ایم و فضای توهین و مسموم رسانه‌ای را در استان ایجاد کرده ایم.
در حالی که پتانسیل‌های فراوان در استان موجود است ولی توانایی بالفعل کردن آنها را نداریم، به امکانات دیگر شهرهای استان گیر می‌دهیم و ضعف خود را با شانتاژ رسانه‌ای می‌خواهیم پوشش دهیم.
در پایان باید بگوییم که اگر منتظر باشیم تا فقط یک ارگان، همه کارها را پیش ببرد و ما از دور برایش کف بزنیم و پز دهیم و در شعارهایمان و سخنرانی‌هایمان از آن عنوان استفاده کنیم، چیزی عاید مردم استان نخواهد شد و در نهایت یک آبروریزی نصیب نه تنها شهرمان، بلکه کشورمان می‌گردد!
برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های دیگر استان‌ها در خصوص شناسایی سمنان به عنوان پایتخت جاده ابریشم، علی الخصوص در شهر تهران، استفاده از ظرفیت صدا و سیما و پلتفرم ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف در معرفی این موضوع، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاهی برتر کشور در موضوع جاده ابریشم و گردشگری، رایزنی با تورهای گردشگری کشوری و بین المللی و ارائه امکانات و تسهیلات مناسب به آنها برای سفر به سمنان، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و….. همه و همه اتفاقاتی است که می‌تواند سمنان را به عنوان یکی از برترین پایتخت‌های جاده ابریشم معرفی نماید، اما به شرطی که از تمام ظرفیت‌های خودمان در این شهر استفاده کنیم و با حضور همه ارگان‌ها و ایجاد وفاق و همدلی به صورت عملیاتی پای کار بایستیم.

 
 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *