امروز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳
یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

چرا انتخاب رئیس‌جمهور مهم است؟

این روزها نقل همۀ محافل خصوصی و عمومی کشورمان بحث انتخاب رئیس‌جمهور لایق و کاردان است و همۀ رسانه‌های داخلی و خارجی راجع به این مسئلۀ مهم تحلیل‌های جورواجور دارند و فضای مجازی مملو از نکات اصلی و حاشیه‌ای مربوط به انتخابات است
کد خبر: 21768
زمان انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴ بعد از ظهر -
81 بازدید

یادداشت روز به قلم ابوالقاسم کواکبیان؛

چرا انتخاب رئیس‌جمهور مهم است؟

این روزها نقل همۀ محافل خصوصی و عمومی کشورمان بحث انتخاب رئیس‌جمهور لایق و کاردان است و همۀ رسانه‌های داخلی و خارجی راجع به این مسئلۀ مهم تحلیل‌های جورواجور دارند و فضای مجازی مملو از نکات اصلی و حاشیه‌ای مربوط به انتخابات است. دلایلی برای این مهم متصور است. یکی از آن دلایلْ انتخابات زودهنگام بر اثر حادثه‌ای است که برای رئیس‌جمهور فقیدمان رخ داد و طبق قانون می‌بایست در یک بازۀ زمانی محدود رئیس‌مجهور جدید انتخاب شود.
دلیل دیگرْ وضعیت اقتصادی و مشکلات ناشی از آن برای مردم است و مهم‌تر از این دو موضوع نوع ارتباط با کشورهای دیگر درخصوص تحریم‌ها، جنگ غزه و لبنان با رژیم صهیونیستی و… است؛ بنابراین همۀ آنانی که دل در گرو امنیت و آسایش مردم این دیار داشته و به مشارکت حداکثری توجه ویژه دارند، دغدغۀ انتخاب گزینه‌ای را دارند که بتواند اعم امور را بهبود ببخشد.
دراین‌میان، برخی می‌گویند رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست و نمی‌تواند چندان نقشی در بهبود وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم این دیار داشته باشد. شاید آنان اطلاع ندارند طبق اصل یک‌صدوسیزدهم قانون اساسی، مسئولیت اجرای قانون به عهدۀ رئیس‌جمهور است؛ لذا در کشور ما رئیس‌جمهور ضمن اینکه رئیس قوۀ مجریه است، مسئول اجرای قانون اساسی است و پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است؛ همچنین وظایف سنگین دیگری چون امضای عهدنامه‌ها با کشورهای دیگر، بودجه‌ریزی در کشور، انتصاب وزیران و به‌تبع آن، انتصاب استانداران و دیگر مقامات اجرایی به عهدۀ رئیس‌جمهور است؛ بنابراین، واضح است انتخاب فرد اصلح برای این مهم وظیفۀ همۀ مردم ایران است؛ به‌ویژه بابت اوضاع و مسائلی که امروز گریبان کشور ما و پیرو آن، مردم را گرفته است که اگر به همۀ آنان اشاره شود، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود؛ لذا در اینجا فقط برخی از این مشکلات را برمی‌شماریم که رئیس‌جمهور مدبر باید با سرانگشتان تدبیر خود یک‌به‌یک آن‌ها را حل کرده و زندگی مردم را به‌سمت رفاه و آسایش سوق دهد.
اول آنکه فقر و ناداری بیداد می‌کند و درآمد مردم با تورم و مخارج سنگین هم‌خوانی ندارد؛ برای مثال، سال‌های قبل طبق قانون می‌بایست حقوق کارمندان و بازنشستگان متناسب با تورم افزایش یابد؛ اما هم‌اکنون تورم· چندبرابرِ افزایش حقوق بیشتر شده است و مردم قشر متوسط به زیر خط فقر رفته‌اند. با یک مثال ساده این مهم تبیین می‌شود: سال‌ها قبل در روز عید قربان، اکثر افراد معمولی گوسفند قربانی می‌کردند؛ ولی شوربختانه در عید قربان امسال ذبح یک گوسفند حالت لاکچری پیدا کرده و کمتر کسی قادر بود این مستحب الهی را به جا آورد؛ به‌هرحال، به‌طور کلی دولت باید برای بهبود اقتصاد، دست از تصدی‌گری بردارد و زمینۀ کسب‌وکار را برای مردم فراهم کند.
دوم آنکه اکثر زیرساخت‌های کشور فرسوده شده و باید نوسازی اساسی و درستی انجام پذیرد؛ برای مثال، در همین استان سمنان که سالانه ده‌ها میلیون نفر برای زیارت امام‌رضا(ع) سفر می‌کنند، باید آزادراهی که پانزده سال قبل شروع شده، به پایان برسد یا برای مثالی دیگر، هم‌اکنون در اکثر کشورهای پایین‌تر از ما، قطار برقی به راه افتاده؛ مانند مسیری که در عربستان سعودی از مدینه به مکه احداث شده است؛ ولی تکنولوژی راه‌آهن ما، ازجمله خط تهران-مشهد، مربوط به ده‌ها سال قبل است و باید به‌روزرسانی شود و البته مثال‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد که در حوصلۀ این یادداشت نیست.
سوم، بیکاریِ لشکر تحصیل‌کردگان دورۀ تکمیلی است که لااقل بیست سال عمر خود را صرف تحصیل نموده‌اند و هم‌اکنون بعضاً با اسنپ کار می‌کنند. چهارم، مهاجرت خیل عظیم اتباع افغانی به کشورمان است که مشکلات اقتصادی و فرهنگی و امنیتی‌مان را افزایش داده است. پنجم و از همه مهم‌تر، نبود شورونشاط اجتماعی و گسترش افسردگی به‌ویژه در بین جوانان است که باید روان‌شناسان فکری اساسی برای این معضل مهم انجام بدهند؛ چون حاصل آن چیزی جز قتل و خودکشی و اعتیاد و… نیست.
ششم، استانداردنبودن مواد غذایی است که موجب ازدیاد مرگ‌ومیر و ایجاد سرطان‌های جورواجور شده است؛ به‌هرحال، بهداشت مقدم بر درمان است. هفتم، افول ورزش در اکثر رشته‌ها ازجمله والیبال، فوتبال و ورزش‌های انفرادی است که باید کاری کنیم در ورزش‌های جهانی ازجمله المپیک حرفی برای گفتن داشته باشیم. در پایان، انتخاب یک رئیس‌جمهور مجرب و عالم و به‌ویژه دل‌سوز مردم می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند تا مردم کشورمان سر به آسمان بسایند.

 
 
 

اشتراک گذاری
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *